Sexual Education in secondary schools: Problems about its implementation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi45.1774

Keywords:

Sexual education, school, students, teachers

Abstract

The objective of this study is to identify and analyze the presence of obstacles in the implementation of Law Nº 26.150 National Comprehensive Sexual Education Program (ESI National Program). This work is predominantly qualitative, exploratory and descriptive. The sample consisted of teachers and students belonging to two secondary schools in the downtown area of ​​the city of Rosario, Santa Fe, Argentina. Two questionnaires were made, one addressed to teachers and the other to students, obtaining 22 valid answers from the first group and 34 from the second group. Descriptive statistics and content analysis were extracted from the data obtained. The answer to the questionnaires to teachers indicated the presence of obstacles with the implementation of sexual education in pedagogical practices, which could be linked to a certain deficit in teacher’s training on the subject understudy, and with few institutional strategies that promote work with students and their families. Likewise, the analysis of the student questionnaires revealed the need for comprehensive sexual education sustained over time and with contents that transcend the biological and reproductive aspects of the matter in question. It was concluded about the importance of generating institutional spaces for training and reflection that promote the integration of the ESI Program in the educational project, taking into account the needs of the student and the context in which they are immersed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Pablo Lovey, Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de Rosario

Especialista en psicodiagnóstico y Profesor en Psicología por la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Docente Jefe de Trabajos Prácticos y responsable de un Seminario de Pregrado en la Facultad de Psicología de la UNR. Becario Doctoral en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IRICE-CONICET/UNR).

Georgina Russo Sierra, Universidad Nacional de Rosario

Psicóloga por la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Magister en Intervenciones Psicológicas y Educativas por la Universidad de Navarra (España). Profesora universitaria para la educación secundaria y superior por la Universidad Abierta Interamericana (UAI). Profesora de psicología en un colegio privado en nivel secundario y Profesora en un Seminario de Pregrado en Facultad de Psicología de la UNR. Psicóloga clínica particular.

References

Anijovich, R., Cappelletti, G., Sabelli, M., & Mora, S. (2009). Transitar la formación pedagógica. Paidós.

Da Silva, T. (1999). Documentos de Identidad: una introducción a las teorías del currículo. Auténtica Editorial.

Educación Santa Fe (2019, 29 de marzo). ESI primaria 2019 [Archivo de Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=b7w1M_xOv5M

Faur, E., Gogna, M., & Binstock, G. (2015). La Educación Sexual Integral en la Argentina. Balances y desafíos de la implementación de la ley (2008-2015). Ministerio de Educación.

Faur, E., & Lavari, M. (2018). Escuelas que enseñan educación sexual integral. Buenas prácticas pedagógicas en ESI. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología; UNICEF.

Fuentes, S. G., & Gamba, C. (2021). La investigación sobre género, sexualidades y cuerpos en la educación secundaria argentina: Un estado de la cuestión. Revista Sudamérica, 15(12), 345-371.

Fundación Huésped & Colectivo de Juventudes por los Derechos Sexuales y Reproductivos (2017). Informe sobre el impacto de la Ley Nacional de Educación Sexual Integral (ESI). https://goo.su/L63UX

Instituto Nacional de Formación Docente (2018, 2 de octubre). Rebeca Anijovich Práctica Reflexiva [Archivo de Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=y6TzvbP8ekc&t=2s

Jones, D. (2009). ¿De qué hablamos cuando hablamos de sexualidad? Educación sexual en escuelas de nivel secundario antes de la Ley de Educación Sexual Integral de la Argentina. Argumentos. Revista de crítica social, 11. https://goo.su/Mz1I24

Ley N° 26.150. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. 24 de octubre de 2006. Argentina. https://goo.su/q8lT

Morgade, G., Malizia, A., González del Cerro, C., Ortmann, C., Grotz, E., Díaz Villa, G., Baez, J., Scaserra, J., Fainsod, P., Malnis, L., Zattara, S., Cano V., Sokolowicz, C., Raele, G., Di Marino, L., Zaiat, N., Lescano, S., & Toufeksian, A. (2018). A doce años de la Ley de Educación Sexual Integral. Las políticas, el movimiento pedagógico y el discurso anti ESI recargado. Observatorio Participativo de Políticas Públicas en Educación. https://goo.su/T3hnVI

Nuestra Escuela (s.f.). Las puertas de entrada y el rol docente en la ESI. Ministerio de Educación. https://studylib.es/doc/4737495/las-puertas-de-entrada-y-el-rol-docente-en-la-esi

Pierella, M. P., Peralta, N. S., & Pozzo, M. I. (2020). El primer año de la universidad. Condiciones de trabajo docente, modalidades de admisión y abandono estudiantil desde la perspectiva de los profesores. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(31), 68-84. https://doi.org/kbws

Piovani, J. I. (2007). Otras formas de análisis. En A. Marradi, N. Archenti & J. I. Piovani (Comps.), Metodología de las ciencias sociales (pp. 287-296). Emecé.

Resolución Nº 45/2008. Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Ley Nacional Nº 26.150. 29 de mayo de 2008. Consejo Federal de Educación, Argentina. https://goo.su/JHNr

Resolución N° 340/2018. Anexo. 22 de mayo de 2018. Consejo Federal de Educación, Argentina. https://goo.su/gdqpNB2

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2014). Metodología de la Investigación (6ta ed.). Interamericana editores.

Souto, M. (1996). La clase escolar. Una mirada desde la didáctica de lo grupal. En A.W. Camilloni (Ed.), Corrientes Didácticas Contemporáneas (pp. 117-155). Paidós.

Tomasini, M. (2011). Relaciones peligrosas. Prácticas y experiencias en torno a la sexualidad de las jóvenes en el inicio de la escuela media. Astrolabio, 6, 107-126. https://goo.su/PfnUA

Vicente, V. G., & Azpiroz, A. E. (2017). El impacto de la implementación de la Ley de Educación Sexual Integral en las escuelas secundarias de Caleta Olivia. Informe científico técnico UNPA, 9(3) 1-18. https://doi.org/k2sj

Published

2023-11-30

How to Cite

Lovey, J. P., & Russo Sierra, G. (2023). Sexual Education in secondary schools: Problems about its implementation. Revista IRICE, (45), 58–74. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi45.1774

Issue

Section

Artículos libres