Teaching at university in COVID-19 times: a glance from the university teachers

Authors

  • Elda Margarita Monetti Universidad Nacional del Sur
  • Laura Baigorria Universidad Nacional del Sur

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi42.1438

Keywords:

university teaching, teaching in virtuality, university teacher, changes in university teaching

Abstract

University education is a social practice that is developed in a space-time of its own, in which various objects converge and in which the forms of use of the resources that are deployed in it are in close relation with the activities that are developed. Since the beginning of 2020, this situation was shaken by the appearance of a pandemic due to COVID-19 that led to the suspension of all face-to-face activities in Argentine universities. Thus, teachers and students had to learn to work in virtuality.

From an Argentine university pedagogical consultancy, we decided to investigate what were the university teaching changes that produced the passage to the virtuality from the teacher’s point of view. This article objectives are to present these changes; to give visibility to the experiences that teachers experienced in this context and finally to propose possible lines of action that contribute to transforming university education mediated by virtuality and institutional accompaniment to teachers in this disruptive situation.

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Author Biographies

Elda Margarita Monetti, Universidad Nacional del Sur

Doctora en Educación por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Licenciada y profesora en Ciencias de la Educación (UBA). Profesora para la Enseñanza Primaria, Magíster y Especialista en Investigación Científica por la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER). Profesora regular asociada de Didáctica General del Departamento de Ciencias de la Educación y Asesora Pedagógica de la Universidad Nacional del Sur (UNS. Directora de proyectos de grupos de investigación (PGI / UNS). Coordinadora de diversos proyectos de investigación en redes universitarias latinoamericanas, financiados por el MERCOSUR y la Comunidad Económica Europea.

Laura Baigorria, Universidad Nacional del Sur

Licenciada en Educación con orientación en “Diseño, coordinación y Evaluación de la Enseñanza por la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ). Profesora Adjunta regular de Teoría Educativa y Pedagogía I del Departamento de Ciencias de la Educación y Asesora Pedagógica de la Universidad Nacional del Sur (UNS). Profesora de Ciencias de la Educación y Técnica docente en orientación escolar y vocacional por el Instituto Superior Juan XXIII. Profesora de primero y segundo ciclo de EGB del Instituto Superior María Auxiliadora. Maestranda en Práctica docente por la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Directora de la Escuela Superior de Punta Alta. Codirectora del proyecto de investigación (PGI/UNS) sobre educación universitaria.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Monetti, E. M., & Baigorria, L. (2022). Teaching at university in COVID-19 times: a glance from the university teachers. Revista IRICE, (42), 121–150. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi42.1438

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