Voices that transform: autobiographical research as a tool for change and emancipatory experience

Authors

Keywords:

experience, research profession, virtual tutor teacher, teach in bimodality

Abstract

Positioning oneself is to resist. The research actions of this work invite us to think and dialogue from a critical pedagogy, inspired by Freirean thought and committed to popular education. The purpose is to recover the wealth of experiences alongside pedagogical practices filled with collective encounters. We also become narrators of these experiences to document research journeys. However, this autobiographical narrative implies, in itself, an interpretation, construction, and recreation of meanings, as well as a reading of one's own lived world. We can say that it enables a certain way of 'being there.' A being that consists of producing a released time, where the researcher becomes intimate for a while and engages in a deep, honest, rigorous conversation about a series of unprecedented issues that can change the lives of many young people and adults from a revolutionary pedagogical experience, the Plan Vuelvo a Estudiar Virtual,legally framed in the School of Secondary Education for Adults (EEMPA No. 1330) and arising in the context of educational policies promoted by the government of the province of Santa Fe between the years 2015 and 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorgelina Kolodzinski, Instituto Superior de Profesorado Nº 1 “Manuel Leiva”

Magister, Especialista en Práctica Docente y Profesora en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Diplomada y Especialista en Ciencias Sociales con mención en Currículo y Prácticas Escolares por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO-Argentina). Especialista Docente de Nivel Superior en Educación y Tic INFOD. Miembro activo de la Red Nacional de la Práctica Docente desde 2020. Es parte de la Comunidad Virtual de Diálogos de la Techné Educativa desde julio de 2020. 

Desde 1993 se ha desempeñado en Institutos de Formación Docente en funciones de formación  e investigación.  Es regente del Instituto Superior de Profesorado Nº 1 “Manuel Leiva” de la ciudad de Casilda, Santa Fe, y catedrática con horas titulares en distintos espacios curriculares de la Formación General Pedagógica. 

References

Agamben, G. (2010). Medios sin fin. Notas sobre política.Pre-Textos.

Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Paidos.

Ardoino, J. (1997, 4 de noviembre). La implicación [Disertación]. Conferencia del Centro de Estudios sobre la Universidad Nacional Autónoma de México, México D. F.

Arendt, H. (2016). La condición humana. Paidos.

Connell, R. (2009). La justicia curricular. Laboratorio de Políticas Públicas.

Copertari, S. (2010). La práctica docente universitaria en educación a distancia. Procesos metacognitivos y buena enseñanza. Laborde.

Copertari, S. (2022). Política pública de inclusión socioeducativa con jóvenes y adultos en la educación secundaria santafesina (2015/2019). Análisis del plan Vuelvo a Estudiar Virtual en el marco de la educación a distancia desde el contexto de una antropología de las políticas públicas [Tesis doctoral inédita]. Universidad Nacional de Rosario.

Filloux, J. (1996). Intersubjetividad y formación. El retorno sobre sí mismo. Novedades Educativas.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Siglo XII.

García Canclini, N. (2014). El mundo entero como un lugar extraño. Gedisa.

Gather Thurler, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Graó.

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. Fondo de cultura económica.

Meirieu, P. (2017). Recuperar la pedagogía. De lugares comunes a conceptos claves. Paidos.

Morin, E. (1999). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Orozco Fuentes, B. (2014, 24 octubre). Investigación, problematización y producción de conocimientos específico [Discurso principal]. ConferenciaMagistral “Fortalecimiento de la Educación”, Ministerio de Educación de Santa Fe, Argentina.https://www.youtube.com/watch?v=5xcCk3o0VyU

Resolución N° 825/15. Planes de estudios de educación secundaria para jóvenes y adultos (EPJA) con orientación en Agro y Ambiente –opción semipresencial– y Economía y Administración –opción semipresencial–. mayo de 2015. Ministerio de Educación de la Provincia de Santa fe, Argentina.

Ricoeur, P. (2003). Tiempo y narración. Siglo XXI.

Souto, M. (2016). Pliegues de la formación: sentidos y herramientas para la formación docente.Homo Sapiens.

Spiegel, A. (1999). Docente protagonista: docente compositor. Novedades Educativas.

Terigi, F. (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina, por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa, 15(29), 63-71. https://goo.su/rKfgtnA

Terigi, F. (2010). Las cronologías de aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares. https://goo.su/iFVYO

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategia de investigación cualitativa. Gedisa.

Published

2025-06-30

How to Cite

Kolodzinski, J. (2025). Voices that transform: autobiographical research as a tool for change and emancipatory experience. Revista IRICE, (48), e1920. Retrieved from https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1920

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.