A rewriting of Bildung from posthumanism: deconstruction and new theoretical horizons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi44.1675

Keywords:

Bildung, posthumanism, education, postmodernity, deconstruction

Abstract

The elaboration of this writing is part of the current research entitled Rewriting Bildung in postmodernity based in the Faculty of  Humanities and Arts of the National University of Rosario. This is a study that deepens the conceptual debate on the curriculum-didactic relationship from a postmodern perspective and advances towards a rewriting of Bildung considering new meanings for teaching, content and its relationship with knowledge as well as education for democracy and debates on new literacies. It should be noted that this paper presents partial results linked to the theoretical challenge of rewriting a concept typical of the 18th century, which emerged in Germany, from a posthuman perspective that questions social and educational processes typical of the 21st century.

From here, some ideas elaborated in the framework of the aforementioned research are presented, which start from the purpose of broadening the theoretical horizons of Bildung to problematize contemporary educational processes. For this, three sections are presented. First, Bildung is addressed as an epistemological, ethical and political concept. It then proceeds to carry out an exercise of deconstruction of Bildung as a universal, Eurocentric and modern metanarrative to, finally, draw theoretical lines that allow us to recognize the potentiality of Bildung towards posthuman senses in the so-called postmodernity. From this perspective, some contributions of posthumanism are recovered that enhance the projections of Bildung, turning it into a fertile concept to think about and question contemporary educational processes. Finally, some reflections are presented based on the proposed theoretical itinerary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila María Carlachiani, Universidad Nacional de Rosario

Es profesora y licenciada en Ciencias de la Educación (FHUMyAR, UNR), y Magíster en Educación (FaHCE, UNLP). Profesora Adjunta de Curriculum y Didáctica del Ciclo de Formación Docente y docente en el Área del Currículum de la carrera en Ciencias de la Educación de la Facultad de Humanidades y Artes (UNR). Miembro del Centro de Estudios e Investigaciones sobre el Currículum y la Didáctica (FHUMyAR, UNR) y del Comité Editorial de la Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación (FHUMyAR, UNR). Actualmente se desempeña como secretaria técnica de la Escuela de Ciencias de la Educación (UNR). Es Coordinadora Académica de la Diplomatura de Estudios Avanzados en Políticas y Prácticas de Evaluación de los Aprendizajes (FHUMyAR, UNR). Publicó artículos en revistas científicas nacionales e internacionales. Es autora del libro Educación Técnica y Ciencias Sociales: desafíos y tensiones (2013); co-autora de: Núcleos Interdisciplinarios de contenidos. La educación en acontecimientos (2016) y Políticas curriculares. Experiencias en contextos latinoamericanos. (2021). Desde el 2012 participa en congresos nacionales e internacionales vinculados con los estudios curriculares, la didáctica y la educación secundaria.

 

References

Autio, T. (2007). Towards European Curriculum Studies: Reconsidering some basic tenets of Bildung and Didaktik. Journal of the American Association for the Advancement of Curriculum Studies, 3, 1-11. https://doi.org/kcm6

Bárcena, F. (2016). En busca de una Educación perdida. Homo Sapiens.

Biesta, G. (2002). How general can Bildung be? Reflections on the future of a modern educational ideal. Journal of Philosophy of Education, 36(3), 377-390. https://doi.org/fgs8ts

Bolivar, A. (2003). Retos actuales del Área de Didáctica y Organización Escolar en el ámbito universitario: experiencias, interrogantes e incertidumbres. https://goo.su/ELkCroe

Braidotti, R. (2015). Lo posthumano. Gedisa

Casimiro Lopes, A. (2013). Teorías poscríticas, política e currículo. Educación, sociedad y culturas, 39, 7-23. https://goo.su/QKOGEg

Deleuze, G., & Guattari, F. (1993). ¿Qué es la filosofía? Anagrama.

Derrida, J. (2011). El tiempo de una tesis. Deconstrucción e implicaciones conceptuales. Anthropos. (Obra original publicada en 1989).

Derrida, J., & Caputo, J. (2009). La deconstrucción en una cáscara de nuez. Prometeo.

Dónoan (2011). La deconstrucción como cifra de la indecibilidad. En J. Derrida, El tiempo de una tesis. Deconstrucción e implicaciones conceptuales (pp. 7-10). Anthropos. (Obra original publicada en 1989).

Dussel, I. (2004). Inclusión y exclusión en la escuela moderna argentina: una perspectiva posestructuralista. Cuadernos de Pesquisa, 34(122), 305-335.

https://doi.org/cwdhfh

Fabbre, M. (2011). Experiencia y formación: la Bildung. Revista Educación y Pedagogía, 23(59), 215-225. https://goo.su/wITHgD

Gentili, P. (2011). Marchas y contramarchas. El derecho a la educación y dinámicas de exclusión en América Latina. En Pedagogía de la igualdad. Ensayos contra toda educación excluyente (pp. 65-102). Siglo XXI; CLACSO.

Horlacher, R. (2014). ¿Qué es Bildung? El eterno atractivo de un concepto difuso en la teoría de la educación alemana. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51(1), 35-45. https://doi.org/kcm7

Klafki, W. (1986). Los fundamentos de una didáctica crítico-constructiva. Revista de Educación, 280, 37-79. https://goo.su/cH8gD

Løvlie, L. (2002). The promise of Bildung. Journal of Philosophy of Education, 36 (3), 467-486. https://doi.org/fq9r5w

Lyotard, J. F. (2016). La condición posmoderna. Cátedra. (Obra original publicada en 1984).

Morelli, S. (2016). Lo político en el curriculum del siglo XXI. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(11), 29-46. https://doi.org/kcm8

Mouffe, C. (2009). En torno a lo político. Fondo de Cultura Económica.

Pinar, W. (2011). The character of Curriculum Studies. Bildung, currere, and the recurring question of the subject. Palgrave Macmillan.

Sianes Bautista, A. (2017). “Bildung”: concepto, evolución e influjo en la pedagogía occidental desde una perspectiva histórica y actual. Revista española de Educación Comparada, 30, 99-111. https://doi.org/kcm9

Sørensen, A. (2015). La Bildung según Habermas: publicidad, discurso y política. Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 2(3), 109-127. https://goo.su/qebvw

Taylor, C. (2016). Is a posthumanist Bildung possible? Reclaiming the promise of Bildung for contemporary higher education. Higher Education, 74, 419-435. https://doi.org/gbsjzg

Tröhler, D. (2013). Los lenguajes de la educación. Legados protestantes en la pedagogización del mundo, las identidades nacionales y las aspiraciones globales. Octaedro.

Vattimo, G. (2015). El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Gedisa. (Obra original publicada en 1985).

Vilanou, C. (2001). De la Paideia a la Bildung: hacia una pedagogía hermenéutica. Revista Portuguesa de Educação, 14(2). https://goo.su/RyiD

Published

2023-06-30

How to Cite

Carlachiani, C. M. (2023). A rewriting of Bildung from posthumanism: deconstruction and new theoretical horizons. Revista IRICE, (44), 91-104. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi44.1675

Issue

Section

Artículos libres