Teaching experiences in relation to the use of ICT from the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35305/revistairice.vi41.1449Keywords:
teaching experiences, higher education, ICT, social, preventive, and mandatory isolation due COVID-19Abstract
This paper focuses on the analysis of teaching experiences related to the information and communications technology (ICT) use at university during social, preventive and mandatory isolation due COVID-19 pandemic time. The sample was constituted by ten Psychology teachers at a public university in Argentina, between 32 and 54 years old. A written production was asked to university teachers about their experiences. Additionally, a simple and self-administered online survey was applied. For the teaching narratives, qualitative content analysis was used, some categories emerged from constructed dialectically between the data, the teaching experience narratives and the specialized literature ideas. Descriptive analysis was used for the data obtained from the questionnaires. Experiences narrated and surveys indicated a low percentage of teacher training in relation to the use of ICT prior to the pandemic time. Narratives showed aspects related to the revision of the pedagogical projects of teaching practices in higher education.
Downloads
References
Amaya, R., & Amaya, Z. (2010). La formación docente: reto para la incorporación de las TIC a la enseñanza. Revista Ciencias de la Educación, 20(36), 247-260. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n36/art13.pdf
Aya, C. E., Gutiérrez-González, C., Tamayo, A., & Mozuca Ruiz, E. (2021). Experiencias y prácticas pedagógicas de los docentes areandinos. Documentos de Trabajo Areandina, (2). https://doi.org/10.33132/26654644.1726
Borgobello, A., & Espinosa, A. (2021). Enseñanza remota de emergencia: crisis, procesos y cambios en la educación superior. En S. V. Garo & F. Costa (Comps.), Notas de Pandemia (pp.29-38). Rosario: UNR.
Borgobello, A., Mandolesi, M., Espinosa, A., & Sartori, M. (2019). Uso de TIC en prácticas pedagógicas de docentes. Revista de Psicología, 37(1), 279–317. http://dx.doi.org/10.18800/psico.201901.010
Borgobello, A., & Roselli, N. (2016). Rendimiento académico e interacción sociocognitiva de estudiantes en un entorno virtual. Educação e Pesquisa, 42(2), 359-374. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201606143478
Borgobello, A., Sartori, M., & Espinosa, A. (2017). Desafíos, descripciones y reflexiones acerca de la incorporación de TIC en un contexto universitario al sur del mundo. Boletín Científico Sapiens Research, 7(2), 39-50. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6535271
Borgobello, A., Sartori, M., & Roselli, N. (2016). ¿Cómo interactuamos aquí y allá? Análisis de expresiones verbales en una clase presencial y otra virtual a partir de dos sistemas de codificación diferentes. Revista de la educación superior, 45(179), 95-110. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.003
Borgobello, A., Sartori, M., & Sanjurjo, L. (2018). Concepciones de docentes sobre los estudiantes y sus prácticas pedagógicas. Educación y Educadores, 21(1), 27-48. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.2
Cabrales Salazar, O. (2012). La aceleración del tiempo en relación con la idea de progreso y la crisis del trabajo. Entramado, 8(2), 106-122. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265425848007
Copertari, S. (2020). Virtualización de la educación en tiempos de pandemia. RCE, Revista Científica Educ@Ção, 7(1), 891-895. Recuperado de https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/101?articlesBySameAuthorPage=2
Guarnieri, G. (2018). Lógicas de inclusión/exclusión en la sociedad red: las tecnologías como ampliación del espacio público en la educación superior contemporánea. En M. Casarin (Coord.), En torno a las ideas de Manuel Castells: discusiones en la era de la información (pp. 95-114). Córdoba: CEA. Recuperado de http://hdl.handle.net/11086/6454
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6°ed.). México, D.F.: Mc Graw Hill.
Iglesias Vidal, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L., & Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en Tiempos de Pandemia: Por una Educación Crítica, Intergeneracional, Sostenible y Comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Lee, H., & Sawyer, S. (2010). Conceptualizing time, space and computing for work and organizing. Time & Society, 19(3), 293-317. https://doi.org/10.1177/0961463X10354429
Majul, S., De Seta, D., & Borgobello, A. (2021). Estrategias de enseñanza y tecnologías en publicaciones previas a la forzosa virtualización de la educación. Ciencia, Docencia y Tecnología, 32(63). https://doi.org/10.33255/3263/1025
Mercado Borja, W. E., Guarnieri, G., & Rodríguez, G. L. (2019). Análisis y evaluación de procesos de interactividad en entornos virtuales de aprendizaje. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(20), 63-99. https://doi.org/10.22430/21457778.1213
Nieto, C. (2021). Universidad, virtualidad y pandemia: una reflexión docente. En S. V. Garo & F. Costa (Comps.), Notas de Pandemia (pp.21-28). Rosario: UNR Editora.
Pierella, M. P. (2017). Enseñar en la universidad pública argentina: los desafíos del oficio docente en una época de transformaciones. Roteiro, 47(1), 37-64. http://dx.doi.org/10.18593/r.v42i1.11548
Pierella, M. P., & Borgobello, A. (2021). Reflexiones en el tránsito hacia la pospandemia desde experiencias estudiantiles y docentes en una universidad pública argentina. Trayectorias Universitarias, 7(12), 1-13. https://doi.org/10.24215/24690090e049
Piovani, J. I. (2007). Otras formas de análisis. En A. Marradi, N. Archenti & J. I. Piovani (Comps.), Metodología de las ciencias sociales (pp.296-298). Buenos Aires: Emecé.
Ríos, A., & González, L. (2016). Resistencia a las TIC en docentes del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Plumilla Educativa, 17, 1-15. https://https://doi.org/10.30554/plumillaedu.17.1763.2016
Roatta, S., & Tedini, D. (2021). La pandemia del Covid-19 y el aprendizaje semipresencial en la educación superior. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 28, 318-323. https://doi.org/10.24215/18509959.28.e39
San Martín, P. (2020). Hacia un modelo analítico multidimensional para la co-construcción y sostenibilidad de proyectos escolares “TIS - Ciencias de la Computación”. Espacios en Blanco, 31(1), 67-81. https://doi.org/https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB31-288
San Martín, P., Guarnieri, P., & Bongiovani, P. (2014). Propuesta sociotecnológica para el desarrollo de repositorios de acceso abierto adecuados al contexto universitario argentino. Revista e-Ciencias de la Información, 4(2). http://hdl.handle.net/2133/3905
Villa, A. I. (2019). Maestras/os y profesoras/es CEO. Nuevas subjetividades docentes en épocas de neocolonialidad. En F. Saforcada & M. Feldfeber (Comps.), La regulación del trabajo y la formación docente en el siglo XXI: miradas desde Argentina (pp. 95-112). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/11357
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juan Pablo Lovey, Damián De Seta, Melisa Mandolesi, Sofía Majul, Ana Borgobello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).