Educational ethnographies in the study of/with indigenous youth

Authors

  • Gonzalo Víctor Humberto Soriano Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Salta https://orcid.org/0000-0003-0076-453X

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi44.1617

Keywords:

ethnography, education, youth, indigenous

Abstract

In this article we present a theoretical and reflexive analysis of educational ethnography that focuses on the study of/with indigenous youth. Were cover different Latin American inquiries paying attention to how this population sector is questioned, analyzed and described in various scenarios. To do this, we seek to account for the importance of ethnography as a deep and significant process of theoretical and methodological reflection that promotes collaborative research practices in the production of knowledge and reflexivity in dialogue with the actors involved. In this way, we consider that the participation of indigenous youth in the investigative process gives rise to the opening of cultural, political and ethical horizons for the understanding of contextualized and situated practices. Thus, it is necessary to think of this population sector according to the social meanings in what is produced, in and between the discourses and practices through which they circulate, which, by definition, are inherently open, changing and undefined.

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Author Biography

Gonzalo Víctor Humberto Soriano, Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Salta

Profesor en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Salta (UNSa). Doctorando en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Becario Doctoral en el Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidadesdel Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Salta (ICSOH-CONICET-UNSa). Ha participado en diversos proyectos de investigación y extensión universitaria. Actualmente integra el proyecto de investigación PICT-I-B-2018 “Diversidad Lingüística, Literacidad y Educación” dirigido por la Dra. Macarena Ossola y del proyecto de investigación tipo B N° 2865/0 “Trayectorias socioeducativas y desigualdades: experiencias emocionales de estudiantes indígenas de primer año de las carreras de la Facultad de Humanidades de la UNSa” a cargo de la Dra. Elisa Sulca, radicado en el CIUNSa. Sus líneas de trabajo y publicación se centran en las experiencias de juventudes indígenas y rurales en la educación superior universitaria.

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Published

2023-06-30

How to Cite

Soriano, G. V. H. . (2023). Educational ethnographies in the study of/with indigenous youth. Revista IRICE, (44), 21-36. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi44.1617

Issue

Section

Artículos libres