Emergency virtualization: the experience of students and teachers in the postgraduate courses at UNTREF
DOI:
https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1454Keywords:
higher education, teaching virtualization, educational innovations, postgraduate studies, pandemia Covid-19Abstract
This work presents partial results of a case study on the virtualization of “emergency” teaching, as a response to the forced interruption of face-to-face classes in the context of the current COVID-19 pandemic. The case analyzed corresponds to the postgraduate level of the Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF), in Argentina. The methodological strategy used was quali-quantitative and descriptive. It was based on the application of a self-administered questionnaire online to the universe of graduate students who were enrolled in courses during the second semester of 2020 and another to university teachers who taught classes during the same semester, in order to know the perceptions and opinions regarding the teaching virtualization process.
The study gives an account of the characteristics that this process adopted in terms of the modality of study and use of technological resources, the limitations and readjustments in the dynamics of the development of the courses, and their impact on the teaching and learning experience. Aspects such as the strengthening of capacities for the implementation of a hybrid model as the one applied by UNTREF, the impact on the organization of the pedagogical model, and the possibilities and effects regarding the federalization and internationalization of the teaching of courses are highlighted. Finally, the potentialities, limitations and future perspectives of educational virtualization in emergencies are analyzed.
Downloads
References
Álvarez, M., Fernández Lamarra, N., García, P. D., Grandoli, M. E., & Pérez Centeno, C. (2020). La docencia en el nivel de posgrado en el contexto de virtualización de emergencia. Aprendizajes y desafíos para el futuro en la experiencia de la Universidad Nacional de Tres de Febrero. Innovaciones Educativas, 22, 171-187. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3153
Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., & Rebello, G. (2020). Segregación educativa en tiempos de pandemia: balance de las acciones iniciales durante el aislamiento social por el covid -19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 25-43. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.002
Araujo, S., & Walker, V. (2020). El posgrado en la Argentina: La acreditación en perspectiva comparada. Revista Integración y Conocimiento, 9(1), 11-29.
Arias Ortiz, E., Brechner, M., Pérez Alfaro, M., & Vásquez, M. (2020). Hablemos de Política Educativa en América Latina. De la educación a distancia a la híbrida: 4 elementos clave para hacerla realidad. Recuperado de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Hablemos-de-politica-educativa-en-America-Latina-y-el-Caribe-2-De-la-educacion-a-distancia-a-la-hibrida-4-elementos-clave-para-hacerla-realidad.pdf
Barsky, O., & Dávila, M. (2012). El sistema de posgrados en la Argentina: tendencias y problemas actuales. Revista Argentina de Educación Superior, 4(5), 12-37.
Beade, L., & Díaz, T. (junio de 2015). Formación a distancia en el Doctorado en Ciencias de la Educación en Pinar del Río. Ponencia presentada en el evento “Universidad 2016”, Pinar del Río.
BID-Santander (2020). La educación superior en tiempos de COVID. Washington: BID-Santander.
CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID-19, CEPAL UNESCO. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
de Andraca, A. M. (2003). Buenas prácticas para mejorar la educación en América Latina. Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe. Santiago: Editorial San Marino.
Fernández Lamarra, N. (Dir.) (2015). La innovación en las universidades nacionales. Aspectos endógenos que inciden en su surgimiento y desarrollo. Sáenz Peña: UNTREF.
Filmus, D., González Pérez, O., Dias Pinto, M., Alvariño, C., Zúñiga, M., & Jara I. (2003). Educación y Nuevas Tecnologías. Experiencias en América Latina. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning...? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9-28. http://dx.doi.org/10.5944/ ried.23.1.25495
Gatti, E. (2010). Una mirada pedagógica a la Educación a Distancia. Artículo Cátedra UNESCO/AUGM. Recuperado de http://www.virtualeduca.info/encuentros/encuentros/valencia2002/actas2002/act as02/135.pdf
Iglesias, E., González-Patiño, J., Laueza, J. L., & Guitart, M. (2020). Manifiesto en Tiempos de Pandemia: Por una Educación Crítica, Intergeneracional, Sostenible y Comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Buenos Aires: Paidós.
Maggio, M. (2020). Las prácticas de la enseñanza universitaria en la pandemia: de la conmoción a la mutación. Campus Virtuales, 9(2), 113-122.
Marquis, C. (2009). Posgrados y Políticas Universitarias. Consideraciones sobre el caso argentino. Revista Argentina de Educación Superior, 1(1), 36-56.
Miranda, E. (2020). Políticas de educación superior en Argentina. Entre la Covid-19 y la deuda externa heredada. Revista Universidades, 71(85), 194-213. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.85.280
Murillo, F. J., & Duk, C. (2020). El Covid-19 y las brechas educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11-13. https://doi.org/10.4067/S0718-7378020000100011
Olavarría, M., & Carpio, C. (2004). Educación a distancia y universidades. La experiencia de la GDLN. Ponencia presentada en el Congreso Virtual Educa, Barcelona.
Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 1-8. Recuperado de http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1120
Ortiz Ocaña, A. (2021). Modelos educativos y tendencias pedagógicas: la pedagogía del amor. ReDIPE, 10(3), 89-106. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1221
Ruiz, G. R. (2020). Marcas de la pandemia: El derecho a la educación afectado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 43-59. https://doi.org/10.15377/riejs2020.9.3.003
Secretaría de Políticas Universitarias (2021). República Argentina. Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2019-2020. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/informacion/publicaciones/sintesis
UNTREF (2018). Informe de Autoevaluación Institucional. Recuperado de http://www.untref.edu.ar/documentos/AUTOEVALUACION_UNTREF.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marisa Silvia Álvarez, Norberto Fernández Lamarra, Pablo Garcia, María Eugenia Grandoli, Verónica Xhardez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).