Córdoba in the voice of uruguayan University students. Its ever-changing meanings between the 50’s and the 60’s
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v16i20.950Keywords:
university, Córdoba, UruguayAbstract
The reference to the Liminar Manifesto has been central to the language of university actors in Latin America ever since it was issued by the students of the University of Córdoba in 1918. This paper analizes how students and faculty interpreted this seminal event in Uruguay in the struggles for a new statute for the Universidad de la República in the 1950s and until the intervention of the institution by the authoritarian government installed with the coup d´ Etat of 1973. In these decades -between the hopeful climate of the post WWII period and its brutal abolition by the “new” Latin American authoritarianism- this language became central for generations of students and faculty members which aimed at transforming the structure and functions of their institution. Two basic texts, one from 1952 and one from 1968, are the ground of the analysis and show the ever-changing meanings of Córdoba’s University Reform in the laborious articulation and swift annulment of this ambitious program of structural reform in the then only national university in the country.
Downloads
References
Bagú, S. (1970). Hacia una política cultural autónoma para América Latina. Montevideo: Departamento de Publicaciones de la Universidad de la República.
Beigel, F. (2006). La epopeya de una generación y una revista: Las redes editoriales de José Carlos Mariátegui en América Latina. Buenos Aires: Biblos.
Buchbinder, P. (2008). ¿Revolución en los claustros? La reforma universitaria de 1918. Buenos Aires: Sudamericana.
Cuadro Cawen, I. (2018). Unidad estudiantil y participación en el gobierno universitario: el Primer Congreso Internacional de Estudiantes Americanos en 1908. En V. Markarian (Ed.), Movimientos estudiantiles del siglo XX en América Latina (pp. 21-52). Rosario: HyA ediciones.
Fernández Sebastián, J. (2014). Historia, historiografía, historicidad: Conciencia histórica y cambio conceptual. En M. Suárez Cortina (Ed.), Europa del sur y América Latina: Perspectivas historiográficas (pp. 35-64). Madrid: Biblioteca Nueva.
Garcé, A. (2002). Ideas y competencia política en Uruguay, 1960-1973: Revisando el “fracaso” de la CIDE. Montevideo: Trilce.
Gilman, C. (2003). Entre la pluma y el fusil: Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.
Hartog, F. (2007). Regímenes de historicidad: Presentismo y experiencia del tiempo, México: Universidad Iberoamericana.
Jung, M. E. (2013). De la Universidad del Norte a la Universidad para el desarrollo (1968-1970). Las posiciones de “las derechas” sobre el futuro de la educación superior. De la Universidad del Norte a la Universidad para el desarrollo, 1968-1970. Contemporánea, 4, 1-36. Recuperado de http://www.geipar.udelar.edu.uy/index.php/2017/05/06/maria-eugenia/
Jung. M. E. (2013). La UDELAR y la creación del CONICYT: Debates y conflictos (1961-1964). Encuentros Uruguayos 4(1), 32-49. Recuperado de http://www.encuru.fhuce.edu.uy/images/revistas/revista-encuentros-2011-diciembre.pdf
Koselleck, R. (1993). Futuro pasado: Para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona: Paidós, 1993.
Maggiolo, O. (2017). Plan de Reestructuración de la Universidad presentado por el rector de la Universidad Óscar J. Maggiolo, Montevideo, julio de 1967. Montevideo: Archivo General de la Universidad de la República.
Markarian, V. (2011). Apogeo y crisis del reformismo universitario: Algunos debates en torno al “plan Maggiolo” en la Udelar. Pensamiento Universitario, 14, 91-63. Recuperado de https://www.academia.edu/13323278/PENSAMIENTO_UNIVERSITARIO_14
Markarian, V. (2015). La Universidad intervenida: Cambios y permanencias en la educación superior uruguaya durante la última dictadura (1973-1984). Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, (4). Recuperado de http://historiadelaeducacion.cl/index.php/CCHE/article/view/58
Markarian, V. (2014-2015). Un intelectual comunista en tiempos de guerra fría: José Luis Massera, matemático uruguayo. Políticas de la Memoria, (15).
Markarian, V. (2016). Universidad, revolución y dólares: Aproximación a otras discusiones de la izquierda uruguaya en los sesenta a partir de algunas polémicas generadas en la Facultad de Ingeniería y Agrimensura. Ponencia presentada en Intellectual Cultures of Revolution in Latin America: A Transnational Perspective, Instituto Mora/London School of Economics, México DF, México.
Markarian, V. (2012). El 68 uruguayo: El movimiento estudiantil entre cóckteles molotov y música beat. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Markarian, V., Jung, M. E. y Wschebor, I. (2008). 1958: El cogobierno autonómico. Montevideo: Archivo General de la Universidad de la República.
Martínez, M. L. (2001). La Asociación Uruguaya para el Progreso de la Ciencia. Galileo, (23). Recuperado de http://galileo.fcien.edu.uy/.
Oddone, J. y París, M. B. (1971). La Universidad uruguaya del militarismo a la crisis. Montevideo: Universidad de la República.
Petit Muñoz, E. (1961). El derecho de nuestra universidad a darse su propio estatuto. Montevideo: Editorial Ciencias.
Petra, A. (2008-2009). El Proyecto Marginalidad: Los intelectuales latinoamericanos y el imperialismo cultural. Políticas de la Memoria, (8-9), 249 – 260.
Requena, P. M. (2017). La larga vida del reformismo. Integración y conocimiento, 6(1), 41-52.
Rey Tristán, E. (2006). La izquierda revolucionaria uruguaya, 1955-1973. Montevideo: Fin de Siglo.
Ribeiro Coelho, H. (2002). O Exilio de Darcy Ribeiro no Uruguay. Aletria, 211-225. DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.9.0.211-225.
Ribeiro, D. (1968). La Universidad Latinoamericana. Montevideo: Universidad de la República.
Sessa, L. (2011). Semillas en tierras estériles: La recepción del APRA en la Argentina de mediados de la década de los treinta. Sociohistórica, (28), 131-161. Recuperado de https://www.sociohistorica.fahce.unlp.edu.ar/article/view/n28a05/290
Van Aken, M. (1990). Los militantes: Una historia del movimiento estudiantil uruguayo. Montevideo: Fundación de Cultura Universitaria.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.