Spatial transformations of a new spectacle: the case of LR1 Radio El Mundo in Buenos Aires
1930s
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v20i28.1808Keywords:
radio, space, spectacle, Radio El MundoAbstract
Throughout the 1930s, contemporaries witnessed various transformations in Buenos Aires radio. The increase in the number of hours of transmission of the stations was accompanied by a multiplicity of new radio listeners. But perhaps the biggest change —linked to the constant growth of the media— was the moving of several of them to buildings near the center of Buenos Aires, seeking to be part of the "leisure cartography" of the city. In this context, the construction of a building specially designed to house a radio began: the one in Maipú 555 —today Radio Nacional— where LR1 Radio El Mundo would be installed.
This work seeks to recover the centrality of space in historical processes and to analyze the changes in the spatiality of Buenos Aires radio buildings during the 1930s, mainly those concerning the LR1 Radio El Mundo station. Changes in the operation of radio stations, their motivations and their impact on the process of "spectacularization" of radio, on working experiences of radio workers and on the appearance of the public are analyzed.
Downloads
References
Ballent, A. y Gorelik, A. (2001). País urbano o país rural: la modernización territorial y su crisis. En A. Cattaruzza (Dir.), Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política. Sudamericana: Buenos Aires.
Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. España: Akal
Berrade, M. (2009). El Mundo, la radio... un recorrido por el esplendor de la BBC argentina. Buenos Aires: Corregidor.
Biltereyst, D. y Van de Vijven, L. (Eds.). (2020). Mapping Movie Magazines: Digitization, Periodicals and Cinema History. Londres: Palgrave McMillan.
Briggs, A. (1995). The History of Broadcasting in the United Kingdom: Volume II: The Golden Age of Wireless. Oxford: Oxford University Press.
Caimari, L. (2012). Mientras la ciudad duerme. Pistoleros, policías y periodistas en Buenos Aires, 1920-1945. Buenos Aires: Siglo XXI.
Caimari, L. (2019). Derrotar la distancia. Articulación al mundo y políticas de la conexión en la Argentina, 1870-1910. Estudios Sociales del Estado, 5(10), 128-167. Recuperado de https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/63150
Caimari, L. (2021). La carta y el paquete. Travesías de la palabra escrita entre Argentina y Chile a fines del siglo XIX. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 48(2), 177-208. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/achsc/article/view/95652
Calzón Flores, F. (2012). Hacia una reconstrucción de las revistas del espectáculo: el caso de Radiolandia en los cuarenta y cincuenta. Temas de historia argentina y americana, (20).
Caruso, L. (2019). La huelga, el carnaval y los comicios: el mundo del trabajo portuario en Buenos Aires y la configuración de una comunidad obrera, verano de 1904. Historia Crítica. (73), 163-191. https://doi.org/10.7440/histcrit73.2019.08
Fara, C. (2020). Un horizonte vertical. Paisaje Urbano de Buenos Aires (1910-1936). Buenos Aires: Ampersand.
Fritzsche, P. (2008). Berlin 1900. Prensa, lectores y vida moderna. Buenos Aires: Siglo XXI.
Gil Mariño, C. (2015). El mercado del deseo. Tango, cine y cultura de masas en la Argentina de los ’30. Buenos Aires: Teseo.
Gil Mariño, C. (2019). Negocios de cine. Circuitos del entretenimiento, diplomacia cultural y Nación en los inicios del Sonoro en Argentina y Brasil. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Gonzalez Velasco, C. (2012). Gente de teatro. Ocio y espectáculos en la Buenos Aires de los años veinte. Buenos Aires: Siglo XXI.
Gorelik, A. (1987). La arquitectura de YPF: 1934-1943. Notas para la interpretación de las relaciones entre Estado, modernidad e identidad en la arquitectura argentina de los años treinta. Anales del Instituto de Arte Americano, (25), 97-106.
Hilmes, M. (1990). Hollywood and Broadcasting. From radio to cable. Illinois: University of Illinois Press.
Lida, M. (2012). La rotativa de Dios. Prensa católica y sociedad. El Pueblo, 1900-1960. Buenos Aires, Biblos
Liernur, J. F. (2000). La construcción del país urbano. En M. Lobato (Ed.), El progreso,la modernización y sus límites (pp. 409-465). Buenos Aires: Sudamericana.
Martinez Almudevar, P. (2021a). De la radio al cine y del cine a la radio. Conexiones y circulaciones en el mercado de entretenimientos argentino de la década de 1930. Imagofagia, (23), 169–193. Recuperado de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/15
Martinez Almudevar P. (2021b). Los usos sociales del espacio radiofónico porteño en la década de 1930. Ponencia presentada en XI Jornadas de Historia Moderna y Contemporánea, Bahía Blanca, Argentina.
Matallana, A. (2006). Locos por la radio: una historia social de la radiofonía en la Argentina, 1923-1947. Buenos Aires: Prometeo.
Matallana, A. (2013). (2013). Jaime Yankelevich, la oportunidad y la audacia. Buenos aires: Capital Intelectual.
Morales, M. (1998). El 555 de la calle Maipú. Buenos Aires: Editorial Escuela Poly Balestrini.
Rogers, G. (2002). Rasgos materiales y mundo de la producción en el semanario Caras y Caretas. Sociohistórica, (13-14), 143-166. Recuperado de https://www.sociohistorica.fahce.unlp.edu.ar/article/view/SHn13-14n05
Saítta, S. (2013). Regueros de tinta: el diario Crítica en la década de 1920. Buenos Aires: Siglo XXI
Savage, M. (2011). Espaço, redes e formação de classe. Revista Mundos do Trabalho 3(5), 6-33. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/mundosdotrabalho/article/view/1984-9222.2011v3n5p6
Soja, E. (2008). Posmetropolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones. Madrid: Traficante de sueños
Schlögel, K. (2007). En el espacio leemos el tiempo. Sobre historia de la civilización y geopolítica. Madrid: Siruela.
Szir, S. (2009). Entre el arte y la cultura masiva. Las ilustraciones de la ficción literaria en Caras y Caretas (1898-1908). En L. Malosetti Costa y M. Gene (Comps.), Impresiones porteñas. Imagen y palabra en la historia cultural de Buenos Aires (pp. 109-139). Buenos Aires: Edhasa.
Versace, I. (2014). Imágenes en movimiento. De una arqueología documental a los primeros cinematógrafos porteños. Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, (193). Recuperado de http://www.iaa.fadu.uba.ar/publicaciones/noticias/0193Versace.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.