Scope and Limits of Compulsory Schooling in Argentina (Province of Entre Ríos, 1886-1958)

Authors

  • Eva María Petitti National Scientific and Technical Research Council, Institute of Social Studies, National University of Entre Ríos, Paraná, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi38.1719

Keywords:

Compulsory Schooling, School Legislation, Primary Education, Entre Ríos

Abstract

Law 1420, passed in 1884, has remained in the social imaginary as the "national law of compulsory, free and secular education". However, in the context of recent research that has begun to question the scope of these aspects, in this paper we ask ourselves about one of them in particular, that of compulsory education, and we focus on one of the then fourteen provinces, Entre Ríos. We ask ourselves who was covered by compulsory education, how it was guaranteed and how it was reflected in the schooling process. We take the period between the passing of the Education Act of 1886, which expressed the "free, compulsory and secular" nature of common education, and that passed in 1958, which established compulsory education up to the sixth grade.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abratte, J. (2015). Las huellas de la ley 1.420 en la Provincia de Córdoba. Legislación educativa y enseñanza religiosa en perspectiva histórico-política. Historia de la Educación. Anuario SAHE, 16(1), 25-38.

Ascolani, A. (2015). Ruralidad, analfabetismo y trabajo en la Argentina: proyectos y acciones del Consejo Nacional de Educación (1930-1940). Cadernos de História da Educação, 14(3), 853-877.

Ascolani, A. (2018). Prólogo. En F. Correa Werle.; O. López y N. Triana (Coords.), Educação rural na América Latina. Oikos.

Billorou, M. J. (2010). Los comedores escolares en el Interior argentino (1930-1940). Discursos, prácticas e instituciones para el “Apoyo a los Escolares Necesitados” En D. Míguez y L. Lionetti (Eds.), Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas, discursos e instituciones (1890-1960) (pp. 155-174). Prohistoria.

Bustamente Vismara, J. (2021). Educación y finanzas: el pago de matrículas en escuelas públicas (Argentina, fines del siglo XIX). Historia de la Educación. Anuario SAHE, 22(1), 22-39.

Camarda, M. Mateo, J. y Rodríguez, L. (2017). Una aproximación a la estructura productiva de Entre Ríos durante la década de 1930. Tiempo y economía, 5(2), 1-20.

Carli, S. (1993). Modernidad, diversidad cultural y democracia en la historia educativa entrerriana (1883-1930). En A. Puiggrós (Dir.), La educación en las provincias y territorios nacionales (1885-1945) (pp. 185-238). Galerna.

Cerdá, J. (2017). Las desigualdades educativas en Mendoza en la primera mitad del siglo XX. Historia Caribe, 12(31), 127-158.

Cian, J. (2020). Institucionalización de la enseñanza agrotécnica y normal rural en Entre Ríos, Argentina (1894-1930). Tesis de Doctorado. Universidad Nacional de Entre Ríos, Paraná.

Cian, J. (2022). Educación primaria rural y Transformación Agraria en la provincia de Entre Ríos. El caso de la Colonia Oficial Nº 1 “La Florida”, departamento Federación (1935-1945). Ponencia en: VII Congreso Latinoamericano de Historia Económica.

Cragnolino, E. (2013). Políticas, instituciones y prácticas de acceso a la educación primaria rural en el norte de Córdoba, Argentina, durante la primera mitad del siglo XX. En L. Lionetti et al. (Eds.), Sujetos, comunidades rurales y cultura escolares en América Latina (pp. 77-96). Prohistoria, Colegio Mexiquense, Colegio de Michoacán.

De Miguel, A. (1997). La nueva configuración del campo profesional, las transformaciones en el sujeto pedagógico y el retorno de la didáctica, en la historia del discurso pedagógico de Entre Ríos (1930-1966). En A. Puiggrós, La educación en las provincias, 1945-1986 (pp. 97-165). Galerna.

Garcés, L. (1993). San Juan: De Sarmiento a la búsqueda del sujeto popular. En A. Puiggrós (Comp.), Historia de la educación en la Argentina. La educación en las provincias y territorios nacionales. 1885-1945 (pp. 393-444). Galerna.

Gutiérrez, T. (2007). Políticas de orientación agrícola y pedagogía normalista. Entre Ríos, Argentina, 1900-1920. Perfiles Educativos, 29(117), 85-110.

Gutiérrez, T. (2019). Educación agrícola/educación rural en Entre Ríos, Argentina. Continuidad y cambio (1930-1943). Revista Encuentros Latinoamericanos, 3(1), 194–217.

López, M. (1999). La educación de los rusos judíos y alemanes del Volga en Entre Ríos. En A. Ascolani (Comp.), La educación en Argentina, Estudios de Historia. (pp. 71-83). Ediciones del Arca.

López, M. (2009). La versión y/o versiones escolares de la historia. Entre Ríos, 1887-1914. Universidad Nacional de Entre Ríos.

Mayer, S. (2014). Educación Rural, Inmigración y Relaciones Sociales. Dos procesos de colonización agrícola en la provincia de Entre Ríos. La Colmena.

Ortiz de Montoya, C. (1967). Momentos culminantes en ciento cincuenta años de educación pública en Entre Ríos (1816-1966). Colmegna.

Ossanna, E. (1993). Una aproximación a la educación santafesina de 1885 a 1945. En A. Puiggrós (Comp.), Historia de la educación en la Argentina. La educación en las provincias y territorios nacionales. 1885-1945 (pp. 445-490). Galerna.

Ossanna, E. (2005). Historia de la Educación en Entre Ríos: Quiénes leen, qué leen y cómo leen los entrerrianos en las primeras décadas del Siglo XX, Ciencia, Docencia y Tecnología, (30), 91-111.

Ossanna, E. (2011). Quienes leen, qué leen y cómo leen los entrerrianos en las últimas décadas del siglo XIX y primeras décadas del siglo XX. Vice gobernación, FCE.

Petitti, M. (2021) La relación nación-provincias y la educación primaria en Argentina (1905-1978). Ciencia, Docencia y Tecnología, (32), 1-35.

Pineau, P. (1997). La escolarización de la provincia de Buenos Aires, 1875-1930: una versión posible. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Puiggrós, A. (Comp.). (1993). Historia de la educación en la Argentina. La educación en las provincias y territorios nacionales. 1885-1945. Galerna.

Puiggrós, A. y Ossanna, E. (Comps.). (1997). Historia de la educación en la Argentina. La educación en las provincias (1945-1985). Galerna.

Rodríguez, L. (2018). Enseñanza religiosa y educación laica en las escuelas públicas de Argentina (1884 a 2015). Prohistoria, 21(30), 183-207.

Silverira, A. (2018). Las escuelas primarias particulares en Capital Federal (1884-1930). Pasado Abierto, 4(8), 160-192.

Vasconi, T., Reca, I. y Moyano, M. (1966). Enseñanza primaria y población en la provincia de Entre Ríos. Instituto de Sociología de la Educación, Facultad Ciencias de la Educación, UNL, Paraná.

Yépez, D. (2015). Jujuy 1884: La confrontación Estado civil e Iglesia. La sanción de la ley 1.420 y la rebelión anti-laicista del obispo Rizo Patrón. Historia de la Educación. Anuario SAHE, 16(1), 1-17.

Zapiola, C. (2009). Los niños entre la escuela, el taller y la calle (o los límites de la obligatoriedad escolar). Buenos Aires, 1884-1915. Cadernos de Pesquisa, 39(136), 69-81.

Published

2022-12-09

How to Cite

Petitti, E. M. (2022). Scope and Limits of Compulsory Schooling in Argentina (Province of Entre Ríos, 1886-1958). Prohistoria. Historia, políticas De La Historia, (38), 1–30. https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi38.1719

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.