The pedagogics of methodologies for knowledge collective production

Authors

Keywords:

pedagogics, methodologies, collective production of knowledge, research communities

Abstract

This article explores the pedagogics of methodologies for the collective production of knowledge within the popular economy field in Argentina. The qualitative methodology applied combined a bibliographic survey in order to identify a corpus of publications, with interviews to a sample of authors of such publications and analysis of supplementary documents. The findings pose two dimensions of pedagogics for these methodologies: education as part of the logic of construction of knowledge with study subjects, and research training in collective production in and into the scientific system. This article concludes that these two dimensions enable the creation of “research communities” as part of dialogical, communitarian, critical and situated pedagogics.

Downloads

Author Biography

María Mercedes Palumbo, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de Luján / Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Ciencia Política por la Universidad de Buenos Aires (UBA), Magíster en Educación: Pedagogías críticas y problemáticas socioeducativas y Doctora en Ciencias de la Educación por la misma institución. Investigadora adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con lugar de trabajo en el Departamento de Educación de la Universidad Nacional de Luján (UNLu). Docente de grado y posgrado de la UNLu y la UBA. Co-coordinadora del GT CLACSO Educación popular y pedagogías críticas. Sus líneas de investigación actuales son la formación en el trabajo en dispositivos pedagógicos de la economía popular organizada, y los modos de producción colectiva de conocimiento junto a movimientos populares.

References

Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde.

Aloi, J. (2020). Tiempos de pandemia, crisis sanitaria, organizaciones, universidad y reflexión. Filo al Sur, 2, 5-13. https://goo.su/bonFK8y

Arreola, K. (2023). Los componentes cálidos en el proceso de hacer investigación cualitativa: subjetividades, reflexividad, emociones y compromiso con el otro. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 13(2), e132. https://doi.org/nnhr

Carenzo, S., Fernández Álvarez, M. I., Castronovo, A., & Gigliarelli, E. (2019). Extensión en colabor: producción de prácticas autogestionadas de formación para la gestión colectiva del trabajo. +E: Revista de Extensión Universitaria, 9(11), 151-170. https://doi.org/nnht

Castro-Gómez, S. (2007). Descolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-91). Siglo del Hombre.

Colares da Mota Nieto, J. (2015). Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda [Tesis de Doctorado, Universidade Federal do Pará]. Programa de Pós-Graduação em Educação. https://goo.su/mDYY

Di Matteo, J., Michi, N., & Vila, D. (2021). Universidad, movimientos y educación: entre senderos y bordes. Edunlu.

Di Matteo, J., Palumbo, M. M., Plaza, B., & Almada, A. (2021). Consideraciones acerca de la producción audiovisual en la investigación compartida junto con movimientos populares. Masquedós: Revista de Extensión Universitaria, 6(6), 1-13. https://goo.su/PNFFQ7

Di Matteo, J., Vila, D., De Mingo, A.C., & Fontana, S. (2022). Vínculos entre docencia y extensión universitaria: caminos para pensar la formación de estudiantes. Polifonías, 20, 46-68.

Dussel, E. (1980). La pedagógica latinoamericana. Nueva Americana.

Espinosa, A., González, H., Lerner, D., Sadovsky, P., & Vázquez, S. (2013). Sobre el trabajo colectivo, colaborativo, cooperativo. https://goo.su/Nnyrd

Fals Borda, O. (1992). La ciencia y el pueblo. Nuevas reflexiones. En M.C. Salazar (Coord.), Investigación-Acción Participativa. Inicios y Desarrollos (pp. 59-76). Editorial Popular.

Fals Borda, O. (2021). De la pedagogía del oprimido a la investigación participativa. En Paulo Freire, 100 años. Pasado y presente de una pedagogía liberadora (pp. 23-29). CLACSO. https://goo.su/aD1wP

Fernández Álvarez, M. I., & Carenzo, S. (2012). Ellos son los compañeros del CONICET: el vínculo con organizaciones sociales como desafío etnográfico. Publicar, 12, 9-33. https://goo.su/QET4

Herrera Farfán, H., & Torres Carrillo, A. (2023). Orlando Fals Borda y la investigación participativa. Laboratorio Educativo.

Katzer, L., Álvarez Veinguer, A., Dietz, G., & Segovia, Y. (2022). Puntos de partida. Etnografías colaborativas y comprometidas. Tabula Rasa, 43, 11-28. https://doi.org/nnh4

Michi, N. (2021). Poco a poco: movimientos populares y educación, un campo de estudio y de acción. Algarrobo-MEL, 9, 1-13. https://goo.su/MzgBz

Molina, A., & Sayago Peralta, E. (2020). Experiencias de la economía popular en el contexto de la pandemia COVID-19 en Argentina. Abordaje de casos en Córdoba Capital y la ciudad de Santiago del Estero, ante el aislamiento social, preventivo y obligatorio. Idelcoop, 231, 145-176. https://goo.su/t5EHkb

País Andrade, M. (2020). ¿Qué nos vas a dar cambio? Posibilidades/limitaciones en y desde el “trabajo de campo”. En M. País Andrade (Comp.), Perspectiva de géneros. Experiencias interdisciplinarias de intervención/investigación. CICCUS.

Palumbo, M. M., & Vacca, L.C. (2020). Epistemologí¬as y metodologí¬as crí¬ticas en Ciencias Sociales: precisiones conceptuales en clave latinoamericana. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 10(2), e076. https://doi.org/nnh8

Palumbo, M. M., Vacca, L. C., & País Andrade, M. (2022). Repensando nuestras metodologías críticas: prácticas de intervención/investigación con perspectiva de género(s). Convergencia, 29, e19290. https://doi.org/npdb

Sirvent, M.T. (2018). De la Educación Popular a la Investigación Acción Participativa. Perspectiva pedagógica y validación de sus experiencias. InterCambio: Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 5(1), 12-29. https://goo.su/dk9xLB

Stavenhagen, R. (1992). Cómo descolonizar las ciencias sociales. En M.C. Salazar (Coord.), Investigación-Acción Participativa. Inicios y Desarrollos (pp. 35-58). Editorial Popular.

Vasilachis de Gialdino, I. (2007). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

Vega-Torres, D. (2021). Investigación educativa y pedagogía de la investigación: crítica de la reproducción del conocimiento científico. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 99-115. https://doi.org/nnjb

Weiss, E. (2003). Introducción. En Weiss, E. (Coord.), El campo de la investigación educativa, 1993-2001 (pp. 35-46). Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Published

2024-12-30

How to Cite

Palumbo, M. M. (2024). The pedagogics of methodologies for knowledge collective production. Revista IRICE, (47), 8–34. Retrieved from https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1917

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.