State, Church and civil society facing the problem of minority in Córdoba. The case of arts and crafts schools at the beginning of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v19i27.1691Keywords:
minority, schools of Arts and Crafts, liberal Modernity, CórdobaAbstract
The problem of minority, as one of the most visible aspects of the social question during the early twentieth century, called for modes of intervention that would allow serving the large number of children and young people who were outside the parameters of family and school support. The option of incorporating these minors into the productive circuit was reflected in two projects that would give rise to the first arts and crafts schools in Córdoba. In a context marked by the absence of the state in the resolution of social imbalances, the achievement of this task saw the convergence of the action of civil associations with a strong religious stamp and the reactive policies of a liberal state that appealed to charity and private welfare to neutralize the unwanted costs of modernization.
Downloads
References
Ansaldi, W. (1993). Industria y urbanización. Córdoba, 1880-1914 (Tesis doctoral inédita)., Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.
Bermann, G. (1933). Los menores desamparados y delincuentes en Córdoba. Estudio psico-patológico, médico-social, criminológico y médico-legal. Córdoba: Talleres Gráficos de la Penitenciaría.
Cafferata, J. (1928). Labor Parlamentaria. Córdoba: Honorable Cámara de Diputados.
Cárcano, R. (1926). Mensaje del Gobernador de Córdoba ante la asamblea legislativa. Córdoba: Biffignandi.
Carli, S. (1992). El campo de la niñez: entre el discurso de la minoridad y el discurso de la Educación Nueva. En A. Puigróss (Dir.), Escuela, democracia y orden 1916-1943. Buenos Aires, Galerna.
Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires-Miño y Dávila.
Ceva, M. (2012). El catolicismo social, la cuestión obrera y los empresarios en el contexto argentino de la primera mitad del siglo XX. En C. Touris, M. Ceva (Eds.), Los avatares de la “nación católica”. Cambios y permanencias en el campo religioso de la Argentina contemporánea. Buenos Aires: Biblos.
De Paz Trueba, Y. (2018). Discursos y prácticas políticas hacia la infancia en la provincia de Buenos Aires. Revista de Indias, 78(272). Recuperado de: https://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/view/1070
Di Stefano, R. (2011). Por una historia de la secularización y de la laicidad en la Argentina. Quinto Sol, 15(1). Recuperado de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/quintosol/article/view/116
Freidenraij, C. (2020). La niñez desviada. La tutela estatal de niños pobres, huérfanos y delincuentes (Buenos Aires, 1890 – 1919). Buenos Aires: Biblos.
Frigerio, G. (2008). La división de las infancias. Ensayos sobre la enigmática pulsión anti-arcóntica. Buenos Aires: Del estante editorial.
Lida, M. (2015). Historia del catolicismo en la Argentina. Entre el siglo XIX y el XX. Buenos Aires: Siglo XXI.
Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1870 – 1916). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Lionetti, L., Míguez, D. (2010). Introducción. En L. Lionetti y D. Míguez (Comps.), Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas, discursos e instituciones (1890 – 1960). Rosario: Prohistoria.
Mallimaci, F. (2004). Catolicismo y liberalismo: las etapas del enfrentamiento por la definición de la modernidad religiosa en América Latina. En J.-P. Bastian (Coord.), La modernidad religiosa. Europa latina y América Latina en perspectiva comparada (pp. 19-44). México: Fondo de Cultura Económica.
Massa, L. (1930). Memorias del Colegio Pio X. Córdoba: Imprenta Colegio Pio X.
Mauro, D. y Martínez, I. (2015). Secularización, Iglesia y política en Argentina. Balance teórico y síntesis histórica. Cuaderno de Trabajo Universidad Nacional de Rosario, (28), 200-206. Recuperado de https://anuariodehistoria.unr.edu.ar/index.php/Anuario/article/view/198
Moreyra, B. I. (2009). Cuestión social y políticas sociales en la Argentina. La modernidad periférica. Córdoba, 1900-1930. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Moreyra, B. I. (2015). Los católicos sociales y la modernización del paternalismo. Córdoba (Argentina), 1914 – 1930. En J. M. Cerdá, G. Guadarrama, M. D. Lorenzo y B. I. Moreyra (Coords.), El auxilio en las ciudades. Instituciones, actores y modelos de protección social. Argentina y México. Siglos XIX y XX. Córdoba: CEH.
Moretti, N. D. (2015). “Promoviendo la honestidad de las costumbres y el bien de la sociedad”. Las prácticas y representaciones de los Cooperadores Salesianos de Córdoba. 1903 – 1930. En J. M. Cerdá, G. Guadarrama, M. D. Lorenzo y B. I. Moreyra (Coords.), El auxilio en las ciudades. Instituciones, actores y modelos de protección social. Argentina y México. Siglos XIX y XX, Córdoba: CEH.
Recalde, H. (1984). La Iglesia y la cuestión social (1874 – 1910). Buenos Aires: CEAL.
Sosensky, S. (2018). La calle y los niños. Una mirada a las representaciones y experiencias infantiles en la ciudad de México durante la posrevolución. En M. E. Sánchez Calleja, D. Salazar Anaya (Coord.). Los niños: el hogar y la calle. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Tedesco, J. C. (1986). Educación y sociedad en la Argentina (1880 – 1945). Buenos Aires: Ediciones Solar.
Terreno, A. (2007). Los enunciados de las políticas educativas de formación laboral del Estado cordobés (1900-1960). En G. Vidal (Comp.), La política y la gente. Estudios sobre modernidad y espacio público. Córdoba, 1880-1960. Córdoba: Ferreyra Editor.
Zanatta, L. (1996). Del Estado liberal a la nación católica. Iglesia y Ejército en los orígenes del peronismo. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Zanatta, L., y Di Stefano, R. (2000). Historia de la Iglesia en la Argentina. De la Conquista hasta fines del siglo XX. Buenos Aires: Mondadori.
Zapiola, M. C. (2006). “¿Es realmente una colonia? ¿Es una escuela? ¿Qué es?’ Debates parlamentarios sobre la creación de instituciones para menores en la Argentina, 1875-1890. En J. Suriano, D. Lvovich (Comp.). Las políticas sociales en perspectiva histórica. Argentina, 1870-1952. Buenos Aires: Prometeo/UNGS.
Zapiola, M. C. (2019). Excluidos de la niñez. Menores, tutela estatal e instituciones de reforma. Buenos Aires, 1890 – 1930. Los Polvorines: UNGS.
Zimmermann, E. (1995). Los liberales reformistas. La cuestión social en la Argentina. 1890 – 1916. Buenos Aires: Sudamericana/Universidad de San Andrés.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.