Digital inequality and forced virtualization: argentine public university admissions during the pandemic

Authors

Keywords:

higher education, pandemic, accessibility, digital divide, university admission

Abstract

This study examines the transformations in admission modalities to Argentine public universities during the COVID-19 pandemic. It analyzes how forced virtualization affected both access and student inclusion, considering the diversity of institutional trajectories. Thus, it hypothesizes that digitalization, while necessary, widened existing inequalities, generating "digital inequalities" that impacted differently according to students' socioeconomic context. Newer institutions or those located in areas with less technological infrastructure faced greater challenges. To carry out this work, a qualitative, multiple case study approach is developed, addressing official documents, virtual platforms, institutional websites, and conducting in-depth interviews with administrators and teachers to capture the complexity of the experiences. The analysis is carried out through the construction of an Expansion Matrix, which allows interpreting the implemented strategies and understanding how history and resources conditioned the responses to the pandemic. From there, the implications of these transformations for the democratization of Argentine higher education in the digital age are evaluated, a challenge that persists beyond the health emergency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucrecia Agustina Sotelo, Universidad Nacional de la Patagonia Austral

Postdoctora en Estudios Multidisciplinares por la Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Directora de la Escuela de Educación de la Universidad Nacional de la Patagonia Austral (UNPA). Docente investigadora de la UNPA.

References

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2021). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19.

Consejo Interuniversitario Nacional (2020). Desafíos de las Universidades Públicas en la etapa de la pos pandemia. https://goo.su/VxS4P

Clark, B. R. (2015). El desarrollo de la Sociología de la Educación Superior. En P. Gubort (Ed.), Sociología de la Educación Superior. Contribuciones y sus contextos (pp. 19-37). Universidad de Palermo.

Decreto Nº 297/2020. Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio. 19 de marzo de 2020. Argentina. https://goo.su/9FzA8M

Di Piero, E. (Coord.). (2024). Ampliar horizontes: transiciones desiguales entre los niveles secundario y superior en provincia de Buenos Aires en la pandemia. Imago Mundi.

Dubet, F. (2011). Repensar la justicia social: Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Siglo XXI.

Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.

Matozo, M. C. (2024). Clases virtuales, democratización e inclusión educativa en la universidad: estudiar en la UB y UNGS durante la pandemia. Argumentos: Revista de Crítica Social, 30, 635-658. https://doi.org/psrw

Pedró, F. (2020). Covid-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, 36. https://doi.org/pssj

Santos, B. S. (2020). La cruel pedagogía del virus. CLACSO. https://goo.su/2byx4

Sotelo, L. (2018). Estudiar en los confines. UNPAEdita.

Sotelo, L. (2021). Dramáticas del aprendizaje mediado por tecnologías en tiempos de arrojo a la virtualidad. Revista Leer, Escribir, Descubrir, 1(9), Article 10. https://goo.su/MOi9

Sotelo, L., Arroyo, M., &Piñero, J. de las M. (2023). Condiciones de accesibilidad a la educación superior. Los inicios a la vida universitaria en tiempos de postconfinamiento. Informes Científicos Técnicos: UNPA, 15(5), 86-103. https://doi.org/ps8d

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage.

Suasnábar, C. (2021). La universidad argentina entre los desafíos "glonacales" de la post pandemia y la larga ausencia de una agenda de política y actores promotores. Acerca de la oportunidad y viabilidad de una nueva Ley de Educación Superior. Pensamiento universitario, 20. https://goo.su/3LusW

Published

2025-06-30

How to Cite

Sotelo, L. A. (2025). Digital inequality and forced virtualization: argentine public university admissions during the pandemic. Revista IRICE, (48), e2030. Retrieved from https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/2030

Issue

Section

Artículos libres

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.