Pedagogy alternation and community
A study in the Centros Educativos para la Producción Total
DOI:
https://doi.org/10.35305/revistairice.vi47.1930Keywords:
pedagogy of alternation, Educational Centers to Total Production, community, schools of alternationAbstract
The purpose of this paper is to analyze the specific features of the community dimension of the pedagogy of alternation, created in the 1930s by peasants in a region of southwestern France. We analysed ethnographic material generated in the years 2022 and 2023 with the Centros Educativos para la Producción Total (CEPT), schools in the province of Buenos Aires, Argentina, where the pedagogy of alternation is implemented. After conducting a theoretical review of concepts and experiences that gave rise to pedagogical practices linked to social transformation, both in Argentina and in Europe, we framed the pedagogy of alternation in the framework of "insurgent pedagogies".
Methodologically, we worked with an ethnographic and collaborative approach and conducted an interpretative analysis of two specific instances of the fieldwork carried out with CEPTs in which students, teachers and other members of the rural community interact. We conclude that the articulation with diverse actors that are part of the territory and the capacity for creation are particular signs of the pedagogy of alternation. On the other hand, we emphasize that the practices that are put into play in this pedagogy are oriented towards the common.
Downloads
References
Arata, N. (2016, 27 de enero). Los desafíos de la educación popular latinoamericana: aportes desde el Foro Mundial de Educación. El país. https://goo.su/DefSu
Bock, M. L., & Fagundes, E. M. (2014, noviembre). Casa Familiar Rural: Contribuições para a educação dos jovens do campo no município de Pinhão/PR [Presentación de trabajo]. IV Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia de la Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa - PR, Brasil.
Cardoso, M. A., & Hoff, S. (2013, octubre). A organização do trabalho didáctico na Escola Família Agrícola Rosalvo da Rocha Rodrigues: dados preliminares [Presentación de trabajo]. XI Jornada do HISTEDBR, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Brasil.
Colatto, L. (2013). Pedagogia da Alternância: Escola Família Agrícola. Castelo Branco Científica, 2(3), 1-24. https://goo.su/gxpdBKY
Despret, V. (2022). Habitar como un pájaro. Modos de hacer y de pensar los territorios (1a ed.). Cactus.
Dirección General de Cultura y Educación. (2006). Programa Centros Educativos Para la Producción Total [Normativa específica para el Programa C.E.P.T.]. Gobierno de la Provincia de Buenos Aires.
Do Amaral, A. P. (2013). A pedagogia da alternância como práxis educativa na Escola Família Agrícola de Uirapuru-go: limites e potencialidades [Disertación de Maestría, Universidade do Estado de Mato Grosso]. https://goo.su/WYyMzYt
Duffaure, A. (1994). Educación, medio y alternancia. APEFA.
Fernández Mouján, I. (2019). La idea de revolución en la Pedagogía del Oprimido. Archivos de Ciencias de la Educación, 13(16), e067. https://doi.org/nrbw
Foio, M. S. (2019). Educación libertaria, aprendizaje y desarrollo. En M. S. Foio, Lourau, René. La educación libertaria (pp. 71-86). Incluir. https://goo.su/t91pt
Forni, F., Neiman, G., Roldán, L., & Sabatino, J. P. (1998). Haciendo escuela. Alternancia, trabajo y desarrollo en el medio rural (1a ed.). Ediciones CICCUS.
Freire, P. (1971). Pedagogía del oprimido (2a ed.). Tierra Nueva.
Freire, P. (1973). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
Frisch, P., & Stoppani, N. (2014). Hacia una pedagogía emancipatoria en nuestra América: miradas, experiencias y luchas (1a ed.). Ediciones del CCC.
García-Marirrodriga, R., & Puig-Calvó, P. (2011). Educación en Alternancia y Desarrollo Rural. AIMFR; Serviprensa. https://goo.su/o6fHHi
Geertz, C. (2003). Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. En C. Geertz (Ed.), La interpretación de las culturas (pp. 19-40). Gedisa.
Godinho, E. M. S. O. (2013). Pedagogia da Alternância. Terceiro Incluído, 3(2), 118-124. https://doi.org/nrbv
Gutiérrez Aguilar, R. (2017). Horizontes comunitario-populares. Producción de lo común más allá de las políticas estado-céntricas (1a ed.). Traficantes de Sueños.
Heras, A. I. (2014). Lógica colaborativa y generación de conocimiento colectivo: alcances y tensiones en las relaciones investigación-sociedad. Población y sociedad, 21(2), 137-150. https://goo.su/DvO9Bz
Heras, A. I., Miano, M. A., & Pagoto, M. A. (2017). Una apuesta por la vida: ética y estética en formas colectivo-solidarias. Revista Nómadas, 46, 129-149. https://doi.org/nrbt
Ingold, T. (2016). La creatividad que se experiencia. I2 Innovación e Investigación en Arquitectura y Territorio, 4(2). https://doi.org/nrbs
Lourau, R. (1997). L’Éducation libertaire. L’Homme et la Société, 123-124, 45-55. https://doi.org/nrbr
Miano, M. A. (2019). Actores, demandas y articulaciones en la apertura de la primera escuela de alternancia en Argentina. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(2), 121-152. https://doi.org/nrbq
Miano, M. A. (2021). Instrumentos pedagógicos de la alternancia y sostenimiento de la escolaridad en tiempos de COVID-19. Revista Brasileira de Educação do Campo, 6, e13300. https://doi.org/m4jw
Miano, M. A., & Heras, A. I. (2019). Un análisis histórico y geográfico de la articulación de actores sociales en la apertura de escuelas de alternancia. Estudios Geográficos, 80(287), e013. https://doi.org/nrbp
Pettiti, E. M., & Rodríguez, L. G. (2023). El movimiento de la Pedagogía de la Alternancia en la escuela rural: desde Francia a la Argentina (1968-1983). Revista de Historia Americana y Argentina, 58(1), 185-214. https://doi.org/nrbn
Puiggrós, A. (2013). Enfoques de la educación latinoamericana en el siglo XXI. En L. Rodríguez (Ed.), Educación Popular en la historia reciente en Argentina y América Latina. Aportes para balance y prospectiva (1a ed., pp. 9-18). APPEAL.
Saidel, M. L. (2017). Definiendo lo común en la era neoliberal: entre la expropiación y la institución de comunes. Millcayac: Revista Digital de Ciencias Sociales, 4(6), 225-252. https://goo.su/Mqu7
Santana da Silva, L. (2012). Escola Família Agrícola do Sertão (EFASE): espaço de formação da classe trabalhadora e suas implicações na práxis educativa. Entrelaçando: Revista Electrónica de Culturas e Educação, 1(6), 75-93.
Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad (1a ed.). Prometeo Libros.
Vera de Flachs, M. C. (2022). Olga Cossettini, pionera de la Escuela Nueva en Santa Fe, Argentina. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 24(39), 15-35. https://doi.org/nrbk
Zysman, A. (2013). Educación Popular, instrucción pública y alternativas pedagógicas. Préstamos, herencias y tensiones de una discusión histórica, política y conceptual. En L. Rodríguez (Ed.), Educación Popular en la historia reciente en Argentina y América Latina. Aportes para balance y prospectiva (1a ed., pp. 113-123). APPEAL.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Amalia Miano, Natalia Ayelén Moleón Torres, María del Socorro Foio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it in a monographic volume), provided that the initial publication in this journal is acknowledged.
Authors are permitted and encouraged to disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and increase the visibility and citation of the published work. (See The Open Access Effect).















