Disruptions and continuities in the teaching practices at college in a situation of pandemics: results of the research

Authors

  • Graciela Krichesky Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS)
  • Paula Pogré Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS)
  • Karina Benchimol Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS)
  • Nadina Poliak Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS)
  • Ma. Belén Janjetic Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS)
  • Ana Vernengo Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS)
  • Tamara Marino Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS)
  • Gustavo Gómez Instituto de Educación y Conocimiento de la Universidad Nacional de Tierra del Fuego (IEC-UNTDF)

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1446

Keywords:

the right to reach higher education, teaching practices, pandemic, virtual clases

Abstract

In periods of pandemics, the teaching practices had to be modified, adapting themselves to the limits raised by the virtual clases. The levels of formal education, including the higher or university level, had to set up changes that provide the students with the possibility to keep the attendance.

Our team of investigation has focused our research on the beginnings of university life for years; therefore we have developed the introduction of changes in the current project since 2019: “How are the right to reach Higher Education and the current academic practices connected at the beginning of the College Careers? The challenge of the collective production of knowledge about the good teaching practices at college. Even though the initial goals and their object were maintained: the teaching practices of the  initial subjects (courses) of the High Level included new goals and a specific methodological proposal: interviews to professors in charge of the initial courses in three National Universities and two Training Colleges in the Buenos Aires suburb, the analysis of  the teachers’ proposals in the different ways of virtual teaching and the different institutional decisions carried on in order to sustain the pedagogical continuity. This paper shows some advances of the current research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astolfi, J. P. (2000). Aprender en la escuela. Santiago de Chile: Dolmen.

Carlino, P. (2003). Leer textos científicos y académicos en la educación superior: Obstáculos y bienvenidas a una cultura nueva. Uni-Pluri/Versidad, 3(2) 17-23.

Consejo Interuniversitario Nacional (14 de mayo de 2020). Acuerdo Plenario Nº 1130/20. Recuperado de https://www.cin.edu.ar/archivo.php

Coulon, A. (2008). A condiçao de estudante. A entrada na vida na universitaria, Salvador: EDUFBA.

Crosta, P. L. (2006). Interazioni: pratiche, politiche e produzione di pubblico. Un percorsoattraverso la letteratura, con attenzione al conflitto. Università IUAV di Venezia.

Davini, C. (2008). Métodos de enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires: Editorial Santillana.

Decreto de Necesidad y Urgencia Nº 260/2020. Emergencia sanitaria. 12 de marzo de 2020. Argentina. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=335423

Frigerio, G. (2004). De la gestión al gobierno de lo escolar. Novedades educativas, 159, 6-9.

Gaete Vergara, M. (2015). Didáctica, temporalidad y formación docente. Revista Brasileira de Educação, 20(62), 595-617.

Gatti, C. (2007). El rol del concepto de ‘prácticas sociales’ en el análisis de la producción del espacio común. Reseña teórica y perspectivas metodológicas. Trabajo presentado de las IV Jornadas de Jóvenes Investigadores del Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Lerner, D. (2002). La autonomía del lector. Un análisis didáctico. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 23(3). Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a23n3/23_03_Lerner.pdf

Malosetti Costa, L. (2020). El desorden de los sentidos. En J. M. Méndez (Comp.), Porvenir: la cultura en la post pandemia (pp. 14-19). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación Medifé.

Méndez, J. M. (2010). Temporalidad y educación: la construcción de temporalidades humanizantes desde los procesos educativos. Revista SIWǑ, 3, 141-161.

Morgade, G. (2020). La pandemia y el trabajo de las mujeres en foco: acerca del «cuidado» como categoría y eje de las políticas. En I. Dussel, P. Ferrante & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 53-62). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNIPE.

Pierella, M. P. (2014). El ingreso a la universidad pública: diversificación de la experiencia estudiantil y procesos de afiliación a la vida institucional. Universidades, 60, 51-62.

Pogré, P. (2020). ¿Y ahora qué? Políticas y formación docente en América Latina. En I. Dussel, P. Ferrante & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia II: experiencias y problemáticas en Iberoamérica (pp. 45-58). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNIPE.

Remedi, E. (2004). La intervención educativa. Conferencia magistral presentada en la Reunión Nacional de Coordinadores de la Licenciatura en Intervención Educativa de la Universidad Pedagógica Nacional, México, D.F.

Resolución Nº 82/2020. 6 de marzo de 2020. Ministerio de Educación, Argentina. Recuperado de https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/226498/20200310

Resolución Nº 103/2020. 12 de marzo de 2020. Ministerio de Educación, Argentina. Recuperado de https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/226734/20200314

Resolución Nº 104/2020. 14 de marzo de 2020. Ministerio de Educación, Argentina. Recuperado de https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/226749/20200316

Steiman, J. (2018). Las prácticas de enseñanza –en análisis desde una Didáctica reflexiva–. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Tizio, H. (2001). La posición de los profesionales en los aparatos de gestión del síntoma. En V. Núñez (Coord.), Reinventar el vínculo educativo: Aportes de la pedagogía social y del psicoanálisis (pp. 165-184). Barcelona: Editorial Gedisa.

Published

2021-12-07

How to Cite

Krichesky, G., Pogré, P. ., Benchimol, K. ., Poliak, N. ., Janjetic, M. B. ., Vernengo, A. ., … Gómez, G. . (2021). Disruptions and continuities in the teaching practices at college in a situation of pandemics: results of the research. Revista IRICE, (40), 171–195. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi40.1446

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

<< < 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.