Chiapas: beyond the modern pedagogical project

Authors

Keywords:

modernity, liberation, decolonization, pedagogy, zapatism

Abstract

The modern pedagogical project implies a logic of denying contemporaneity, one of its clearest features. Despite the chronological coexistence between Europeans and Americans over the last five hundred years, indigenous communities have been relegated to the past, in contrast to the apparently advanced modern civilization, reinforcing the belief in a lack of simultaneity in the ontological sphere. Liberation movements, since the 1960s, have collaborated in deconstructing Eurocentric hegemony and revaluing the knowledge of Latin American inhabitants. Pedagogy, philosophy, and theology of liberation paved the way to question the cultural horizon related to the discourse of development since the 1940s. However, with the fall of the Berlin Wall in 1989, the rhetoric of globalization was imposed against the promotion of local worldviews. This article reveals how the Zapatista experience, which emerged in the 1990s in southern Mexico and continues to this day, can be considered a concrete example of resistance against the modern pedagogical project and the homogenization produced by globalization. It looks forward to pedagogical decolonization and defense of the cultural background of the Tseltal people in Chiapas.

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Author Biography

Oliverio Blas Gioffre, Universidad de Buenos Aires

Licenciado en Filosofía por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Su tesis de licenciatura, titulada “Los límites del desarrollo. La problematización de la noción de desarrollo desde la perspectiva de la filosofía de la cultura contemporánea”, fue dirigida por la Dra. Alcira Bonilla. Actualmente, es integrante del grupo de investigación “Interculturalia” dirigido por la Dra. Alcira Bonilla desde el año 2022. Al mismo tiempo, se desenvuelve como investigador en el proyecto UBACYT: “Culturas, ciudadanías y derechos. Investigación filosófica intercultural nuestroamericana liberadora sobre reconocimiento y justicia”, cuyo director es el Dr. Joan Severo Chumbita y Gamba.

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Published

2024-12-30

How to Cite

Gioffre, O. B. (2024). Chiapas: beyond the modern pedagogical project. Revista IRICE, (47), 131–151. Retrieved from https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1942

Issue

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Dossier