Meanings of current high school in a debate

Authors

  • Carolina Nogueira Universidad Internacional Iberoamericana de México
  • Eduardo Meza Universidad Nacional de Formosa, Facultad de Humanidades, Observatorio de Niñez Adolescencia y Juventud

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi38.1311

Keywords:

high school, senses, subjectivity, fragmentation

Abstract

This article aims to debate the meanings of high school for adolescents belonging to this level in the city of Formosa (Argentina). Since the enactment of the National Education Law No. 26,206, secondary education is mandatory in Argentina. These regulations have generated transformations in different aspects of the institutional reality of secondary school. Here we present the first findings related to the fragmentation of meanings present in the secondary education in Formosa Capital. We obtained the results from the design, application, and analysis of a self-administered questionnaire to students in the last year of the intermediate level. This process involved a bibliographic review and allowed the construction of categories of analysis that guided the understanding of the processes that coexist within the secondary school and configure new ways of being and being in school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baczko, B. (1984). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva Visión.

Bixio, C. (2006). ¿Chicos aburridos? El problema de la motivación de la escuela. Buenos Aires: Homo Sapiens.

Cappellacci, I., & Miranda, A. (2007). La obligatoriedad de la educación secundaria en Argentina. Deudas pendientes y nuevos desafíos. DINIECE Nº 4. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.

Dabenigno, V., Austral, R., & Goldenstein Jalif, C. (2009). Valoraciones de la educación media de estudiantes del último año de escuelas estatales de la Ciudad de Buenos Aires. Ponencia presentada en el III Congreso Internacional de Educación: Miradas desde y hacia América Latina, Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe.

Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades. La interpretación de una mutación. Barcelona: Belaterra.

Duschattzky, S., & Corea, C. (2002). Chicos en banda: los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Buenos Aires: Paidós

Dussel. I. (2010). Debates sobre la escuela media. Ponencia presentada en el V Foro Latinoamericano de Educación, Fundación Santillana, Buenos Aires.

Dussel, I., Brito, A., & Núñez, P. (2007). Más allá de la crisis. Visión de alumnos y profesores de la escuela secundaria argentina. Buenos Aires: Santillana.

Fernández, A. M. (2006). Entre lo uno y lo múltiple: Grupo y psicoanálisis. Guadalajara: Editorial Universitaria.

Foucault, M. (2008). Tecnologías del yo y otros textos afines. Buenos Aires: Paidós.

Gallart, M. A. (2006). El desafío de la formación para el trabajo de los jóvenes en situación de pobreza. El caso argentino. En M. A. Gallart (Coord.), Formación, pobreza y exclusión (pp. 241-302). Montevideo: Cinterfor.

Gentili, P. (2009). Tres argumentos acerca de la crisis de la educación media en América Latina. En N. López & F. Sourrouille (Comps.), Universalizar el acceso y completar la educación secundaria. Entre la meta social y la realidad latinoamericana (pp. 49-61). Buenos Aires: Sistema de Información y Tendencias Educativas en América Latina (SITEAL), IIPE/UNESCO – OEI.

Glutting, J. (2002). Some psychometric properties of a system to measure ADHD. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34, 194-209.

Jacinto, C. (2006). Los caminos de América Latina en la formación vocacional de jóvenes en situación de pobreza. Balance y nuevas estrategias. En C. Jacinto, C. Girardo, M. De Ibarrola & P. Mochi (Coords.), Estrategias educativas y formativas para la inserción social y productiva (pp. 87- 105). Montevideo: Cinterfor/ OIT.

Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media. Buenos Aires: UNESCO-IIEP.

Laplanche, J., & Pontalis, J. (1967). Vocabulaire de la psychanalyse. París: PUF-Quadrige.

Llinas, P. (2009). Sentidos de la experiencia escolar: percepciones de los estudiantes de la escuela secundaria en cuatro jurisdicciones argentinas. Buenos Aires: FLACSO.

Martínez Gutiérrez, E. (2014). Louis Wirth: Comentarios sobre el modo de vida urbano. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 27, 159-170. https://doi.org/10.5944/empiria.27.2014.10868

Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, 19, 71-80. https://doi.org/10.26378/rnlael019283

Montesinos, M. P., Sinisi, L., & Schoo, S. (2009). Sentidos en torno a la obligatoriedad de la Educación Secundaria. DINIECE Nº 6. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. Recuperado de http://repositorio.educacion.gov.ar:8080/dspace/bitstream/handle/123456789/109744/Educaci%c3%b3n%20en%20Debate%206.pdf?sequence=1

Moragues, M. (2007). Las huellas de la escuela en los caminos de los jóvenes (Tesis de maestría). FLACSO, Argentina.

Olmos, M. B. (2005). Comentario a Baczko Bronislaw. Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva Visión.

Oviedo, C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572-580. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009&lng=en&tlng=es

Redondo, P. (2004). Escuelas y pobreza. Entre el desasosiego y la obstinación. Buenos Aires: Paidós.

Romero, C. (2013). Claves para mejorar la escuela secundaria. La gestión, la enseñanza y los nuevos actores. Buenos Aires: Noveduc.

Tenti Fanfani, E. (2003). Educación media para todos. Los desafíos de la democratización del acceso. Buenos Aires: Fundación OSDE-IIPE-UNESCO-Editorial Altamira.

Tiramonti, G. (2004). La fragmentación educativa y los cambios en los factores de estratificación. En G. Tiramonti (Comp.), La trama de la desigualdad educativa (pp. 15-45). Buenos Aires: Manantial.

Tiramonti, G. (2005). La escuela en la encrucijada del cambio épocal. Educação & Sociedade, 26(92), 889-910. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=873/87313714009

Tiramonti, G., & Minteguiaga, A. (2004). Una cartografía de sentidos para la Escuela. Ponencia presentada en Para el Desarrollo económico, primero el desarrollo social, Segundo Coloquio, IEPES- CGE, Facultad de Ciencias Económicas, UBA, Buenos Aires.

Published

2021-01-04

How to Cite

Nogueira, C., & Meza, E. (2021). Meanings of current high school in a debate. Revista IRICE, (38), 41–68. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi38.1311

Issue

Section

Artículos libres

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.