Festi Kreyòl: a Haitian-Rosario intercultural meeting as an insurgent pedagogical experience

Authors

Keywords:

migration, education, language, culture, Haití

Abstract

From a university extension project carried out together with the Haitian community in the city of Rosario (Argentina), three festivals have been organized (2021, 2022 and 2023) called Festi Kreyòl that celebrate the Kreyòl language and Haitian culture. These meetings sought to strengthen ties between the local community and the migrant one. This article is part of ongoing postdoctoral research and aims to analyze three dimensions of these intercultural meetings: their situated historicity; the link between university and migrant community; and the role of civil associations as promoters of linguistic and cultural education. The method is based on the triangulation of the results from three qualitative data collection techniques: in-depth interview with key informant, participant observations and field diaries. Two key issues are discussed: the strengths and limitations of these meetings in promoting real changes in the daily experience of migrants and natives, and the practice of critical extension as a form of insurgent pedagogy that promotes changes in individual identities as well as broader community subjectivity. Likewise, the potential of critical interculturality in the transformation of education is shown.

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Author Biographies

Thalita Camargo Angelucci, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de Rosario

Es Psicóloga por la Universidade Federal de São Carlos (Brasil), Bachiller Universitaria del Profesorado en Portugués de la Universidad Nacional de Rosario (UNR-Argentina) y Doctora en Humanidades y Artes con mención en Ciencias de la Educación (UNR). En la misma institución es Profesora Adjunta en Trabajo de Campo I y II de la carrera de Ciencias de la Educación, una de las cátedras en las que se curricularizó el proyecto de extensión Lenguas e Integración. Es becaria posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con lugar de trabajo en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE), donde participa del área “Lenguas, Culturas y Educación”. También es miembro del Centro de Estudios del Español como Lengua Extranjera (CELE) y del Grupo de Estudios sobre Integración y Cooperación Regional en América Latina (GEICRAL), ambos en la UNR. Trabaja temas vinculados a la formación de docentes, análisis del discurso, educación lingüística y migraciones.

María Isabel Pozzo, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de Rosario

Es Profesora, Licenciada y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Rosario (UNR-Argentina) y Magíster en Formación de Profesores de Español como Lengua Extranjera por la Universidad de Barcelona (España). Actúa como Investigadora Principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), con lugar de trabajo en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE), donde coordina el área “Lenguas, Culturas y Educación”. Es profesora titular de la cátedra Trabajo de Campo I y II de la carrera de Ciencias de la Educación (UNR), una de las cátedras en las que se curricularizó el proyecto de extensión Lenguas e Integración. Ministra clases de posgrado en diferentes universidades. Dirige el Centro de Estudios del Español como Lengua Extranjeras (CELE) en la UNR y proyectos relacionados a la educación intercultural y escritura académica. Tiene artículos y libros publicados en diferentes países.

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Published

2024-12-30

How to Cite

Camargo Angelucci, T., & Pozzo, M. I. (2024). Festi Kreyòl: a Haitian-Rosario intercultural meeting as an insurgent pedagogical experience. Revista IRICE, (47), 152–181. Retrieved from https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1958

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Dossier

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