Right wing and education

Delegitimisation and colonisation of public education during Macri's government

Authors

  • Cinthia Wanschelbaum ​Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires. Universidad Nacional de Luján https://orcid.org/0000-0002-2726-5186

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi44.1585

Keywords:

right wing, education policy, privatisation of education, public education

Abstract

The article presents preliminary results of a research that we are developing whose object-problem focuses on the study of the right-wing offensive in education, specifically in the political-educational projects of right-wing governments and private actors in Argentina from 2015 to the present. In the article we analyze some of the guidelines and orientations of policies, programmes and agreements implemented during the government of Mauricio Macri, who was president of Argentina from 2015 to 2019, and his relationship with corporations, foundations, NGOs and think tanks. The thesis we hold throughout the text is based on the fact that the main strategies of Macri's neoliberal and neo-conservative political-educational project consisted of the attack, delegitimization and private colonization of public education. Macri's government promoted a process of private infiltration in public education, through the construction of an organic link between the State and private actors that materialized through the implementation of programs such as Commitment to Education, the signing of agreements, and the appointment of managers as officials in the State.

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Author Biography

Cinthia Wanschelbaum, ​Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires. Universidad Nacional de Luján

Es Doctora de la Universidad de Buenos Aires, en el área Ciencias de la Educación. Licenciada en Ciencias de la Educación, por la misma Universidad. Actualmente es Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE) de la Universidad de Buenos Aires (UBA), y Profesora Adjunta Ordinaria de la asignatura Teorías de la Educación II,  Departamento de Educación de la Universidad Nacional de Luján (UNLU). Ha sido docente en los Programas de Doctorado de la Facultad de Filosofía y Letras, y de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Tucumán y de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Comahue. Ex Presidenta y actual Secretaria General de la Asociación de Graduadas y Graduados en Ciencias de la Educación (AGCE). Becaria del programa “Georg Forster Research Fellowships for experienced researchers” de la Fundación Alexander von Humboldt de Alemania para realizar una estadía de investigación en la Universidad Humboldt de Berlín.

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Published

2023-06-30

How to Cite

Wanschelbaum, C. (2023). Right wing and education : Delegitimisation and colonisation of public education during Macri’s government. Revista IRICE, (44), 52–71. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi44.1585

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