“Modernization” and “traditionalism” in the sixties. Cruzada and Verbo in their defense of the “natural” family

Authors

  • Elena Scirica Universidad de Buenos Aires Universidad Nacional de las Artes

DOI:

https://doi.org/10.35305/ac.v15i19.886

Keywords:

Cruzada, Verbo, family, catholic secularization, anticommunism

Abstract

The process of changes that took place in Argentina during the 1960s implied, among other aspects, transformations in daily life, family models, gender roles and sexual morality. In this regard, this article analyzes the way in which two lay groups of Catholic Church self–defined as traditionalists linked their counterrevolutionary strategy with the defense of “natural” family and paternal authority. To achieve this goal, it focuses on the discursive representations of men in the magazine Crusada –who later constituted the Argentine Society of Defense of Tradition, Family and Property (TFP)– and Verbo, organ of Catholic City (CC). This comparative analysis highlights its reactive posture to modernity which did not occlude the creation of innovative counterrevolutionary devices. The paradoxes generated by the role of the laity in the process of Catholic secularization- and at the same time, in undermining ecclesiastical authority- have not been left out. This also refers to the complexities and ambiguities of the processes of change that have usually been identified with modernization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acha, O. (2000). Organicemos la contrarrevolución: discursos católicos sobre los géneros, la familia y la reproducción a través de Criterio (1928-1943). En O. Acha y P. Halperín (Comps.), Cuerpos, géneros e identidades (pp. 135-193). Buenos Aires: Ediciones del Signo.

Acha, O. (2012). La modernización difícil y el campo intelectual: dos categorías problemáticas. En Autor (Ed.), Un revisionismo histórico de izquierda y otros ensayos de política intelectual (pp. 131-166). Buenos Aires: Herramienta.

Altamirano, C. (1998). Desarrollo y desarrollistas. Prismas. Revista de historia intelectual, (2), 75-94.

Altamirano, C. (2013). Intelectuales. Notas de investigación sobre una tribu inquieta. Buenos Aires: Siglo XXI.

Amadeo De Beccar Varela, J. (1997). Memorare… (Acordaos). Buenos Aires: edición del autor.

Ayrolo, V., Barral, M. y Di Stefano, R. (Coords.) (2012).Catolicismo y Secularización. Argentina, primera mitad del siglo XIX. Buenos Aires: Biblos.

Berger, P. (1999). The Desecularization of the World. A Global Overview. En P. Berger (Ed.), The Desecularization of the World. Resurgent Religion and World Politics (pp. 1-18). Washington: Ethics and Public Policy Center.

Berger, P. 1971. El dosel sagrado. Elementos para una sociología de la religión. Buenos Aires: Amorrortu.

Casanova, J. (2007). Reconsiderar la secularización. Una perspectiva comparada mundial. Revista Académica de Relaciones Internacionales, (7), 1-20. Recuperado de http://cetr.net/files/1299066933_casanova_reconsiderar_la.pdf

Chaves, M. (1994). Secularization as Declining Religious Authority. Social Forces, 72(3), 749-774.

Corrêa de Oliveira, P. (1970). Revolución y Contra-Revolución. Buenos Aires: Tradición, Familia y Propiedad.

Cossalter, J. (2017). El Fondo Nacional de las Artes y el cortometraje argentino. Modernización cultural y estética. Sociohistórica, 40, e035 https://doi.org/10.24215/18521606e035

Cosse, I., Felitti, K. y Manzano, V. (Coords.) (2010). Los ’60 de otra manera. Vida cotidiana, género y sexualidades en la Argentina. Buenos Aires: Prometeo.

De la Cueva Merino, J. (2015). Conflictiva secularización: sobre sociología, religión e histo­ria. Historia Contemporánea, 51, 356-395. https://doi.org/10.1387/hc.14712

De Matteo, R. (2010). El Cruzado del Siglo XX. Plinio Corrêa de Oliveira. Lima: Tradición y Acción por un Perú Mayor.

Di Stefano, R. (2011). Por una historia de la secularización y de la laicidad en la Argentina. Quinto Sol, 15(1). Recuperado de http://ojs.fchst.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/quintosol/article/view/116

Di Stefano, R. y Zanca, J. (Comps.) (2016). Fronteras disputadas: religión, secularización y anticlericalismo en la Argentina (siglos XIX y XX). Buenos Aires: Imago Mundi.

Dobbelaere, K. (1981). Secularization: A Multidimensional Concept. Current Sociology, 29(2), 3-217. https://doi.org/10.1177/001139218102900203

Echeverría, O. (2006). Los intelectuales antidemocráticos argentinos en las primeras décadas del siglo XX: la exclusión del género como uno de los fundamentos de la definición autoritaria. Signos Históricos, (13), 120-149. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34401306.

Eisenstadt, S. (1992). Estudios de modernización y teoría sociológica. En T. Carnero Arbat (Comp.), Modernización, desarrollo político y cambio social (pp.35-70). Madrid: Alianza.

Esquivel, J. (2013). Cuestión de educación (sexual). Pujas y negociaciones político-religiosas en la Argentina democrática. Buenos Aires: Clacso.

Esteban, V. (2011). Más allá de la secularización. En F. Colom González y A. López Sala (Coords.), ¿Hacia una sociedad post-secular? La gestión pública de la nueva diversidad religiosa (pp.17-36). Zaragoza: Fundación Manuel Giménez Abad de Estudios Parlamentarios y del Estado Autonómico.

Felitti, K. (2007). La Iglesia Católica y el control de la natalidad en tiempos del Concilio: la recepción de la Encíclica Humanae Vitae (1968) en Argentina. Anuario HIES: Instituto de Estudios Histórico Sociales, (22), 349-372.

Felitti, K. (2009). Difundir y controlar: iniciativas de la educación sexual en los años sesenta. Revista Argentina de Estudios de la Juventud, (1), 1-19. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/1478

Germani, G. (1969). Sociología de la Modernización. Estudios teóricos, metodológicos y aplicados a América Latina. Buenos Aires: Paidós.

Gilman, C. (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Giorgi, G. y Mallimaci, F. (2012). Catolicismos, nacionalismos y comunitarismos en política social. Redes católicas en la creación del Ministerio de Bienestar Social de Argentina (1966-1970). Revista Cultura y Religión. 6(1), 113-144. Recuperado de http://www.revistaculturayreligion.cl/index.php/culturayreligion/article/view/51/60

Hernández, H. (2007). Sacheri, predicar y morir por la Argentina. Buenos Aires: Vórtice.

Hervieu-Léger, D. (2004). El peregrino y el convertido. La religión en movimiento. México: Ediciones del Helénico.

Ibarguren, C. y Viano, M. (1990). Tradición, Familia y Propiedad, ¿por qué? En Autores, Tradición, Familia y Propiedad. Un ideal, un lema, una gesta. La cruzada del siglo XX (s. p.). Recuperado de www.pliniocorreadeoliveira.info/GestaES_0102TFPporque.htm#.WRjTdNLhA2w

Jameson, F. (1997). Periodizar los ’60. Córdoba: Alcion.

Lida, M. (2007). Secularización: doctrina, teoría y mito. Un debate desde la historia sobre un viejo tópico de la sociología. Cuadernos de Historia. Serie economía y sociedad, (9), 43-63. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cuadernosdehistoriaeys/article/view/9938

Lipset, S. (1959). Some Social Requisites of Democracy: Economic Development and Political Legitimacy. American Political Science Review, 53(1), 69-105. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/pdf/1951731.pdf

Luckmann, T. (1973). La religión invisible. Salamanca: Sígueme.

Mallimaci, F. (2011). Católicos nacionalistas y nacionalistas católicos. En Autor y H. Cucchetti (Coords.), Nacionalistas y nacionalismos. Debates y escenarios en América latina y Europa (pp.135-143). Buenos Aires: Gorla.

Manzano, V. (2007). Ella se va de casa: fugas de chicas, ‘Dolce Vita’ y drama social en la Buenos Aires de los tempranos 1960. En XI Jornadas Interescuelas / Departamentos de Historia, San Miguel de Tucumán, Argentina. Recuperado de http://cdsa.aacademica.org/000-108/159.pdf

Manzano, V. (2010) Juventud y modernización sociocultural en la Argentina de los años sesenta. Desarrollo Económico, 50 (199), 363-390.

Mc Gee Deutsch, S. (2005). Contra ‘el gran desorden sexual’: Los nacionalistas y la sexualidad, 1919-1940. Cuadernos del CISH, (17-18). Recuperado de: http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.3599/pr.3599.pdf

Mejía, J. (2005). Historia de una identidad. Buenos Aires: Letemendía.

Mendoza, J. (2016). Periodizar los 70`. Cuadernos LIRICO, 15, 1-13. Recuperado de: http://lirico.revues.org/2907

O’Donnel, G. (1972). Modernización y autoritarismo. Buenos Aires: Paidós.

Ousset, J. (1969). La Acción. Deber y condiciones de eficacia. Madrid: Speiro.

Ousset, J. (1980). Para que Él reine. Catolicismo y política. Por un orden social cristiano. Buenos Aires: Cruzamante.

Pattin, S. (2016). Criterio, revisitando una fuente compleja (1928-1966). Entre una polémica historiográfica, la relación con la jerarquía y una propuesta metodológica. Revista Electrónica de Fuentes y Archivos Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, 7, 67-86.

Scirica, E. (2014). El grupo Cruzada -‘Tradición Familia y Propiedad’ (TFP) y otros emprendimientos laicales tradicionalistas contra los sectores tercermundistas. Una aproximación a sus prácticas y estrategias de difusión en los años sesenta. Memoria y Sociedad. Revista de Historia, 36, 65-81.

Scirica, E. (2017). Cercanos pero separados. Dos propuestas católicas contrarrevolucionarias en los años sesenta. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Recuperado de: http://journals.openedition.org/nuevomundo/70570; DOI: 10.4000/nuevomundo.70570

Scirica, E. (2018). Matrimonio indisoluble y familia patriarcal, pilares de la lucha anticomunista. La perspectiva de Cruzada y su tránsito a “Tradición, Familia y Propiedad” en los años sesenta. Descentrada. Revista Interdisciplinaria de feminismos y género, v. 2, 1, Recuperado de: http://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/DESe038

Scott, J. (1990). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En J. Amelang y M. Nash (Eds.). Historia y género. Las mujeres en la Europa moderna y contemporánea (pp. 23-56). Valencia: Alfons el Magnànim.

Smelser, N. (1968) Hacia una teoría de la modernización. En A. Etzioni y E. Etzioni (Comps.) (pp. 235-249). Los Cambios Sociales. Fuentes, tipos y consecuencias. México: Fondo de Cultura Económica.

Spinelli, M. (2005). Los vencedores vencidos. El antiperonismo y la “revolución libertadora. Buenos Aires: Biblos.

Terán, O. (1993). Nuestros años sesentas. La formación de la nueva izquierda intelectual argentina. 1956-1966. Buenos Aires: El cielo por asalto.

Valobra, A. (2013). Participación de la mujer en la vida pública. Notas sobre el Seminario Nacional de 1960. Cuadernos de H- Ideas, vol. 7 (7), 1-18, Recuperado de: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/cps/article/view/2054/1796

Vazquez Lorda, L. (2007). Para actuar en ‘defensa de la familia’: la Liga de Madres de Familia (Argentina en las décadas de 1950-1960). Temas de mujeres. Revista del Centro de Estudios Históricos e Interdisciplinario sobre las Mujeres de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional del Tucumán, (3), Recuperado de: http://filo.unt.edu.ar/wpcontent/uploads/2015/11/t3_web_art_vazquez_lorda_en_defensa.pdf

Vázquez Lorda, L. (2012). Intervenciones e iniciativas católicas en el ámbito familiar: Las Ligas de Madres y Padres de Familia (Argentina, 1950-1970) (Tesis de Maestría Inédita). Maestría en Investigación Histórica. Universidad de San Andrés. Victoria

Zanatta, L. (1996). Del Estado liberal a la Nación católica. Iglesia y ejército en los orígenes del peronismo (1930-1943). Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Zanca, J. (2006). Los intelectuales católicos y el fin de la cristiandad. 1955-1966. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Zanca, J. (octubre, 2008). ¿Un catolicismo secularizado? Notas sobre el caso de la revista Comunidad. Ponencia presentada en V Jornadas Nacionales Espacio, Memoria e Identidad, Rosario, Argentina. Recuperado de historiapolitica.com/datos/biblioteca/pp05.pdf

Zanca, J. (2010). La fe de Prometeo. Crítica y secularización en el catolicismo argentino de los años cincuenta. Prismas, 14, 1, 95-116.

Zanotto, G. (2012). Tradição. Família e Propriedade (TFP): as idiossincrasias de um movimento católico no Brasil (1960-1995). Passo Fundo: Méritos.

Published

2018-12-07

How to Cite

Scirica, E. (2018). “Modernization” and “traditionalism” in the sixties. Cruzada and Verbo in their defense of the “natural” family. Avances Del Cesor, 15(19), 155–179. https://doi.org/10.35305/ac.v15i19.886

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.