Buenos Aires educational agendas in the return to democracy: scope, limits and innovations

Authors

  • Patricia Davolos Universidad de Buenos Aires (UBA)

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi39.1488

Keywords:

educational policies, educational agendas, public policy makers, jurisdictional innovations

Abstract

This paper is part of a research that focuses on the reconstruction of some social sector policies in Buenos Aires province in the period 1983-2015. In particular, this article review debates and challenges raised by the agendas of the education government authorities that were in charge in the province during the first two administrations since the return of democracy in 1983: the administration of Alejandro Armendáriz of the Radical Party and Antonio Cafiero of the Justicialist Party. The aim of this paper is to reconstruct, from the perspective of policy makers, initiatives or ideas that marked the ideological and programmatic position of these successive administrations. Likewise, it is proposed to identify which were the main restrictions found for those in the education government to carry out these initiatives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agoff, S., Bertranou, J., & Foglia, C. (2016). Instituciones, política y burocracia en la formulación e implementación de políticas educativas en la provincia de Buenos Aires. En J. Bertranou, F. Isuani & E. Pereyra (Eds.), ¿Unidad en la diversidad? Estudios sobre política pública en la provincia de Buenos Aires (pp. 179-242). Buenos Aires: Ediciones UNGS Universidad Nacional de General Sarmiento.

Armendáriz, A. (1987). Discursos (Selección) 1983-1987 Dr. Alejandro Armendáriz Gobernador. La Plata: Dirección de Servicios Generales del Ministerio de Economía de la Provincia de Buenos Aires.

Bracchi, C. (2005). Un recorrido histórico, desde los inicios hasta nuestros días, acerca de la publicación emblemática de la educación bonaerense y argentina. Anales de la Educación Común, 1(1-2), 274-287.

Braslavsky, C. (1985). La discriminación educativa en Argentina. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Braslavsky, C. (1989). Apuntes inconclusos para la evaluación del Congreso. En C. De Lella & C. Krotsch, Congreso Pedagógico Nacional. Evaluación y Perspectivas (pp. 101-140). Buenos Aires: Sudamericana.

Braslavsky, C., & Riquelme, G. (Comps.) (1984). Propuestas para el debate educativo en 1984. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Buenos Aires, Argentina (1985). Ley n° 10.323. Recuperado de https://normas.gba.gob.ar/documentos/Bj6vEswB.pdf

Buenos Aires, Argentina (1987). Ley n° 10.610. Recuperado de https://normas.gba.gob.ar/documentos/xpqooCPB.pdf

Buenos Aires, Argentina (1988). Decreto n° 4.182. Recuperado de https://normas.gba.gob.ar/documentos/05zmGmf5.html

Buenos Aires, Argentina (1989). Síntesis Bonaerense (Anuario n° 2). Buenos Aires: Gobierno de Buenos Aires.

Di Virgilio, M., & Vio, M. (2009). La geografía del proceso de formación de la región metropolitana de Buenos Aires. Recuperado de https://www.lahn.utexas.org/wp-content/uploads/2020/04/Buenos-Aires-UrbanizacionAMBA.pdf

Dumón, J. (1984). Editorial: Ahora Buenos Aires. Revista Educación y Cultura de la Dirección General de Escuelas Provincia de Buenos Aires, 1, s/p.

Dumón, J. (1986a). Editorial: Brotes y Siembras. Revista Educación y Cultura de la Dirección General de Escuelas Provincia de Buenos Aires, 7(1), s/p.

Dumón, J. (1986b). Editorial: Para que sembramos. Revista Educación y Cultura de la Dirección General de Escuelas Provincia de Buenos Aires, 7(2/3), s/p.

Dumón, J. (14 de septiembre 2017). La educación es un botín de disputa política. Diario ABC RAUCH, s/p.

Feijoo, M. C. (2002). Argentina. Equidad social y educación en los años 90. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.

Feijoó, M. C. (2019). La solución bonaerense. Revista Movimiento,16, 95-102. Recuperado de http://www.revistamovimiento.com/historia/la-solucion-bonaerense/

Fernández Lamarra, N. (1987). Regionalización, descentralización y nuclearización de la educación. Lineamientos conceptuales y metodológicos. Buenos Aires: CFI, Programa de Desarrollo Social y Educación, Subprograma Regionalización y Descentralización de los Servicios Educativos.

Giovannini, M. (2008). Consejos Escolares de la Provincia de Buenos Aires. En Actas V Jornadas de Sociología de la UNLP. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.6095/ev.6095.pdf

Giovine, R., Martignoni, L., & Suasnábar, J. (2019). Algunos aportes conceptuales para el estudio de las políticas educativas y su trayectoria en contextos de desigualdades. Actas Coloquio de investigación educativa en Argentina. Debates educativos sobre la desigualdad: Miradas desde la investigación (Facultad de Ciencias Económicas-UBA), 3, 1-7. Recuperado de https://investigacioneducativacoloquio.files.wordpress.com/2019/06/giovine-martignoni-suasnabar.-eje-1.-polc3adtica-territorio-y-desigualdades-2.pdf

Katz, R. (1996). Historia de la Educación en la Provincia de Buenos Aires. Buenos Aires: Biblioteca Educativa.

López de Branca, M. E., & Piaggio de Pioli, N. N. (1984). La situación de las escuelas unitarias en la Provincia de Buenos Aires (Documento Técnico n° 4). Buenos Aires: MEyJ. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL003337.pdf

Munin, H. (1993). Historia de la conducción local de la educación bonaerenses (1875- 1992). Buenos Aires: IDEP/CTERA, ATE.

Ollier, M. (2010). Atrapada sin salida: Buenos Aires en la política nacional, 1916-2007. San Martín: UNSAM.

Oszlak, O. (2009). Implementación participativa de políticas públicas: aportes a la construcción de un marco analítico. En Construyendo confianza. Hacia un nuevo vínculo entre Estado y Sociedad Civil (Vol. 2, pp. 9-47). Buenos Aires: Fundación CIPPEC.

Oszlak, O., & O'Donnell, G. (1995). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Redes, 2(4), 99-128.

Parentella, I. (1988). Política educativa. Lineamientos 1988. La Plata: Subsecretaría de Educación. D.G.E. y C.

Parra, J. L. (2015). Apuntes sobre la enseñanza de las ciencias sociales. Margen, 77, 1-14.

Portesi, J. (2013). Ruido de rotas cadenas. Memorias sobre la recuperación democrática. Buenos Aires: Ed. de los cuatro vientos.

Proyecto de recategorización de las escuelas privadas en la provincia de Buenos Aires (1989). Revista Educación y Cultura, 10(1-2), 34-35.

Puiggrós, A. (1987). Discusiones sobre educación y política. Aportes al Congreso Pedagógico Nacional. Buenos Aires: Galerna.

Recalde, A. (2020). Antonio Cafiero. El Estadista Bonaerense. Buenos Aires: Fabro.

Romero, L. (1988). Regionalización de la enseñanza. Buenos Aires: MEyJ, CENIDyTE.

Salviolo, A. (1989). La Escuela... ¿Enseña a Pensar? Revista de Educación y Cultura, 10(1-2), 4-5.

Salviolo, A. (1990). Los consejos de escuela y el desarrollo educativo. Una experiencia argentina. Boletín UNESCO OREALC, 21, 69-71.

Southwell, M. (2002). Una aproximación al proyecto educacional de la Argentina post-dictatorial: el fin de algunos imaginarios. Cuaderno de Pedagogía, 10, 33-48.

Southwell, M. (2007). Postdictadura y política educativa: una relocalización de viejos imaginarios en pugna. Revista del Instituto de Políticas Públicas, 1(1), 54-71.

Tedesco, J. C. (1987). El desafío educativo: calidad y democracia. Buenos Aires: Grupo Editor Latinoamericano.

Tedesco, J. C. (1995). Tendencias actuales de las reformas educativas. Estudios digital, 5, 85-92.

Tedesco, J. C. (2009). Calidad de la educación y políticas educativas. Cadernos de pesquisa, 39(138), 795-811. https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000300006

Tedesco, J. C., Braslavsky, C., & Carciofi, R. (1983). El proyecto educativo autoritario. Argentina (1976-1982). Buenos Aires: FLACSO.

Tiramonti, G. (Comp.) (2004). La trama de desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media. Buenos Aires: Manantial.

Zaragaza, R. (2017). Introducción. En R. Zaragaza & L. Ronconi (Comps.), Conurbano infinito. Actores políticos y sociales, entre la presencia estatal y la ilegalidad (pp. 2-17). Buenos Aires: Siglo XXI, CIAS, Fundación Osde.

Published

2021-07-23 — Updated on 2020-12-18

How to Cite

Davolos, P. (2020). Buenos Aires educational agendas in the return to democracy: scope, limits and innovations. Revista IRICE, (39), 117–149. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi39.1488

Issue

Section

Artículos libres

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.