A case study of participatory action research in Latin American countries
Keywords:
sexual education, childhood, participatory action research methodologiesAbstract
The aim of this paper is to contribute to the experiences, critiques, and debates surrounding participatory action research strategies in the field of childhood and adolescence, based on a case study conducted in 2022. In this research, the educational and pedagogical roles, along with the recognition of participants as subjects of rights rather than objects of study, were central to the fieldwork. Consequently, the methodological design required careful consideration of multiple dimensions and active consultation with the participants themselves.
The research was part of a broader project on sexual education developed by the Southern Coalitions Network across Argentina, Brazil, Chile, Paraguay, Venezuela, and Uruguay. It aimed to assess the level of knowledge and access to sexual education in each of these countries.
This paper specifically analyzes the participatory workshops designed for children and adolescents. The tools proved effective and yielded key insights into advancing the sexual and reproductive rights of children and young people in the region.
Downloads
References
Dagnino Contini, A., Voscoboinik, S. R., & Voscoboinik, N. (2021). Investigación Acción participativa en contextos de crisis: las otras pandemias. En N. M. Rendtorff (Ed.), Voces de becaries en pandemia: EBEC 2020, 59-73. UNLP. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/129727
Díez-Gutiérrez, E. J. (2015). La educación de la nueva subjetividad neoliberal. Revista Iberoamericana de educación, 68(2), 157-172. https://doi.org/pfk5
Ferullo, H. D. (2011). Sobre el proceso de matematización del pensamiento económico moderno. En L. Ivarola (Comp.), Selección de trabajos de las XVII Jornadas de Epistemología de las Ciencias Económicas 2011, 17-30. CIECE. https://goo.su/37NbT
Freire, P. (2005). Pedagogía de la Esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía
del Oprimido. Siglo XXI. (Obra original publicada en1992)
Freire, P. (2009). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI. (Obra original publicada en 1967)
Freire, P. (2012). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI. (Obra original publicada en 1968)
Foucault, M. (2008). Nacimiento de la biopolítica: Curso en el College de France (1978-1979). Fondo de Cultura Económica.
Grosfoguel, R. (2016). Del extractivismo económico al extractivismo epistémico y ontológico. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), 1(4), 33-45. https://goo.su/yHnIm0v
Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Universitat de València.
Harding, S. (1998). ¿Existe un método feminista? En E. Bartra (Comp.), Debates en torno a una metodología feminista (pp. 9-34). Universidad Autónoma Metropolitana.
Harvey, D. (2005). El Nuevo Imperialismo: acumulación por desposesión. CLACSO.
Korol, C. (2006). Pedagogía de la resistencia y de las emancipaciones. En A. Ceceña (Ed.), Los desafíos de las emancipaciones en un contexto militarizado. Sujetizando el objeto de estudio, o de la subversión epistemológica como emancipación (pp. 201-221). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Korol, C. (2015). La educación popular como creación colectiva de saberes y de haceres. Polifonías: Revista en Educación, 4(7), 132-153. https://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/2242
Menger, C. (2012). Principios de economía política. Unión Editorial. (Obra original publicada en 1871)
Millet, K. (2000). Theory of sexual politics. En B. A. Crow (Ed.), Radical Feminism. A documentary reader (pp. 122-153). NYU Press
Mora, A. S. (2008, 10-12 de diciembre). Cuerpo, género, agencia y subjetividad [Ponencia]. V Jornadas de Sociología de la UNLP, La Plata, Argentina. https://goo.su/0UtxbWU
Morales, S., & Magistris, G. (2018). Niñez en movimiento. Del adultocentrismo a la emancipación. Chirimbote.
Murillo, S. (2018). Neoliberalismo: Estado y procesos de subjetivación. Revista de la Carrera de Sociología de la UBA: Entramados y perspectivas, 8(8), 392-404. https://goo.su/jtaxDN6
Murillo, S., & Seoane, J. (2020). La potencia de la vida frente a la producción de muerte. Batalla de Ideas.
OECD (2023). PISA 2022 results (Volume I): The state of learning and equity in education [Reporte]. https://doi.org/mc2t
Pérez Orozco, A. (2014). Subversión feminista de la economía: aportes para un debate sobre el conflicto capital-vida. Traficantes de sueños.
Rojo, L. M. (2019). The “self-made speaker”: The neoliberal governance of speakers. En L. M. Rojo & A. Del Percio (Eds.), Language and neoliberal governmentality (pp. 162-189). Routledge.
Salamanca Castro, A., & Martin-Crespo, C. (2007). El diseño en la investigación cualitativa. Nure Investigación, 26. https://goo.su/svTZb
Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Prometeo.
UNESCO (2015). La educación integral en sexualidad: una revisión global de evidencia, práctica y lecciones aprendidas. https://goo.su/Ektz
UNESCO (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad: un enfoque con base en la evidencia. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17275
UNESCO (2020). Diversidad sexual y educación en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374763
Vasilachis, I. (1992). Métodos cualitativos Vol I. Los problemas teórico-epistemológicos. Centro Editor de América Latina.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Emilia Millón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it in a monographic volume), provided that the initial publication in this journal is acknowledged.
Authors are permitted and encouraged to disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and increase the visibility and citation of the published work. (See The Open Access Effect).















