Anarchists and rationalists in the “Liga Popular para la Educación Racional de la Infancia”. Montevideo, 1911-1916
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v14i17.754Keywords:
Racionalist education, Education for freedom, Anarchistic pedagogyAbstract
This article seeks to approach, from a historical perspective, the intellectual context that framed the discussions concerning the most important educational experience with anarchist participation in Uruguay: “Liga Popular para la Educación Racional de la Infancia”. The case is extremely relevant since it shows the tensions between different sectors of the anarchist movement and their positions facing the increasing influence of the State in the education of the working class.
Downloads
References
ARAÚJO, Orestes, Historia de la Escuela Uruguaya, El siglo ilustrado, Montevideo, 1911.
ARDAO, Arturo, Racionalismo y liberalismo en el Uruguay, Universidad de la República, Montevideo, 1962.
BARRÁN, José, NAHUM, Benjamin, Historia Rural del Uruguay Moderno (1851-1885), Montevideo, 1967.
BARRÁN, José, Historia de la sensibilidad en el Uruguay. La cultura “bárbara”, 1800-1860. El disciplinamiento 1860-1920, Banda Oriental, Montevideo, 2009.
BRALICH, Jorge, “Vaz Ferreira, el pedagogo que nunca fue a la escuela”, en Revista Fermentario, Montevideo, 2009, Nº 3, disponible en: http://www.fermentario.fhuce.edu.uy/index.php/fermentario/article/view/55.
CASTRO, Julio, El banco fijo y la mesa colectiva: Vieja y Nueva Educación, MEC, Montevideo, 2007.
D’ ELIA, Germán, MIRALDI, Armando, Historia del movimiento obrero en el Uruguay. Desde sus orígenes hasta 1930, Ediciones de la Banda Oriental, Montevideo, 1984.
FERNÁNDEZ, Gustavo, VIDAL, Daniel, Orígenes del 1º de mayo y la Primera Huelga general en el Uruguay, Aportes, Montevideo, 2012.
GORI, Pietro, Ensayos y conferencias, Disponible en: https://es.slideshare.net/guest8dcd3f/ensayos-y-conferencias-pietro-gori.
GROMPONE, Antonio, Ideología de Batlle, Arca, Montevideo, 2012.
HERRERA, Diego, Las escuelas libertarias en el contexto de estructuración y consolidación del sistema educativo argentino (1898-1915), Tesis de Licenciatura, Universidad de Buenos Aires, 2009. Disponible en: < a href="http://comunicacion.fsoc.uba.ar/tesinas_publicadas/2141.pdf">http://comunicacion.fsoc.uba.ar/tesinas_publicadas/2141.pdf.
HIERRO, Luis Antonio, Batlle. Democracia y reforma del Estado, Ediciones de la Banda Oriental, Montevideo, 1977.
IÑIGUEZ, Miguel, Esbozo de una Enciclopedia histórica del anarquismo español, Fundación Anselmo Lorenzo, Madrid, 2001.
ISLAS, Ariadna, La Liga Patriótica de Enseñanza. Una historia sobre ciudadanía, orden social y educación en el Uruguay (1888-1898), ediciones de la Banda Oriental, Montevideo, 2009.
LOUIS, Julio, Batlle y Ordoñez. Apogeo y muerte de la democracia burguesa, Nativa, Montevideo, 1969.
MUÑOZ, Pascual, La primera huelga general en el Uruguay. 23 de Mayo 1911, La Turba Ediciones, Montevideo, 2011.
MUÑOZ, Pascual, “1º de Mayo de 1913. La Tormenta Obrera”, en Tierra y Tempestad, Montevideo, 2013, Nº 16, pp. 8-9. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/0B3jwypu7Jr7PdnNWQmpwQ2hORDVFV25wQnZ0Y0d5V2ZKRThv/edit.
MUÑOZ, Pascual, Cultura obrera en el interior del Uruguay (Salto, Paysandú y Rocha 1918-1925), Lupita, Montevideo, 2015.
PORRINI, Rodolfo, “Izquierda uruguaya y culturas obreras. Propuestas al aire libre: pic-nics y paseos campestres en Montevideo, 1920-1950” en Revista Mundos do Trabalho, Campinas, 2011, V. 3, Nº 6, pp. 105-129. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5007/1984-9222.2011v3n6p105.
RAMA, Carlos, José Pedro Varela, sociólogo, Editorial Medina, Montevideo, 1957.
SOLÀ I GUSSINYER, Pére, “Los grupos del magisterio racionalista en Argentina y Uruguay hacia 1910 y sus actitudes ante la enseñanza laica oficial” en Historia de la Educación, Salamanca, 1982, V. 1, pp. 55-143. Disponible en: http://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/view/6457.
SURIANO, Juan, Anarquistas. Cultura y política libertaria en Buenos Aires 1890-1910, Manantial, Buenos Aires, 2008.
TOLSTOI, León, Obras Completas, T. II, Aguilar, Madrid, 1981.
VANGER, Milton, José Batlle y Ordóñez. Pensador, político, historiador, antropólogo. 1902-1907, Eudeba, Buenos Aires, 1968.
VARELA, José Pedro, La Educación del Pueblo, Sociedad de Amigos de la Educación Popular, Montevideo, 2005.
VARELA, José Pedro, De la Legislación escolar. Consideraciones teórico-prácticas sobre la organización de la instrucción pública precedidas de un estudio sobre nuestro Estado actual y sus causas y seguida de un Proyecto de Ley de Educación Común para la República Oriental del Uruguay, Zonalibro, Montevideo, 2006.
VAZ FERREIRA, Carlos, Sobre los problemas sociales, Homenaje de la Cámara de Representantes de la República Oriental del Uruguay, Montevideo, 1963.
ZUBILLAGA, Carlos, BALBIS, Jorge. Historia del movimiento sindical uruguayo T. I, Cronología y fuentes (hasta 1905), Ediciones de la Banda Oriental, Montevideo, 1985.
ZUBILLAGA, Carlos, “Luchas populares y cultura alternativa en Uruguay: el Centro Internacional de Estudios Sociales” en Siglo XIX , Montevideo, 1988, V. VI, pp. 11-39.
ZUBILLAGA, Carlos, “El difícil camino de la participación política, población, ciudadanía y electorado (1898-1918)”, en Fernando Devoto y Marcela Ferrari (compiladores) La construcción de las democracias rioplatenses: proyectos institucionales y prácticas políticas, 1900-1930, Editorial Biblios, Montevideo, 1994.
ZUBILLAGA, Carlos, Perfiles en sombra. Aportes a un diccionario biográfico de los orígenes del movimiento sindical en Uruguay (1870-1910), Librería de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Montevideo, 2008.
ZUM FELDE, Alberto, Proceso intelectual del Uruguay y crítica de su literatura, T. III, Imprenta Nacional Colorada, Montevideo, 1930.
ZUM FELDE, Alberto, Proceso histórico del Uruguay, Arca, Montevideo, 1972.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.