Educational experiences and territory: resisting inequality in the south of Buenos Aires city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi43.1476

Keywords:

territory, educative experiences, inequity, primary and secondary education transition

Abstract

In the Buenos Aires city, various investigations documented the way in which regressive access to the city conditions educational results. In this specialized literature, the “territory” is presented as a predetermined area (identified, located, delimited) whose characteristics and, above all, whose shortcomings, condition the life of the populations that live there. Following anthropology and education Latin American tradition, this article describes an ethnographic experience carried out between the years 2015 and 2019 in three schools of the commune four of the Buenos Aires city. When discussing the expectations adults build around the formative experiences of students finishing primary school and entering secondary education, teachers and parents describe a diversity of practices that draw a heterogeneous territory cartography. They configure certain “insides” and “outskirts”, certain ways of “being” or “leaving” the territory that exceed delimited locations that guarantee or obstruct access to a set of profits and resources. On the contrary, they dispute and resist the determination of material living conditions. The territory is configured here as a dynamic, diverse and historical process, the mapping of which can only be carried out by documenting the experiences of the subjects that give it existence. In this sense, the article seeks to document that the association between “territory” and educative experiences is not linear but multiple determined and mutual co-construction.

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Author Biographies

Victoria Gessaghi, Facultad de Filosofía y Letras - Universidad de Buenos Aires

Es doctora en Antropología Social por la Universidad de Buenos Aires (UBA) y magíster en Ciencias Sociales con orientación en Educación por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Es investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Programa de Antropología y Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (PAE-FFYL-UBA).

Natalia Lozano, Facultad de Filosofía y Letras - Universidad de Buenos Aires

Es profesora en Ciencias Antropológicas e integrante Programa de Antropología y Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (PAE-FFYL-UBA).

Josefina Yabor, Facultad de Filosofía y Letras - Universidad de Buenos Aires

Es profesora en Ciencias Antropológicas e integrante Programa de Antropología y Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (PAE-FFYL-UBA).

Ana Ziliani, Facultad de Filosofía y Letras - Universidad de Buenos Aires

Es profesora en Ciencias Antropológicas e integrante Programa de Antropología y Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (PAE-FFYL-UBA).

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Published

2022-11-30

How to Cite

Gessaghi, V., Lozano, N., Yabor, J., & Ziliani, A. (2022). Educational experiences and territory: resisting inequality in the south of Buenos Aires city. Revista IRICE, (43), 13–29. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi43.1476

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