Transversality: the perception of academic actors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi43.1632

Keywords:

transversality, training, problems and perception

Abstract

This article, a result of research, aims to describe and analyze the perception of university actors (teachers, students, administrators and graduates) about the expressions of transversality and transversal training, which today have been imposed as organizing principles of the curriculum in higher education institutions. The perception of university actors is one of the constituent elements of university culture and, in this sense, expresses the feelings and values of those who determine the institutional work and are determined by it. Hence the importance of their points of view on transversal training as a means to improve the institutional curricular and pedagogical work. The article is organized in four sections, namely: First, the problem and the basic background of the research are described. Secondly, reference is made to the semantics of transversality and transversal training. Third, the methodology used to collect the perception of the participating actors is described. Finally, from the analysis of the results of the study, the need to propose alternatives that allow understanding the meaning of a transversal training is recognized.

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Author Biographies

Deicy Correa Mosquera, Universidad Autónoma de Chihuahua

Doctora en Educación, Artes y Humanidades, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Chihuahua, México (FFyL-UACH).

Francisco Alberto Pérez Piñón, Universidad Autónoma de Chihuahua

Es Profesor Investigador de la Universidad Autónoma de Chihuahua, México. Es doctor en Ciencias Pedagógicas por el Instituto Superior Pedagógico de la Habana Cuba. Entre sus publicaciones recientes están “Fundamentos teórico-metodológicos en la investigación educativa en Chihuahua; análisis de un área del conocimiento” en IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH (2019) y el capítulo de libro “Conciencia histórica en la oralidad y lo documental” en La historia oral: usos y posibilidades en la investigación histórico-educativa (2021). Cuenta con reconocimientos del Programa de Desarrollo Profesional (Prodep) y del Sistema Nacional de Investigadores (SNI), Nivel 1. Es miembro de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación, del Consejo Mexicano de Investigación Educativa y de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua. Director de la Revista Científica Debates por la Historia.

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Published

2022-11-30

How to Cite

Correa Mosquera, D., & Pérez Piñón, F. A. (2022). Transversality: the perception of academic actors. Revista IRICE, (43), 69–91. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi43.1632

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