Preliminary approaches to the Argentine academic profession

A comparative analysis from the caseof the National University of Mar del Plata

Authors

  • Jonathan Aguirre Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación, Universidad Nacional de Mar del Plata (CIMed-UNMdP)
  • Luis Porta Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación, Universidad Nacional de Mar del Plata (CIMed-UNMdP)

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi39.1486

Keywords:

higher education, college, academic profession, statistical indicators

Abstract

The article we present is derived from the first inquiries of broader postdoctoral research that seeks to  understand the plots presented by postgraduate training in the Argentine academic profession at the national and local level. Likewise, this study is inserted in the productions of the Research Group in Higher Education and Academic Profession (GIESPA) developed within the framework of the international project APIKS (Academic Profession in the Knowledge-Based Society) in which participate various teams of researchers from more than 30 countries. In this context, in the first stage of our inquiry, we statistically characterize the main features that define the profession of academics in Argentina while comparing them with the indicators presented by the National University of Mar del Plata. The analyzed information was gathered from a comparative analysis of the 2017 Yearbook of the Secretariat of University Policies (SPU) and the various institutional statistical documents of our university. From a comparative methodological perspective and recovering the contributions that mixed approaches give to socio-educational research, we share the preliminary and exploratory advances of our postdoctoral study, contributing to the enrichment of the debates around the academic profession as an object of study in permanent expansion, both thematic and methodological.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, J. (2020). Profesión, posgrado y pedagogía. La formación doctoral desde el enfoque biográfico-narrativo. Revista Communitas, 4(7), 218-233. Recuperado de https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3282

Aiello, M., & Pérez Centeno, C. (mayo, 2010). La formación de posgrado de los académicos argentinos desde una perspectiva internacional y comparada. Trabajo presentado en el I Congreso Argentino y Latinoamericano de Posgrados en Educación Superior de la Universidad Nacional de San Luis, San Luis.

Altbach, P. G. (1996). Introduction. En P. Altbach (Ed.), The International Academic Profession. Portraits of fourteen countries (pp. 17-22). New Jersey: Princeton - Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.

Altbach, P. G. (2002). The Decline of the Guru: The Academic Profession in Developing and Middle-Income Countries. Boston: Center for International Higher Education Lynch School of Education.

Archenti, N., & Piovani, J. (2018). La comparación. En A. Marradi, N. Archenti & J. Piovani, Manual de Metodología de las Ciencias Sociales (pp. 305-321). Buenos Aires: Siglo XXI.

Argentina, Ministerio de Educación, Secretaría de Políticas Universitarias (2017). Anuario 2017. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/informacion/publicaciones/anuarios

Astiz, M. (2011). Los desafíos de la educación comparada contemporánea para informar el debate político-educativo: Una perspectiva teórico-metodológica. Revista de Educación Comparada, 2(2), 63-23.

Becher, T., & Trowler, P. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.

Bolívar, A. (2016). Conjugar lo personal y lo político en la investigación (auto)biográfica: nuevas dimensiones en la política educacional. Revista Internacional de Educación Superior, 2(2), 341-365.

Bourdieu, P. (1984/2008). Homo Academicus. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Boyer, E., Altbach, P., & Whitelaw, M. J. (1994). The Academic Profession. An International Perspective. A Special report. Princeton: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.

Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M., & Valle, J. (2016). Investigación en Educación Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7(9), 39-56.

Chiroleu, A. (2003). Las peculiaridades disciplinarias en la construcción de la carrera académica. Perfiles Educativos, 25(99), 28-46.

Clark, B. (1983). The Higher Education System. Academic Organization in Cross-National Perspective. California: University of California Press.

Clark, B. (1987). The academic life: small words, different words. Princenton: Carnegie Foundation for Advanced of Teaching.

Clark, B. (2008a). The academic life: Small worlds, different worlds. En B. Clark (Ed.), On higher education: Selected writings, 1956–2006 (pp. 376-391). Baltimore: The John Hopkins University Press.

Clark, B. (2008b). Differentiation and integration of the academic profession. En B. Clark (Ed.), On higher education: Selected writings, 1956–2006 (pp. 155-170). Baltimore: The John Hopkins University Press.

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2015). Manual de investigación cualitativa, IV: métodos de recolección y análisis de datos. México: Gedisa.

Eisner, E. (2017). The Enlightened Eye: Qualitative Inquiry and the Enhancement of Educational Practice. New York: Teachers College Press.

Fernández Lamarra, N., & Marquina, M. (2013). La Profesión Académica en America Latina: Tendencias actuales a partir de un estudio comparado. Espacios en Blanco, 23(1), 99-117.

Fernandez Lamarra, N., Pérez Centeno, C., Marquina, M., & Aiello, M. (2018). La educación superior universitaria argentina. Situación actual en el contexto regional. Tres de Febrero: UNTREF.

Fuksman, B., & Nosiglia, M. C. (2020). El lugar de la investigación en la profesión académica argentina: hallazgos del estudio internacional APIKS. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, 12, 61-81.

García, L., Zelaya, M., & Pacheco, A. (diciembre, 2019). La Profesión Académica en Argentina. Un campo de estudio en desarrollo La diversidad de la profesión académica en la Argentina: una aproximación desde campos disciplinares. Trabajo presentado en el II Encuentro Internacional de Educación de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Tandil.

García de Fanelli, A. M. (2009). La docencia universitaria como profesión y su estructura ocupacional y de incentivos. En A. M. García de Fanelli (Ed.), Profesión Académica en Argentina: Carrera e incentivos a los docentes en las Universidades Nacionales (pp.13-31). Buenos Aires: CEDES.

Geertz, C. (1976). Toward an ethnography of the disciplines [Mimeo]. Princeton: Institute of Advanced Study.

Gibbons, M. (1994). Evolution of kwoledge production. En M. Gibbons, The New Production of Knowledge. The dynamics of science and research in contemporary societies (pp. 206-221). London: Sage.

Marquina, M. (2013). ¿Hay una profesión académica Argentina? Avances y reflexiones sobre un objeto en construcción. Pensamiento Universitario, 15(1), 35-58.

Marquina, M. (2020a). Between the global and the local: The study of the academic profession from a Latin American perspective. Higher Education Governance & Policy, 1(1), 63-75.

Marquina, M. (agosto, 2020b). Institutional influence of academics in Argentinean public universities in a context of external control. Trabajo presentado en APIKS Conference 2020: Management and Governance of Higher Education, Vilnius University, Lituania.

Pérez Centeno, C. (2017). El estudio de la profesión académica universitaria en Argentina. Estado de situación y perspectivas. Integración y conocimiento, 7(2), 226-255.

Pérez Centeno, C. (diciembre, 2019). El estudio de la Profesión Académica: consideraciones y problemas metodológicos del proyecto internacional APIKS. Trabajo presentado en el II Encuentro Internacional de Educación de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Tandil.

Perkin, H. (1994). The academic profession in the UK. En B. Clark, The academic profession: National, Disciplinary and institutional Setting (pp. 125-142). Berkeley: University of California Press.

Porta, L. & Aguirre, J. (2019). Aportes del enfoque biográfico-narrativo a la comprensión de la docencia y la profesión académica en la universidad. Revista Faces, 25(53), 71-89.

Teichler, U. (2017). Academic Profession, Higher Education. En J.C. Shin & P. Teixeira (Eds.), Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions (pp. 1-6). Dordrecht: Springer.

Teichler, U., Arimoto, A., & Cummings, W. (2013). The Changing Academic Profession: Major Findings of a Comparative Survey. Dordrecht: Springer.

Universidad Nacional de Mar del Plata (2019). Plan estratégico participativo 2030. Mar del Plata: EUDEM. Recuperado de https://www.mdp.edu.ar/attachments/category/116/PLAN_ESTRATEGICO_PARTICIPATIVO_2030.pdf

Published

2021-07-23 — Updated on 2020-12-18

How to Cite

Aguirre, J., & Porta, L. (2020). Preliminary approaches to the Argentine academic profession: A comparative analysis from the caseof the National University of Mar del Plata. Revista IRICE, (39), 53–86. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi39.1486

Issue

Section

Artículos libres