Between stories and play: the development of explanatory discourse at home during early childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi46.1850

Keywords:

children’s discursive development, explanation, storybook reading, play

Abstract

This paper aims to contribute to the study of the acquisition of explanation as a form of extended discourse during childhood. The explanatory talk produced in storybook reading and play situations with 30-month-old children and their caregivers was analyzed. Participants lived in middle income argentinean homes in the city of Buenos Aires, Argentina. The explanatory discourse units were analyzed according to the type of explanation, who initiated and produced them, and their level of distance from the immediate environment of the situation. The results showed that in both activity contexts, participants produced different types of explanations, primarily initiated by the mother. During play, children independently produced more explanations (vs. storybook reading). In these situations, there was also a tendency towards a predominance of high-level explanations that contributed to the use of non-immediate speech of high relevance for children's cognitive and socio-emotional development. Taken together, the study findings provide additional evidence about the relevance of early childhood experiences at home for discursive development, and contribute to account for the specificity of the two activity contexts considered to promote the development of explanatory discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Stein, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Es Licenciada en Ciencias de la Educación por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y Doctora en Ciencias del Lenguaje por la Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Reviste como investigadora adjunta en el Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CIIPME-CONICET) como miembro del Grupo Interacción Social, Lenguaje y Cognición en la Infancia (ISoLCI, Dir. C. R. Rosemberg). Sus investigaciones se focalizan, desde una perspectiva transversal y longitudinal, en el estudio de situaciones de interacción en el contexto del hogar que pueden promover el proceso de alfabetización y el desarrollo del discurso narrativo en niños pequeños de diferentes grupos socioculturales. Se desempeña como docente de grado en la carrera de Ciencias de la Educación (UBA). También cumple funciones docentes en el nivel de posgrado. Es vicedirectora de CIIPME-CONICET (2020-actualidad).

Eliana Belén González Lynn, Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Es Licenciada y Profesora de Enseñanza Media y Superior en Letras por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y profesora de Nivel Primario (Escuela Normal Superior N° 1). Actualmente, se encuentra culminando la Maestría en Psicología Cognitiva y Aprendizaje en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO) con beca de maestría de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM) y cursando el Doctorado en Ciencias de la Educación en la UBA con beca doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Participa de varios proyectos de investigación dirigidos por la Dra. Celia Rosemberg, siendo su lugar de trabajo el Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental (CIIPME-CONICET). Se desempeña también en el área de Formación Docente como Profesora de Nivel Superior (Escuela Normal Superior N° 1). Su investigación doctoral se centra en el desarrollo del discurso expositivo/explicativo en los hogares de niños de 18 a 42 meses de sectores medios y bajos del Área Metropolitana de Buenos Aires, Argentina.

Ailín Paula Franco Accinelli, Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Es Licenciada y Profesora de Enseñanza Media y Superior en Letras por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Se encuentra culminando la Maestría Psicología Cognitiva y  Aprendizaje en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Madrid (FLACSO-UAM) y cursando el Doctorado en Ciencias de la Educación en la UBA, con beca del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Su investigación se centra en el estudio del discurso narrativo infantil, y tiene por objetivo la construcción de un instrumento para la evaluación de esta forma discursiva en niños/as de 3 a 5 años, desde una perspectiva dinámica, que contemple la ponderación del desarrollo real así como potencial del niño. Es investigadora en formación en varios proyectos radicados en el Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental (CIIPME-CONICET), dirigidos por la Dra. Celia Rosemberg. Se desempeña como Jefa de Trabajos Prácticos en la Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS), en el área de Prácticas de Lectura, Escritura y Oralidad Académicas y Profesionales. Asimismo, es Ayudante de Primera Ad-Honorem en la UBA, Facultad de Psicología, materia Neurofisiología (Cátedra I) y Profesora del Taller de Lectura, Escritura y Oralidad del Instituto de Enseñanza Superior N° 1 “Dra. Alicia Moreau de Justo”.

References

Andresen, H. (2005). Role play and language development in the preschool years. Culture & Psychology, 11(4), 387-414. https://doi.org/b72p22

Aukrust, V. (2004). Explanatory discourse in young second language learners’ peer play. Discourse Studies, 6(3), 393-412. https://doi.org/bmfrw3

Aukrust, V., & Snow, C. (1998). Narratives and explanations during mealtime conversations. Language in Society, 27(2), 221-246.

Bamberg, M., & Moissinac, L. (2003). Discourse development. En A. C. Graesser, M. A. Gernsbacher & S. R. Goldman (Eds.), Handbook of discourse processes (pp. 395-437). Routledge.

Barbieri, M., Colavita, F., & Scheuer, N. (1990). The beginning of the explaining capacity. En G. Conti Ramsden & C. Snow (Eds.), Children's language (Vol.7, pp. 245-272). Erlbaum.

Beals, D. (1993). Explanatory talk in low-income families’ mealtime conversations. Applied Psycholinguistics, 14(4), 489-513. https://doi.org/d7tb7f

Beals, D., & Snow, C. (1994). "Thunder is when the angels are upstairs bowling": Narratives and explanations at the dinner table. Journal of Narrative and Life History, 4, 331-352. https://doi.org/gq9jm3

Blum-Kulka, S. (2002). ‘Do you believe that Lotís wife is blocking the Road 85 (to Jericho)?’: Co-constructing theories about the world with adults. En S. Blum-Kulka & C. Snow (Eds.), Talking to adults. The contribution of multiparty discourse to language acquisition (pp. 85-116). Erlbaum.

Blum-Kulka, S., Hamo, M., & Habib, T. (2010). Explanations in naturally occurring peer talk: Conversational emergence and function, thematic scope, and contribution to the development of discursive skills. First Language, 30(3-4), 440-460. https://doi.org/czcz5g

Bruner, J. (1986). El habla del niño. Paidós.

Callanan, M., & Oakes, L. (1992). Preschoolers' questions and parents' explanations: Causal thinking in everyday activity. Cognitive Development, 7(2), 213-233. https://doi.org/bzfkch

Callanan, M., Shrager, J., & Moore, J. (1995). Parent-child collaborative explanations: Methods of identification and analysis. Journal of the Learning Sciences, 4(1), 105-129. https://doi.org/bnb697

Colletta, J., & Pellenq, C. (2009). The development of multimodal explanations in French children. En M. Nippold & C. Scott (Eds.), Expository discourse in children, adolescents, and adults. Development and disorders (pp. 63-99). Erlbaum.

Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (2006). Resolución 2857/06. Lineamientos para el comportamiento ético en las Ciencias Sociales y Humanidades. https://goo.su/jQw6gz

Contin, L., & Rodríguez Garrido, C. R. (2021). La lectura del libro en la escuela infantil como facilitador de la atención conjunta en bebés. En C. Rodríguez Garrido & J. L. de los Reyes (Eds.), Los objetos sí importan: Acción educativa en la escuela infantil (pp. 83-108). Horsori.

Crowley, K., Callanan, M., Tenenbaum, H., & Allen, E. (2001). Parents explain more often to boys than to girls during shared scientific thinking. Psychological Science, 12(3), 258-261. https://doi.org/csnsrh

Deckner, D., Adamson, L., & Bakeman, R. (2006). Child and maternal contributions to shared reading: Effects on language and literacy development. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(1), 31-41. https://doi.org/dcz8tg

Dickinson, D. & Tabors, P. (Eds.). (2001). Beginning literacy with language: Young children learning at home and school. Brookes.

Egan, S. M., Hoyne, C., & Beatty, C. (2021). The home play environment: The Play and Learning in Early Years (PLEY) Study. En A. Leavy & M. Nohilly (Eds.), Perspectives on Childhood (pp. 219-242). Cambridge Scholar Publishing.

Gabouer, A., & Bortfeld, H. (2021). Revisiting how we operationalize joint attention. Infant Behavior and Development, 63, 101566. https://doi.org/mf85

Goodsitt, J., Raitan, J., & Perlmutter, M. (1988). Interaction between mothers and preschool children when reading a novel and familiar book. International Journal of Behavioral Development, 11(4), 489-505. https://doi.org/mf86

Griffin, T., Hemphill, L., Camp, L., & Wolf, D. (2004). Oral discourse in the preschool years and later literacy skills. First Language, 24(2), 123-147. https://doi.org/b95khs

Grolig, L. (2020). Shared storybook reading and oral language development: A Bioecological Perspective. Frontiers in Psychology, 11, 1818. https://doi.org/gmp464

Haden, C., Reese, E., & Fivush, R. (1996). Mothers' extratextual comments during storybook reading: Stylistic differences over time and across texts. Discourse Processes, 21(2), 135-169. https://doi.org/bffznb

Heath, S. (1983). Ways with words: Language, life, and work in communities and classrooms. Harvard University Press.

Heller, V. (2014). Discursive practices in family dinner talk and classroom discourse: A contextual comparison. Learning, Culture and Social Interaction, 3(2), 134-145. https://doi.org/mf87

Hickling, A., & Wellman, H. (2001). The emergence of children's causal explanations and theories: Evidence from everyday conversation. Developmental Psychology, 37(5), 668-683. https://doi.org/d9hgwt

Howard, A., Mayeux, L., & Naigles, L. (2008). Conversational correlates of children's acquisition of mental verbs and a theory of mind. First Language, 28(4), 375-402. https://doi.org/bcdbtf

Javerzat, M. C. (2014). La co-construction de mondes dans la lecture conjointe d’albums de fiction en petite et toute petite sections. Repères, 50, 15-34. https://doi.org/mf88

Jisa, H. (2004). Growing into academic French. En R. Berman (Ed.), Language development across childhood and adolescence (pp. 135-162). Benjamins.

Kelemen, D., Emmons, N., Seston Schillaci, R., & Ganea, P. (2014). Young children can be taught basic natural selection using a picture-storybook intervention. Psychological Science, 25(4), 893-902. https://doi.org/f5xcnm

Kitamura, S. (1996). Ardilla tiene hambre. Fondo de Cultura Económica.

Leech, K., Haber, A., Jalkh, Y., & Corriveau, K. (2020). Embedding scientific explanations into storybook impacts scientific discourse and learning. Frontiers in Psychology, 11, 1016. https://doi.org/gm7hc7

Leech, K. A., McNally, S., Daly, M., & Corriveau, K. H. (2022). Unique effects of book-reading at 9-months on vocabulary development at 36-months: Insights from a nationally representative sample of Irish families. Early Childhood Research Quarterly, 58, 242-253. https://doi.org/mf89

Legare, C., & Clegg, J. (2014). The development of children’s causal explanations. En S. Robson & S. Flannery (Eds.), The Routledge International Handbook of Young Children's Thinking and Understanding (pp. 65-73). Routledge Handbooks Online.

Legare, C., Lane, J., & Evans, E. (2013). Anthropomorphizing science: How does it affect the development of evolutionary concepts? Merrill-Palmer Quarterly, 59(2), 168-197. https://doi.org/gp63qq

Lindquist, K., MacCormack, J., & Shablack, H. (2015). The role of language in emotion: Predictions from psychological constructionism. Frontiers in Psychology, 6, Article 444. https://doi.org/f68cmt

MacWhinney, B. (2000). The CHILDES Project: Tools for Analyzing Talk (3ª ed.). Erlbaum.

McCabe, A. Bailey, A., & Melzi, G. (2008). Spanish-language narration and literacy: Culture, cognition, and emotion. Cambridge University Press.

Melo Herrera, M., & Hernández Barbosa, R. (2014). El juego y sus posibilidades en la enseñanza de las ciencias naturales. Innovación educativa, 14(66), 41-63.

Migdalek, M., Rosemberg, C., & Arrue, J. (2015). Argumentación infantil en situaciones de juego: diferencias en función del contexto. Propuesta Educativa, 22, 79-88.

Nelson, K. (1996). Language in cognitive development: Emergence of the mediated mind. Cambridge University Press.

Nelson, K. (2007). Young minds in social worlds. Experience, meaning and memory. Harvard University Press.

Nicolopoulou, A., & Ilgaz, H. (2013). What do we know about pretend play and narrative development? A response to Lillard, Lerner, Hopkins, Dore, Smith, and Palmquist on" the impact of pretend play on children's development: a review of the evidence". American Journal of Play, 6(1), 55-81.

Ninio, A., & Bruner, J. (1978). The achievement and antecedents of labeling. Journal of Child Language, 5, 1-15.

Orr, E., & Geva, R. (2015). Symbolic play and language development. Infant Behavior and Development, 38, 147-161. https://doi.org/f66dtc

Pappas, C. (1993). Is narrative “primary”? Some insights from kindergartners’ pretend reading of stories and informational books. Journal of Reading Behavior, 25, 97-127. https://doi.org/czfh2s

Peets, K., & Bialystok, E. (2015). Academic discourse: Dissociating standardized and conversational measures of language proficiency in bilingual kindergarteners. Applied Psycholinguistics, 36(2), 437-461. https://doi.org/f62qxr

Pellegrini, A., & Galda, L. (1990). Children 's play, language, and early literacy. Topics in Language Disorders, 10(3), 76-88.

Peralta, O., & Salsa, A. (2001). Interacción materno-infantil con libros con imágenes en dos niveles socioeconómicos. Infancia y Aprendizaje, 24(3), 325-339. https://doi.org/c96tx2

Phillips, G., & McNaughton, S. (1990). The practice of storybook reading to preschool children in mainstream New Zealand families. Reading Research Quarterly, 196-212. https://doi.org/bw9wj3

Pogossian, A. (2021). Exploring vocabulary knowledge and home language experiences on aspects of young children’s oral explanatory discourse skills. University of California. https://goo.su/c5wHis6

Quasthoff, U., Heller, V., & Morek, M. (2017). On the sequential organization and genre-orientation of discourse units in interaction: An analytic framework. Discourse Studies, 19(1), 84-110. https://doi.org/f9wsth

R Core Team (2017). R: A language and environment for statistical computing. https://www.r-project.org/

Ravid, D., & Tolchinsky, L. (2002).Developing linguistic literacy: A comprehensive model. Journal of Child Language, 29, 417-447. https://doi.org/dmsjp9

Rosemberg, C. (2010). Las situaciones de juego: una matriz para el desarrollo infantil. En P. Sarlé (Coord.), Lo importante es jugar (pp. 41-56). Homo Sapiens.

Rosemberg, C., Silva, M. L., & Stein, A. (2010). Narrativas infantiles en contexto: un estudio en hogares de barrios urbano marginados de Buenos Aires. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 28, 135-153.

Roskos, K., & Christie, J. (2001). Examining the Play-Literacy Interface: A critical review and future Directions. Journal of Early Childhood Literacy, 1, 59-89. https://doi.org/d6f5mq

Sarlé, P., & Rosemberg, C. (2015). Dale que? Juego dramático y el desarrollo del lenguaje en niños pequeños. Homo Sapiens.

Seidman, S., Nelson, K., & Gruendel, J. (1986). Make believe scripts: The transformation of ERs in fantasy. En K. Nelson (Ed.), Event knowledge: Structure and function in development (pp. 161-187). Erlbaum.

Sepúlveda, A., & Álvarez-Otero, B. (2010). El aprendizaje de los usos expositivos del lenguaje. Ciencias de la Salud, 8(2), 45-59.

Shiro, M. (2012). Y entonces le dijo…la representación del habla en las narraciones de niños venezolanos. Boletin de Lingüística, 24, 119-143.

Sigel, I. E. (2002). The psychological distancing model: A study of the socialization of cognition. Culture and Psychology, 8(2), 189-214. https://doi.org/bstdsn

Sim, Z. L., & Xu, F. (2017). Learning higher-order generalizations through free play: Evidence from 2- and 3-year-old children. Developmental Psychology, 53(4), 642-651. https://doi.org/f94gdw

Snow, C. (2014). Input to interaction to instruction: Three key shifts in the history of child language research. Journal of Child Language, 41, 117-123. https://doi.org/f6bncn

Snow, C., Porche, M., Tabors, P., & Harris, S. (2007). Is literacy enough? Pathways to academic success for adolescents. P. H. Brookes.

Snow, C., & Uccelli, P. (2009). The challenge of academic language. En D. Olson & N. Torrance (Eds.), The Cambridge handbook of literacy (pp. 112-133). Cambridge University Press.

Stein, A., Franco Accinelli, A., & González Lynn, E. (2021). ¿Y esto qué es? ¿Por qué...? El desarrollo de unidades de discurso explicativas durante la lectura de cuentos en el hogar. Revista de Psicología, 17(33), 81-103. https://doi.org/gkbchz

Stein, A., & Migdalek, M. (2017). La construcción del “mundo de ficción” y de la trama narrativa en situaciones de juego simbólico en el hogar. Actualidades en Psicología, 31(122), 2-15. https://doi.org/mf9m

Stein, A., Migdalek, M., & Rosemberg, C. (2020). Argumentación, narración y explicación: un estudio de las unidades de discurso en conversaciones espontáneas durante situaciones de comida. Cultura y Educación, 32(4), 705-737.

Stein, A., Migdalek, M., & Sarlé, P. (2012). “Te enseño a jugar”: Caracterización de movimientos interaccionales y formas lingüísticas mediante las cuales se regula la interacción lúdica. Psykhe, 21(1), 55-67. https://doi.org/mf9h

Stein, A., & Rosemberg, C. (2012). Compartir cuentos en el hogar. Diferentes estilos de lectura en poblaciones urbano marginadas de Argentina. Infancia y Aprendizaje, 35(4), 405-419. https://doi.org/mf9k

Sulzby, E., & Teale, W. (1987). Young children's storybook reading: Longitudinal study of parent-child interaction and children's independent functioning. Spencer Foundation.

Tolchinsky, L. (2004). The nature and scope of later language development. En R. Berman (Ed.), Language development across childhood and adolescence (pp. 233-248). Benjamins.

Van Kleeck, A., Gillam, R., Hamilton, L., & McGrath, C. (1997). The relationship between middle-class parents book-sharing discussion and their preschoolers' abstract language development. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 40, 1261-1271. https://doi.org/gkspgf

Veneziano, E., & Hudelot, C. (2002). Développement des competences pragmatiques et théories de l'esprit chez l'enfant: Le cas de l'explication. En J. Bernicot, A. Trognon, M. Guidetti & M. Musiol (Eds), Pragmatique et psychologie (pp. 215-236). Presses Universitaires de Nancy.

Veneziano, E., & Sinclair, H. (1995). Functional changes in early child language: the appearance of references to the past and of explanations. Journal of Child Language, 22, 557-581. https://doi.org/dz9pnv

Weisberg, D., Zosh, J., Hirsh-Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2013). Talking it up: play, language development, and the role of adult support. American Journal of Play, 6(1), 39-54.

Zunino, G. (2017). Procesamiento psicolingüístico de relaciones causales y contracausales. En I. Arroyo Hernández (Ed.), La expresión de la causa en español (pp.199-234). Visor.

Published

2024-06-28

How to Cite

Stein, A., González Lynn, E. B., & Franco Accinelli, A. P. (2024). Between stories and play: the development of explanatory discourse at home during early childhood. Revista IRICE, (46). https://doi.org/10.35305/revistairice.vi46.1850

Issue

Section

Artículos libres

Similar Articles

<< < 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.