Reflections (in pandemic) on the Toba/Qom language in Intercultural Bilingual Education in the Chaco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1382

Keywords:

toba/qom language, indigenous teachers, survey, virtuality, inequality

Abstract

This article shows the challenge for a research project to adapt methodological strategies in the context of the COVID-19 pandemic. In particular, in the framework of my ethnographic studies on the experiences of teaching the Toba/Qom language in Intercultural Bilingual Education schools in Chaco, I had to reformulate the tools for virtual data collection. Thus, I designed a Google form entitled "The Toba/Qom Language at School”. This survey was designed to maintain continuity with indigenous teachers and to collect general data (from the place of Toba/Qom in school to their own linguistic knowledge and contexts of use), as well as the impact of the pandemic on school practice for the teaching of the Toba/Qom language in virtual classrooms during the 2020 school year. This article provides materials referring to the views of the Toba/Qom teachers of the Chaco on their work and raises alarms about the consequences that this pandemic is having on the increase in inequality and its consequences for the future schooling of indigenous children and young people. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliata, S., Medina, M., Hecht, A. C., & García Palacios, M. (2020). La Educación Intercultural Bilingüe del pueblo toba/qom del Chaco durante la pandemia. Boletín Educar en la diversidad-CLACSO, 2,15-22.

Artieda, T., Liva, Y., & Almirón, S. (2011). Textos escolares para la Educación Bilingüe Intercultural: omisiones estatales y empeños indígenas (Chaco, Argentina, 1987-2007). Boletín de Antropología y Educación, 3, 27-34.

Hecht, A. C. (2015a). Trayectorias escolares de maestros toba/qom del Chaco. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 24(2), 1-12.

Hecht, A. C. (2015b). Educación Intercultural Bilingüe en Argentina: el caso del Chaco entre 1987 y 2014. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 129-144.

Hecht, A. C. (2017). Maestros/as indígenas en contextos de desplazamiento lingüístico: desafíos y dilemas contemporáneos. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 26(2), 87-100.

Hecht, A. C. (2019). Derroteros de las lenguas indígenas en la escolarización: la paradoja de la Educación Intercultural Bilingüe y el desplazamiento lingüístico. Pueblos Indígenas y Educación, 66, 49-72.

Hecht, A. C., Enriz, N., & García Palacios, M. (2020). Reflexiones acerca del impacto de la pandemia de COVID-19 en la educación de los pueblos indígenas de Argentina (NEA). Desidades, Revista Electrónica de Divulgación Científica de Infancia y Juventud, 28, 40-51.

Hecht, A. C., García Palacios, M., & Enriz, N. (2021). “Pudimos seguir adelante a pesar de las dificultades”: reflexiones de docentes sobre la educación en los pueblos toba/qom y mbyá-guaraní durante la pandemia de COVID-19 en Argentina. Albuquerque: revista de historia, 13(25), 63-81.

Lupton, D. (Ed.) (2020). Doing fieldwork in a pandemic (crowd-sourced document). Recuperado de https://docs.google.com/document/d/1clGjGABB2h2qbduTgfqribHmog9B6P0NvMgVuiHZCl8/edit?ts=5e88ae0a#

Ministerio de Educación de la Nación (2020). Evaluación Nacional del Proceso de Continuidad Pedagógica. Informe Preliminar Encuesta a Equipos Directivos, Docentes y Familia. Recuperado dehttps://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/datos_destacados_encuesta_a_docentes_enpcp.pdf

Ramos, A. R. (2007). ¿Hay lugar aún para el trabajo de campo etnográfico? Revista Colombiana de Antropología, 43, 231-261.

Restrepo, E. (2018). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Published

2021-12-07 — Updated on 2021-12-09

How to Cite

Hecht, A. C. (2021). Reflections (in pandemic) on the Toba/Qom language in Intercultural Bilingual Education in the Chaco. Revista IRICE, (40), 19–47. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1382

Issue

Section

Dossier