Public works in provincial road infrastructure during radicalism in Entre Ríos, 1914-1943
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v21i30.1596Keywords:
public works, roads, Entre Ríos, RadicalismAbstract
The province of Entre Ríos is located in a space with insular characteristics within the Argentine territory, and in its interior, it contains hundreds of streams and native forests. Road transport in this context was marked by the need for the construction of bridges and roads. The aim of this article is to analyze provincial public policies on road infrastructure in Entre Ríos during the radical period, from 1914 to 1943. To this end, we worked with the Governors' Messages, which consisted of reports describing the previous year's works and projecting what was planned for the coming year. The Government and Public Works Reports were also analyzed. Finally, a more complex look was taken at the Session Journals of the Honorable Chamber of Deputies of the Province of Entre Ríos.
Downloads
References
Ballent, A. (2005). Kilometro cero: la contrucción del universo simbólico del camino en la Argentina de los años treinta. Boletín Del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, (27), 107-137. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3794/379444921004.pdf
Ballent, A. (2008). Ingeniería y Estado: la red nacional de caminos y las obras públicas en la Argentina, 1930-1943. História, Ciências, Saúde, 15(3), 827–847. Recuperado de https://www.scielo.br/j/hcsm/a/YMGWLWZtkSdWkkBmXgLcKdk/?lang=es
Ballent, A, y Gorelik, A. (2001). País urbano o país rural: La modernización territorial y su crisis. En A. Cattaruzza (Ed.), Nueva Historia Argentina, Crisis económica, avances del Estado e incertidumbre política (1930- 1943) (pp. 143-200). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Biasizo, R. (2015). Economía de Entre Ríos en el período de intervencionismo conservador (1930-1945). Paraná: EDUNER.
Bosch, B. (1978). Historia de Entre Ríos, 1520-1969. Buenos Aires: Plus Ultra.
Cian, J. P. (2020). Institucionalización de la enseñanza agrotécnica y normal rural en Entre Ríos, Argentina (1894-1930). Paraná: Universidad Nacional de Entre Ríos.
Di Liscia, M. S. y Soprano, G. (2017). Entre espacios grises y aristas brillantes: la categoría burocracia estatal y el estudio de los sistemas de administración pública en la Argentina. En M. S. Di Liscia y G. Soprano (Eds.), Burocracias estatales: Problemas, enfoques y estudios de caso en la Argentina (entre fines del siglo XIX y XX) (pp. 9-42). Rosario: Prohistoria.
Dirección Nacional de Vialidad de la Republica Argentina. (1934). Memoria de la Dirección Nacional de vialidad. Buenos Aires: Talleres Gráficos del Ministerio de Obra Pública.
Etchevehere, G. L. (1933). Mensaje del Gobernador de la Provincia de Entre Rios Luis Etchevehere. Paraná: Imprenta de la Provincia de Entre Ríos.
Etchevehere, G. L. (1934). Mensaje del Gobernador Luis Etchevehere. Editorial. Paraná: Imprenta de la Provincia de Entre Ríos.
Etchevehere, M. A. (1942). Memoria de Gobierno y Obra Pública. Editorial. Paraná: Imprenta de la Provincia de Entre Ríos.
Gómez, T., y Tchordonkian, S. (2015). Debates en torno a la construcción de un sistema vial en argentina y su concreción en la acción de gobierno entre 1940 y 1950 (45). Documento de Trabajo. Recuperado de https://www.economicas.uba.ar/wp-content/uploads/2015/11/Doc-de-trabajo-N-45_1.pdf
Gruschetsky, V. (2021). Infraestructura vial y territorio. El caso del Acceso Norte (1920- 1960). En D. Zunino Singh, V. Gruschetsky, y M. Piglia (Eds.), Pensar las infraestructuras en Latinoamerica (pp.145-165). Buenos Aires: Teseo.
Jerez, M. (2013). Peronismo, planificación y Estado en el noreste argentino: Iturbe y el plan cuadrienal de obras públicas en la provincia de Jujuy (1947- 1950). Boletín Americanista, 67(2), 163-182. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/28122/CONICET_Digital_Nro.2e500a22-d097-4b0d-a1a0-d7ae2d6c1d7d_B.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Laurencena, G. M. (1915). Mensaje del Gobernador de Entre Ríos Miguel Laurencena. Paraná: Imprenta de la Provincia de Entre Ríos.
Luis, N. (2021). La expansión del parque automotor y la red vial en Mendoza: El papel de la Dirección de Puentes y Caminos en la década del ‘20. RES GESTA. Instituto de Historia – Fac. Der. y Cs. Ss. Del Rosario – UCA, 57, 136-160. Recuperado de https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RGES/article/view/3774/3754
Mateo, J. A., Camarda, M., y Rodriguez, L. (2018). Una aproximación a la estructura productiva de Entre Ríos en la década de 1930. Tiempo y economía, 5(2), 179–208. https://doi.org/10.21789/24222704.1251
Mathieu, M., Rodríguez, L. y Lambruschini, V. (2017). Ajuste en épocas de crisis: el caso de la provincia de Entre Ríos durante la Gran Depresión. Realidad Económica, (306), 77-103.
Mihura, G. E. (1940). Mensaje del Gobernador de Entre Ríos Enrique Mihura. Paraná: Imprenta de la Provincia de Entre Ríos.
Ospital, M. S. (2005). Turismo y territorio nacional en Argentina. Actores sociales y políticas públicas, 1920 – 1940. Estudios Interdisciplinarios de América Latina y El Caribe, 16(2), 63-84. Recuperado de https://eialonline.org/index.php/eial/article/view/346/315
Persello, A. V. (2004). Historia del radicalismo. Buenos Aires: Edhasa.
Piglia, M. (2014). Autos, rutas y turismo. El automóvil club argentino y el estado.Buenos Aires: Siglo XXI.
Raffa, C. B., y Luis, N. (2020). Caminos para el turismo y la producción. La acción de la dirección provincial de vialidad en Mendoza (1933- 1943). Coordenadas, 2, 146-172.
Reula, F. (1971). Historia de Entre Ríos: política, étnica, económica, social, cultural y moral. Paraná: Castellví.
Memoria de los Ministerios de Gobierno, Hacienda, Justicia e Instrucción Pública, 1918- 1922 (1923). Paraná: Editorial de la Honorable Cámara de Diputados de la Provincia de Entre Ríos.
Memoria de los Ministerios de Gobierno, Hacienda, Justicia e instrucción Pública, 1922- 1926 (1927). Paraná: Editorial de la Honorable Cámara de Diputados de la Provincia de Entre Ríos.
Salomón, A. (2017). Un lazo ausente: política vial y condiciones de vida en ámbitos rurales de la provincia de Buenos Aires (Argentina, 1940- 1950). Revista Brasileira de Hstoria y Ciencias Sociales, 9(18), 16-35. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/74048/CONICET_Digital_Nro.e6a2c8d3-48aa-46db-9d89-36287374b293_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Salomón, A. (2019). Caminos transversales por el interior de la provincia de Buenos Aires: el Plan Vial 1959- 1963. Revista Transporte y Territorio, 21, 189-211. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/7155/6403
Salomón, A. (2020). Caminos vecinales en el campo bonaerense: entre las restricciones estatales y las iniciativas locales (primera mitad del siglo XX). RIVAR, 7(19), 69-87. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/146321/CONICET_Digital_Nro.d3673432-7b35-4b9a-a449-f4a99da55444_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Tibiletti, E. (1935). Mensaje del Gobernador de la Provincia de Entre Ríos, Dr. Eduardo Tibiletti. Paraná: Imprenta de la Provincia de Entre Ríos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.