Gabriela Mistral and the rural education

Authors

  • Carola Sepúlveda Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA)

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1267

Keywords:

Gabriela Mistral, rural education, experiences, Recados

Abstract

This text proposes to analyze some of the experiences of Gabriela Mistral (1889-1957), Chilean teacher, writer, intellectual and diplomatic, with rural education. It will address her childhood in northern Chile, her relationship with Pedro Aguirre Cerda —president of that country between 1938 and 1941— and her travels and work in Mexico, where she met a broad concept of education, and in Brazil, where she approached referents intellectuals committed to education and public policy. These experiences produced changes in the author, leaving marks in her work and writing, leading her to build a concept of education that valued traditional and rural knowledge, transmitting, through narratives, her own experiences and those of other subjects excluded by modernity: children, women and indigenous people, among others. All these experiences were amalgamated into a particular genre of Mistralian writing called "Recados" (notes) which, according to the author's words, included her “rural tone”, her most personal, with what she lived and what she was going to die, and which formed part of her commitment to rural education in their home country, putting “useful” information into circulation in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Cerda, P. (1929). El Problema Agrario. Paris: s/e.

Benjamin, W. (2018). El Narrador. En W. Benjamin, Iluminaciones (pp. 111-134). Barcelona: Penguin Random House.

Blanco, J. J. (1993). Se llamaba Vasconcelos. Una evocación crítica. México: Fondo de Cultura económica.

Bourdieu, P. (2004). O campo intelectual: um mundo aparte. Em P. Bourdieu, Coisas ditas (pp. 169-180). São Paulo: Brasiliense.

Cano, G. (1996). La dura lección de que existen patrias. Debate feminista, 13, 133-139.

Delory-Momberger, C. (2014). Experiencia y formación. Biografización, biograficidad y heterobiografía. Revista mexicana de investigación educativa, 19(62), 695-710.

Embajada de Brasil en Chile (2005). Gabriela Mistral y el Brasil. Santiago de Chile: LOM.

Grandón, O. (2009). Gabriela Mistral: identidades sexuales, etno-raciales y utópicas. Atenea, 500, 91-101.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport, 19, 87-112.

Larrosa, J. (2016). A experiência e suas linguagens. En J. Larrosa, Tremores. Escritos sobre experiencia (pp. 35-56). Belo Horizonte: Autêntica.

Lavrín, A. (2008). Recuerdos del siglo XX: la participación de las mujeres en la educación. En L. E. Galván & O. López (Coords.), Entre imaginarios y utopías: historias de maestras (pp. 421-448).Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

López, O. (2001). Alfabeto y enseñanza domésticas: el arte de ser maestra rural en el valle del Mezquital. Ciudad de México: Centro de investigaciones y estudios superiores en Antropología social, Consejo Estatal para la Cultura y las Artes de Hidalgo.

López, O. (2008). Porfirianas y revolucionarias: dos estudios de caso de maestras mexicanas. En L. E. Galván & O. López (Coords.), Entre imaginarios y utopías: historias de maestras (pp. 275-305).Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

López, O., & González, T. (2009). Introducción. En T. González & O. López (Coords.), Educación Rural en Iberoamérica. Experiencia histórica y construcción de sentido (pp. 11-28). Madrid: Anroart.

Löwy, M. (2011). Sobre o conceito de “afinidade eletiva” em Max Weber. Plural, 17(2), 129-142.

Manzano, R. (2008). Recorrer la vida desde la vereda contraria. DIBAM, Revista Patrimonio cultural, 46, 10-15.

Mistral, G. (1979a). Recado sobre una maestra argentina. En R. E. Scarpa (Org.), Magisterio y niño (pp. 124-135). Santiago: Editorial Andrés Bello.

Mistral, G. (1979b). Madrinas de lectura. En R. E. Scarpa (Org.), Magisterio y niño (pp. 98-100). Santiago: Editorial Andrés Bello.

Mistral, G. (1999). Evocación de la madre. En P. P. Zegers (Comp.), Gabriela Mistral: la tierra tiene la actitud de una mujer (pp. 35- 38). Santiago: RIL.

Mistral, G. (2004). Recado sobre el maestro Juan Francisco González. En J. Quezada (Comp.), Gabriela Mistral. Pensando a Chile. Una tentativa contra lo imposible (pp. 365-370). Santiago: Publicaciones del Bicentenario.

Mistral, G. (2005). Algo sobre Assis Chateaubriand. En Embajada de Brasil en Chile, Gabriela Mistral y el Brasil (pp. 58-63). Santiago de Chile: LOM.

Mistral, G. (2010). Recados. En Real Academia Española, Gabriela Mistral en verso y prosa. Antología (pp. 334-334). Lima: Santillana Ediciones Generales.

Mistral, G. (2017a). Infancia rural. En C. Warnken & E. Pfeiffer (Eds.), Pasión de enseñar. Pensamiento pedagógico (pp. 111-113). Valparaíso: Editorial de la Universidad de Valparaíso.

Mistral, G. (2017b). Contar. En C. Warnken & E. Pfeiffer (Eds.), Pasión de enseñar. Pensamiento pedagógico (pp. 59-62). Valparaíso: Editorial de la Universidad de Valparaíso.

Mistral, G. (2017c). Biblioteca y escuela. En C. Warnken & E. Pfeiffer (Eds.), Pasión de enseñar. Pensamiento pedagógico (pp. 286-291). Valparaíso: Editorial de la Universidad de Valparaíso.

Mistral, G. (2017d). La Reforma educacional de México. En C. Warnken & E. Pfeiffer (Eds.), Pasión de enseñar. Pensamiento pedagógico (pp. 239-258). Valparaíso: Editorial de la Universidad de Valparaíso.

Mistral, G. (2017e). Como se ha hecho una escuela-granja en México. En C. Warnken & E. Pfeiffer (Eds.), Pasión de enseñar. Pensamiento pedagógico (pp. 259-266). Valparaíso: Editorial de la Universidad de Valparaíso.

Mistral, G. (2018). Lectura para mujeres. Santiago de Chile: Planeta Sostenible Ediciones EIRL.

Pizarro, A. (2005). Gabriela Mistral: El proyecto de Lucila. Santiago de Chile: LOM.

Pizarro, A. (2008). Con identidad transgresora. Referente simbólico de la nación. DIBAM, Revista Patrimonio cultural, 46, 24-24.

Quezada, J. (2009). Siete presidentes de Chile en la vida de Gabriela Mistral. Santiago: Editorial Catalonia.

Recio, X. (1998). El discurso pedagógico de Pedro Aguirre Cerda. Valparaíso: Universidad Católica de Valparaíso.

Sevcenko, N. (1983). Literatura como missão. Tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Brasiliense.

Published

2021-12-07

How to Cite

Sepúlveda, C. (2021). Gabriela Mistral and the rural education. Revista IRICE, (40), 283–306. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1267

Issue

Section

Artículos libres

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.