A bishop in times of reforms
Cemeteries and testaments in the diocesan visitation of Benito Lué y Riega (1803-1805)
DOI:
https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi42.1904Keywords:
Cemeteries, Testaments, Diocesan Visitation, Diocese of Buenos Aires, Bourbon ReformsAbstract
The visitation made by Bishop Lué y Riega to the diocese of Buenos Aires between 1803 and 1805 provides an invaluable image of the economic, political and institutional state of the Rio de la Plata Church at the beginning of the 19th century. In this article, we focus on two particular aspects: on the one hand, the reforms in burial practices (especially the creation of extra-urban cemeteries), and on the other, the visit of testaments and pious legacies. Through these, we analyze the impact of the Bourbon ecclesiastical reforms and their implementation in the region at the end of the colonial period.
Downloads
References
Acosta Rodríguez, A. (2000). La reforma eclesiástica y misional (siglo XVIII). En Tandeter, E. y Hidalgo Lehuedé, J. (Eds.). Historia General de América Latina, Vol. IV: Procesos americanos hacia la redefinición colonial (pp. 349-374). UNESCO/Trotta.
Aguirre, R.; Enríquez, L. y Ramírez, S. (2022) (Coords.) Los obispos y las reformas eclesiásticas en la América hispana borbónica. UNAM.
Ariès, P. (1984). El hombre ante la muerte. Taurus.
Barral, M. E. (2007). De sotanas por la Pampa. Religión y sociedad en el Buenos Aires rural tardocolonial. Prometeo.
Barral, M. E. (2013), La Iglesia católica en Iberoamérica: las instituciones locales en una época de cambios (siglo XVIII). Revista de História (169), 145-180.
Barral, M. E. (2016). Autoridad religiosa, gobierno local y conflictos jurisdiccionales en el suroriente entrerriano a fines del período colonial. En Barral, M. E. y Fradkin, R. (Comps.), Guerra y gobierno local en el espacio rioplatense (1764-1820) (pp. 73-108). Edunlu.
Barral, M. E. (2017). El bajo clero rioplatense: modos de abordaje de historias de gobierno local y de mediación social. En Cordero Fernández, M. et al. (Coords), Cultura legal y espacios de justicia en América, siglos XVI-XIX (119-144). UAI-DIBAM/Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.
Barral, M. E. (2021) (Coord.). La visita del Obispo Lué y Riega. Transcripción y edición de la Santa y General Visita Pastoral del Ilustrísimo Señor Obispo Dn. Benito Lué y Riega Obispo de la Santísima Trinidad Puerto de Santa María de Buenos Aires (1803-1805). Prohistoria.
Barral, M. E. y Moriconi M. (2016). Los otros jueces: vicarios eclesiásticos en las parroquias de la diócesis de Buenos Aires durante el período colonial. En Caselli, E. (Coord.), Justicias, agentes y jurisdicciones. De la Monarquía Hispánica a los Estados Nacionales (España y América, siglos XVI-XIX) (pp. 345-372). Fondo de Cultura Económica.
Barral, M. E. y Fradkin, R. O. (2021). “Una crecida mies con algunas espinas”: la visita diocesana del obispo Lué y Riega en contexto. En Barral, M. E. (Coord.), La visita del Obispo Lué y Riega. Transcripción y edición de la Santa y General Visita Pastoral del Ilustrísimo Señor Obispo Dn. Benito Lué y Riega Obispo de la Santísima Trinidad Puerto de Santa María de Buenos Aires (1803-1805) (pp. 27-69). Prohistoria.
Brading, D. A. (1994). Una iglesia asediada: el obispado de Michoacán, 1749-1810. Fondo de Cultura Económica.
Caretta, G. (2012). Ciudades de muertos y funerales de Estado. En V. Ayrolo, V. et al. (Coords.), Catolicismo y secularización. Argentina, primera mitad del siglo XIX (pp. 93-113). Biblos.
Di Stefano, R. (1997). Abundancia de clérigos, escasez de párrocos: las contradicciones del reclutamiento del clero secular en el Río de la Plata (1770-1840). Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, 16 (170), 33-59.
Di Stefano, R. (2000), Entre Dios y el César: el clero secular rioplatense de las reformas borbónicas a la Revolución de Independencia. Latin American Research Review, 35 (2), 130-159.
Di Stefano, R. y Peire, J. (2004). De la sociedad barroca a la ilustrada: aspectos económicos del proceso de secularización en el Río de la Plata. Andes. Antropología e Historia, (15), 117-150.
Farris, N. (1968). Crown and clergy in colonial Mexico, 1759-1821: the crisis of ecclesiastical privilege. The Athlone Press-University of London.
García Ayluardo, C. (2010). Re-formar la Iglesia novohispana. En García Ayluardo, C. (coord.), Las reformas borbónicas, 1750-1808 (pp. 225-287). Fondo de Cultura Económica.
Geres, R. O. (2010). Con el muerto a otra parte… Consideraciones sobre la piedad mortuoria y sus espacios en la ciudad de Jujuy entre fines de la colonia y los primeros años independientes. Andes, (21), 95-114.
Levaggi, A. (1986), La desamortización eclesiástica en el Virreinato del Río de la Plata. Revista de Historia de América, (102), 7-89.
Martínez de Sánchez, A. M. (2005), Y el cuerpo a la tierra… en Córdoba del Tucumán. Costumbres sepulcrales. Siglos XVI-XIX. Apuntes, 18 (1-2), 8-25.
Mazzoni, M. L. (2013). Servidor del trono y del altar. Aproximaciones sobre el reformismo borbónico en América a través del gobierno diocesano del obispo San Alberto, Diócesis del Tucumán (1778-1783). En Serrano, E. (Coord.), De la tierra al cielo. Líneas recientes de investigación en Historia Moderna. (309-325). Institución Fernando El Católico.
Peire, J. (2000). El taller de los espejos: Iglesia e imaginario, 1767-1815. Claridad.
Rípodas Ardanaz, D. (1982). El obispo Azamor y Ramírez: tradición cristiana y modernidad. Universidad de Buenos Aires.
Roca, F. (2019). Prácticas funerarias y lugares de entierro en el Buenos Aires tardo-colonial: Un estudio sobre la parroquia de Nuestra Señora de Montserrat. Andes, 2 (30), 1-36.
Roca, F. (2023a). Morir en Buenos Aires. Subtítulo: Sensibilidades y actitudes ante la muerte en el Río de la Plata (1770-1822). Sb.
Roca, F. (2023b), Entre la “falsa piedad” y las “luces del siglo”: proyectos para la creación de un cementerio extramuros en el Buenos Aires tardocolonial. Anuario IEHS, en prensa.
Rubial García, A. (2013) (Coord.). La Iglesia en el México colonial. UNAM/Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Seoane, M. I. (1991). El ejercicio del derecho de sepultura en Montevideo. Revista Historia del Derecho, (28), 141-154.
Seoane, M. I. (2006). Un salvoconducto al cielo. Prácticas testamentarias en el Buenos Aires Indiano. Dunken/Instituto de Investigaciones de Historia del Derecho.
Taylor, W. (1995). El camino de los curas y de los Borbones hacia la modernidad. En Connaughton, B. et al (Coords.). Estado, Iglesia y sociedad en México. Siglo XIX (pp. 81-113). Miguel Ángel Porrúa.
Taylor, W. (1999). Ministros de lo sagrado. Sacerdotes y feligreses en el México del siglo XVIII. El Colegio de Michoacán/Secretaría de Gobernación/El Colegio de México.
Troisi Meleán, J. (2016). Socios incómodos. Los franciscanos de Córdoba en una era de transformaciones (1767-1829). Prohistoria.
Von Wobeser, G. (2003). Dominación colonial. La Consolidación de Vales Reales, 1804-1812. UNAM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Facundo Roca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Copyright of this issue © Prohistoria. Historia, políticas de la historia