Voices that transform: autobiographical research as a tool for change and emancipatory experience
Keywords:
experience, research profession, virtual tutor teacher, teach in bimodalityAbstract
Positioning oneself is to resist. The research actions of this work invite us to think and dialogue from a critical pedagogy, inspired by Freirean thought and committed to popular education. The purpose is to recover the wealth of experiences alongside pedagogical practices filled with collective encounters. We also become narrators of these experiences to document research journeys. However, this autobiographical narrative implies, in itself, an interpretation, construction, and recreation of meanings, as well as a reading of one's own lived world. We can say that it enables a certain way of 'being there.' A being that consists of producing a released time, where the researcher becomes intimate for a while and engages in a deep, honest, rigorous conversation about a series of unprecedented issues that can change the lives of many young people and adults from a revolutionary pedagogical experience, the Plan Vuelvo a Estudiar Virtual,legally framed in the School of Secondary Education for Adults (EEMPA No. 1330) and arising in the context of educational policies promoted by the government of the province of Santa Fe between the years 2015 and 2019.
Downloads
References
Agamben, G. (2010). Medios sin fin. Notas sobre política.Pre-Textos.
Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Paidos.
Ardoino, J. (1997, 4 de noviembre). La implicación [Disertación]. Conferencia del Centro de Estudios sobre la Universidad Nacional Autónoma de México, México D. F.
Arendt, H. (2016). La condición humana. Paidos.
Connell, R. (2009). La justicia curricular. Laboratorio de Políticas Públicas.
Copertari, S. (2010). La práctica docente universitaria en educación a distancia. Procesos metacognitivos y buena enseñanza. Laborde.
Copertari, S. (2022). Política pública de inclusión socioeducativa con jóvenes y adultos en la educación secundaria santafesina (2015/2019). Análisis del plan Vuelvo a Estudiar Virtual en el marco de la educación a distancia desde el contexto de una antropología de las políticas públicas [Tesis doctoral inédita]. Universidad Nacional de Rosario.
Filloux, J. (1996). Intersubjetividad y formación. El retorno sobre sí mismo. Novedades Educativas.
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Siglo XII.
García Canclini, N. (2014). El mundo entero como un lugar extraño. Gedisa.
Gather Thurler, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Graó.
Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. Fondo de cultura económica.
Meirieu, P. (2017). Recuperar la pedagogía. De lugares comunes a conceptos claves. Paidos.
Morin, E. (1999). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Orozco Fuentes, B. (2014, 24 octubre). Investigación, problematización y producción de conocimientos específico [Discurso principal]. ConferenciaMagistral “Fortalecimiento de la Educación”, Ministerio de Educación de Santa Fe, Argentina.https://www.youtube.com/watch?v=5xcCk3o0VyU
Resolución N° 825/15. Planes de estudios de educación secundaria para jóvenes y adultos (EPJA) con orientación en Agro y Ambiente –opción semipresencial– y Economía y Administración –opción semipresencial–. mayo de 2015. Ministerio de Educación de la Provincia de Santa fe, Argentina.
Ricoeur, P. (2003). Tiempo y narración. Siglo XXI.
Souto, M. (2016). Pliegues de la formación: sentidos y herramientas para la formación docente.Homo Sapiens.
Spiegel, A. (1999). Docente protagonista: docente compositor. Novedades Educativas.
Terigi, F. (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina, por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa, 15(29), 63-71. https://goo.su/rKfgtnA
Terigi, F. (2010). Las cronologías de aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares. https://goo.su/iFVYO
Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategia de investigación cualitativa. Gedisa.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jorgelina Kolodzinski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it in a monographic volume), provided that the initial publication in this journal is acknowledged.
Authors are permitted and encouraged to disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and increase the visibility and citation of the published work. (See The Open Access Effect).















