Ricardo Carpani: from revolutionary support to the denunciation from exile (1972-1983)

Authors

  • Moira Cristiá Instituto de Investigaciones Gino Germani. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.35305/ac.v21i31.1759

Keywords:

art, revolution, activism, exile, Latin America

Abstract

Ricardo Carpani's representations are still unavoidable references in militant graphics today. Its workers of burly bodies demanding their rights in strikes and demonstrations became, from the ‘60s, recurring in the rebellious visual discourse. While his previous production deserved many reconstructions and interpretations, this paper focuses on a lesser-known period of the Argentinean artist, analyzing the time span that extends from a set of collective initiatives in support of revolutionary processes to his activism against dictatorships during his European exile. Considering a diversity of sources from archives located in Latin America and Europe, this article aims to show that the transformation of his work during this stage of his career expresses his militant reconversion in that historical process, the result of the change of era, the cultural context and the social imaginaries evoked. This paper allows us to propose a reflection on the social perception of the political role of art in this global turning moment.

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Author Biography

Moira Cristiá, Instituto de Investigaciones Gino Germani. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Moira Cristiá es investigadora adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina en el Instituto de Investigaciones Gino Germani (Universidad de Buenos Aires) donde integra el Grupo de Estudios sobre Arte, Cultura y Política en la Argentina Reciente. Es integrante de la Red de Conceptualismos del Sur, y miembro del comité editorial de la revista Nuevo Mundo Mundos Nuevos, en la que coordina la sección “Imágenes, memoria y sonido”. Además de diversos artículos en revistas científicas nacionales y extranjeras, ha publicado Imaginaire péroniste. Esthétique d’un discours politique (1966-1976) editado por Presses Universitaires de Rennes en 2016 y AIDA. Una historia de solidaridad artística transnacional (1979/1985) por la editorial Imago Mundi, en 2021.

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Published

2024-12-05

How to Cite

Cristiá, M. (2024). Ricardo Carpani: from revolutionary support to the denunciation from exile (1972-1983). Avances Del Cesor, 21(31). https://doi.org/10.35305/ac.v21i31.1759

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