Teaching and pedagogical continuation at Rio Negro secondary school

Authors

  • Stella Maris Tapia Universidad Nacional de Río Negro (UNRN)
  • Cecilia Inés Fourés Universidad Nacional de Río Negro (UNRN)

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi41.1434

Keywords:

teaching practice, high school, pandemic, interdisciplinary nature and work between areas, Language and Literature

Abstract

The aim of this research is to conduct a partial analysis of teaching practices in public schools in San Carlos de Bariloche, Río Negro, Argentina, in the context of the educational policies set by Rio Negro Secondary School (Escuela Secundaria Rionegrina-ESRN). After face-to-face class suspension and the pedagogical continuity imposed in 2020 by COVID-19 pandemic, affected in many cases by low levels of connectivity, we attempt to know the teaching practices from its actors’ perspective, so in-depth (remote) interviews were carried out, to several institutional actors (supervisor, directives and teacher). The analysis reveals the difficulties faced by technological mediation and the relevance multi and interdisciplinary work gained for Rio Negro secondary school actors. The case of the Language and Literature Education area is detailed, in order to observe tensions in daily practices in a specific class. We consider that a year working in this remote learning conditions needs to be analyzed because of its implication in the disarray in daily teaching practices and in educational institutions, and because of the incidence in the pedagogical continuity in schools, which will necessarily leave its traces.

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Author Biographies

Stella Maris Tapia, Universidad Nacional de Río Negro (UNRN)

Es Profesora y Licenciada en Letras (Universidad de Buenos Aires) y Doctora en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de Córdoba).  Profesora Adjunta regular del área Formación docente en la Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, se desempeña en las asignaturas Didáctica de la Lengua, Didáctica de la Lengua y la Literatura I y Planificación y Práctica Docente. Dirige el Profesorado en Enseñanza de la Lengua y la Literatura (Ciclo, modalidad a distancia). Investiga, desde la didáctica de la lengua, las prácticas docentes en el nivel secundario y la formación docente. Integra el proyecto interdisciplinario “Dimensiones de la práctica docente cotidiana: una aproximación en clave analítica” (UNRN 40-B-744. Dir.: C. Fourés), inscripto en el Laboratorio de Investigación en Formación de Formadores. Es autora y coautora de artículos de revistas y capítulos de libros.

Cecilia Inés Fourés, Universidad Nacional de Río Negro (UNRN)

Es Profesora, Licenciada y Doctora en Ciencias de la Educación por lo Universidad Nacional de Córdoba. Profesora Asociada a cargo de las asignaturas pedagógico-didácticas de los cuatro profesorados que posee la Sede Andina de la Universidad Nacional de Río Negro. Es Coordinadora de la Especialización en Docencia Universitaria de la Universidad Nacional de Río Negro-Sede Andina. Tiene una amplia trayectoria transitada en coordinación de Talleres de Reflexión en torno a las prácticas docentes en instituciones de formación del nivel superior. Desde hace algunos años es directora de proyectos de investigación en la UNRN. Sus líneas de indagación versan sobre análisis de las prácticas docentes (en diversos niveles del sistema educativo) utilizando perspectivas de los campos didáctico, pedagógico y socioantropológico. Es autora y coautora de diversos artículos de revistas del ámbito nacional e internacional.

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Published

2022-04-01 — Updated on 2021-12-17

How to Cite

Tapia, S. M., & Fourés, C. I. (2021). Teaching and pedagogical continuation at Rio Negro secondary school. Revista IRICE, (41), 11–38. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi41.1434

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