The Song of Orpheus... Motivation, reflection and innovation around teaching planning

A space for questions from which to start inhabiting the class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi46.1786

Keywords:

teaching, teacher training, planning, motivation, innovation

Abstract

Teaching programming is a highly controversial topic in the academic production on didactics. In recent years, the idea that it does not present more than limitations in the teaching task has been gaining relevance. However, research shows that the class has its origins in an original idea that contributes and enhances the possibilities for learning.

This paper aims to address planning as a space for initial questions about which the class will begin to think. To do so, a hermeneutic-interpretative investigation is carried out with a flexible design based on three fundamental instruments: surveys of students and teachers, in-depth interviews and classroom observations that are complemented by the analysis of Teacher Work Programs.

The results obtained highlight the potential of planning in class design, not from the prescriptive point of view, but from the generation of a space for questions that opens the possibility of creating an attractive class. A starting point from which to begin inhabiting a class capable of eclipsing the siren songs and inviting students to found commitments in the construction of knowledge.

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Author Biography

Sebastián Perrupato, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de Mar del Plata

Es profesor, licenciado, Magister y Doctor en Historia por la Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP), donde desarrolla sus tareas como Investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científico y Técnicas (CONICET). Es Doctor en Educación por la Universidad Nacional de Rosario (UNR) y realizó estudios posdoctorales en la Universidad Nacional de Buenos Aires (UBA) y en México. Se desempeña como docente en la cátedra de Didáctica General de la Facultad de Humanidades  de la UNMdP. Ha realizado especializaciones y másters en el campo de las ciencias Sociales y de la educación en el país y en el exterior. Sus líneas de investigación versan en torno a la Didáctica y a la Historia de la educación. Es director de proyectos de investigación y extensión orientados a la formación docente y financiados por la UNMdP. Dirige tesis de grado y posgrado, así como becas de investigación en el campo de la educación y de la historia. Ha participado en numerosos Congresos y Jornadas del área y cuenta con varias publicaciones en revistas científicas nacionales e internacionales.

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Published

2024-06-28

How to Cite

Perrupato, S. (2024). The Song of Orpheus. Motivation, reflection and innovation around teaching planning: A space for questions from which to start inhabiting the class. Revista IRICE, (46). https://doi.org/10.35305/revistairice.vi46.1786

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