Impacts of the pandemic on the public university: the students' view

Authors

  • Viviana Macchiarola Universidad Nacional de Río Cuarto (UNRC)
  • Ana Lucía Pizzolitto Universidad Nacional de Río Cuarto (UNRC)
  • Verónica Pugliese Solivellas Universidad Nacional de Río Cuarto (UNRC)

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1391

Keywords:

higher education, emergency remote teaching, educational impacts, right to education

Abstract

The article presents a research whose general objective is to analyze the main educational impacts experienced at the National University of Río Cuarto as a result of the COVID-19 pandemic, from the students' perspective and from a rights-based approach. A qualitative research was carried out with an interpretative approach, conducting semi-structured interviews with effective students. For data analysis, a data-based categorization process was carried out. Students' testimonies account for impacts, in the sense of traces, changes or reconfigurations in the relationships between subjects, institution, technologies and contexts, in relation to three analytical categories: (a) emerging inclusion-exclusion processes; (b) "this is not the university"; (c) changes in teaching and learning practices, particularly in interactions with professors and students, practical training, forms of evaluation, teachers' dispositions and students' autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becerra, M. (2005). Cambio y continuidad: servicio público y educación superior en entornos virtuales. En J. Flores & M. Becerra (Comps.), La educación superior en entornos virtuales. El caso del Programa Universidad Virtual de Quilmes (pp. 25-44). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Bernstein, B. (1994). La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control. Madrid: Morata.

Braslavsky, C. (1999). Los conceptos estelares de la agenda educativa en el cambio de siglo. En C. Braslavsky, Re-haciendo escuelas. Un nuevo paradigma en la educación latinoamericana (pp. 39-55). Buenos Aires: Santillana.

Burbules, N. (2014). Los significados de “aprendizaje ubicuo”. Revista de Política Educativa, 22(4). Recuperado dehttps://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2750/275031898105

Burbules, N., & Callister, T. (2008). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires: Granica.

Cannellotto, A. (2020). Universidades viralizadas: la formación en y post pandemia. En I. Dussel, P. Ferrante & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 213-230). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNIPE.

Castel, R. (1995). De la exclusión como estado a la vulnerabilidad como proceso. Revista Archipiélago. Cuadernos de crítica de la cultura, 21. Recuperado de http://www.dwvalencia.com/claver/Documentos/exclusion(robert_castel).pdf

Chiroleu, A. (2019). Expansión de oportunidades en la educación superior en Argentina, Brasil y Chile: alcances y límites de una política necesaria. En A. M. Ezcurra (Comp.), Derecho a la educación: expansión y desigualdad: tendencias y políticas en Argentina y América Latina (pp. 53-70). Sáenz Peña: Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2008). Declaración final. Cartagena de Indias: IESALC-UNESCO.

Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2018). Documento final. Córdoba, Argentina: IESALC-UNESCO.

Declaración de Praga (2003). Hacia una sociedad alfabetizada informacionalmente. Recuperado de https://bit.ly/2LPm3pB

Declaración Universal de Derechos Humanos (1945). París: Asamblea General de las Naciones Unidas.

Del valle, D., & Montero, F. (2016). Introducción. En D. Del Valle, F. Montero & S. Mauro (Comps.), El derecho a la Universidad en perspectiva regional (pp. 19-34). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: IEC – CONADU-CLACSO. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.762/pm.762.pdf

Espinoza Vergara, M. (1983). Evaluación de proyectos sociales. Buenos Aires: Humanitas.

Ezcurra, A. M. (2019). Educación superior: una masificación que incluye y desiguala. En A. M. Ezcurra (Comp.), Derecho a la educación: expansión y desigualdad: tendencias y políticas en Argentina y América Latina (pp. 21-52). Sáenz Peña: Universidad Nacional de Tres de Febrero.

García Linera, A. (2015). Socialismo comunitario. Un horizonte de época. La Paz: Vicepresidencia del Estado, Presidencia de la Asamblea Legislativa Plurinacional.

Garrido Gómez, A. (2012). Justicia social en la dialéctica inclusión/exclusión social. Integra Educativa, 5(2), 181-188. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v5n2/v5n2a11.pdf

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. En A. Cabrales et al., Enseñanza remota de emergencia. Textos para la discusión (pp. 10-21). Recuperado de http://www.educaccionperu.org/wp-content/uploads/2020/04/Ensen%CC%83anza-Remota-de-Emergencia-Textos-para-la-discusio%CC%81n.pdf

Kosik, K. (1965). Dialéctica de lo concreto.Ciudad de México: Grijalbo.

Lewkowicz, I. (11 de julio de 2002). Estos son los sujetos de la devastación. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/psicologia/9-7505-2002-07-11.htm

Macchiarola, V., Pizzolitto, A. L., Pugliese, V., & Muñoz, D. (2020). La enseñanza como modalidad virtual en tiempos de covid19. La mirada de los estudiantes de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Contextos de Educación, 20(28), 1-13. Recuperado de http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1086/1149

Mascareño, A., & Carvajal, F. (2015). Los distintos rostros de la inclusión y la exclusión. Revista CEPAL, 116, 131-146. Recuperado de https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/38800/RVE116Mascareno_es.pdf

Maxwell, J. (2018). El diseño de investigación. Barcelona: Gedisa.

Morales, S. (2009). La apropiación de TIC: una perspectiva. En S. Morales & M. I. Loyola (Comps.), Los jóvenes y las TIC. Apropiación y uso en educación (pp. 121-132). Córdoba: Edición de las autoras.

Paz, O. (1960). Libertad bajo palabra.Ciudad de Méjico: Fondo de Cultura Económica.

Real Academia Española (s.f.). Diccionario de la lengua española (23ª ed., versión 23.4 en línea). Recuperado de https://dle.rae.es

Rinesi, E. (2015). Filosofía (y) política de la Universidad. Buenos Aires: IEC, CONADU.

Rodríguez, M., Scavuzzo, J., Buthet, C., & Taborda, A. (2009). Metodología integral de evaluación de proyectos sociales. Córdoba: Editorial Brujas.

Rodríguez Ortiz, A. M., & Sosa Neira, E. A. (2018). Interactividad e interacción social: procesos esenciales en educación a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 55, 110-127. Recuperado de https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/999

Roig, H., & Lipsman, M. (2015). La evaluación en perspectiva crítica y creativa. Relectura a los aportes de Edith Litwin para la evaluación del aprendizaje y la enseñanza. Revista del IICE, 37, 69-80. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3451/3185

Ruiz, G. R. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 45-59. Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2020_9_3_003

Sandoval, L. (2019). La apropiación de tecnologías en América Latina: una genealogía conceptual. Virtualis, 10(19), 1-19. Recuperado de https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/296

Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Paidós: Madrid.

Terigi, F. (2020). Aprendizaje en el hogar comandado por la escuela: cuestiones de descontextualización y sentido. En I. Dussel, P. Ferrante & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 243-250). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNIPE. Editorial Universitaria.

Van Dijk, J. (2002). A framework for digital divide research. The Electronic Journal of Communication, 12(1/2). Recuperado de https://research.utwente.nl/en/publications/a-framework-for-digital-divide-research

Vogliotti, A., Macchiarola, V., Muñoz, D., Pizzolitto, A. L., & Pugliese, V. (2020). Universidad Nacional de Río Cuarto. Investigaciones que orientan políticas académicas. En P. Falcón (Comp.), La universidad ente la crisis y la oportunidad. (pp. 259-280). Córdoba: UNC.

Zuñiga Céspedes, M., Rodríguez García, J., Vargas Ruiz, M., & Portilla Rodríguez, R. (2002). Las TIC en Educación: Una metodología para valorar impacto social y condiciones de equidad (Informe Técnico Interino). San José de Costa Rica: Fundación Omar Dengo, Departamento de Investigación. Recuperado de https://guia.oitcinterfor.org/sites/default/files/herramientas/Costa_Rica_Eval_impacto_TIC_Omar_Dengo.pdf

Published

2021-12-07

How to Cite

Macchiarola, V., Pizzolitto, A. L. ., & Pugliese Solivellas, V. . (2021). Impacts of the pandemic on the public university: the students’ view . Revista IRICE, (40), 197–225. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1391

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.