Literacy training of young and adult Spanish-Guarani speakers: a translation project
Keywords:
literacy, youth and adult education, bilingual populationAbstract
This article reports on the progress of an ongoing research project (Filocyt FC19-099) carried out at the Educational Sciences Research Institute of the University of Buenos Aires. Directed by Dr. Kurlat, the project has been named: “Youth and adult literacy process: psychogenetic, didactic, psychosocial and linguistic dimensions involved in the acquisition of written system and written language from a constructivist epistemology.” We will address one of the objectives of the project, which is to shed light on the specific processes of acquisition of the written system in bilingual youth and adults, taking as a case a translation project from Spanish to Guarani in a literacy center of the Program of Literacy, Basic Education and Work (PAEByT), belonging to the Directorate of Youth and Adult Education Area of the City of Buenos Aires. We will share the evolution of the project planning, some of the productions that have emerged during its implementation, the didactic situations and fruitful interventions that have emerged in relation to the language that is written and the reflection on language, as well as the psychosocial processes identified in the participating population, in terms of their representations of themselves as learners and writers that have been transformed as a result of their participation in the teaching proposal.
Downloads
References
Hamel, R. (2011, octubre). La investigación educativa en contextos de diversidad sociocultural [Ponencia]. II Congreso Estatal de Investigación e Innovación Educativa, Michoacán, México.
Honneth, A. (2006). El reconocimiento como ideología. Isegoría, 35, 129-150. https://doi.org/ppwf
Hornberger, N. (2009). Voz y biliteracidad en la revitalización de lenguas indígenas: prácticas contenciosas en contextos quechua, guaraní y maorí. En J. Kalman & B. Street (Comps.), Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales. Diálogos con América Latina (pp. 25-40). Siglo XXI.
Kallfell, G. (2016). ¿Cómo hablan los paraguayos con dos lenguas? Gramática del jopara. Biblioteca digital Nimuendajú. https://goo.su/i90DC
Kurlat, M. (2007). Jóvenes con primaria incompleta en la búsqueda de una segunda chance educativa. Estudio de caso en el barrio de Lugano. Revista del IICE, 14(25), 56-63. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/9957
Kurlat, M. (2011). Procesos de alfabetización en jóvenes y adultos: Ismael y sus laberintos de escritura. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 33(2), 69-95.
Kurlat, M. (2014a, agosto). Caminos de escritura en personas jóvenes y adultas: la complejidad de los procesos de alfabetización en población bilingüe [Ponencia]. X Seminario Internacional da Rede Estrado, Salvador, Bahía, Brasil.
Kurlat, M. (2014b, noviembre). Procesos didácticos en la alfabetización inicial de jóvenes y adultos: los laberintos de enseñanza [Ponencia]. IV Jornadas Nacionales y II Jornadas Latinoamericanas de Investigadores/as en formación en educación, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Kurlat, M. (2016). Procesos psicosociales y didácticos en la alfabetización inicial de personas jóvenes y adultas: la urdimbre y la trama. Revista Veras: Revista Academica de Educação do Instituto Vera Cruz, 6(1), 69-86. https://goo.su/G0PPuN
Kurlat, M. (2019). Procesos de alfabetización de personas adultas: aprendizajes de un devenir de investigación. Revista Aulas y Andamios, 12(30), 4-10.
Kurlat, M. (2020). La perspectiva de alfabetización freireana y el enfoque didáctico constructivista con base en las investigaciones psicogenéticas: continuidades y rupturas para pensar los procesos de alfabetización inicial en personas jóvenes y adultas. Revista del IICE, 48, 91-104. https://doi.org/ppwt
Kurlat, M., & Chichizola, D. (2017). Enseñar a leer y escribir en las aulas de jóvenes y adultos: un diálogo entre docencia e investigación en un proceso colectivo de construcción de conocimientos. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 39(2), 99-128.
Kurlat, M., Chichizola, D., & Risso, A. (2018). Procesos de alfabetización de personas jóvenes y adultas: toda situación es una oportunidad para escribir. Cuadernos de Educación, 16(16), 105-119.
Kurlat, M., & Perelman, F. (2012). Procesos de alfabetización inicial en personas jóvenes y adultas ¿Hacia una historia de inclusión? Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 31, 55-72.
Larrosa, J. (2003). Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel. Laertes.
Neufeld, M. R., & Thisted, S. (2004). Vino viejo en odres nuevos: acerca de educabilidad y resiliencia. Cuadernos de Antropología Social, 19, 83-99. https://goo.su/eJES6j
Niño Murcia, M. (2009). Prácticas letradas exuberantes en la periferia de la República de las Letras. En J. Kalman & B. Street (Comps.), Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales. Diálogos con América Latina (pp. 115-130). Siglo XXI.
Santiago Molina, R. (2011, octubre). Los préstamos lingüísticos en el habla, escritura y los textos. Un tema intercultural, en el aula de la unidad UPN 162 de Zamora, Michoacán [Ponencia]. II Congreso Estatal de Investigación e Innovación Educativa, Michoacán, México.
Sirvent, M. T., & Rigal, L. (2023). Metodología de la investigación social y educativa: diferentes caminos de producción de conocimiento. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras.
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Contus.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcela Kurlat, Andrés Leiva, Egle Pitton

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it in a monographic volume), provided that the initial publication in this journal is acknowledged.
Authors are permitted and encouraged to disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and increase the visibility and citation of the published work. (See The Open Access Effect).















