The bodies that we (do not) imagine. Language, power and education

Authors

  • val flores

DOI:

https://doi.org/10.35305/eishir.v8i21.844

Keywords:

comprehensive sexual education (ESI), bodies, feminism, qeer

Abstract

To think the educational action as a bodily action, which takes place among bodies or against bodies, implies thinking about a dispute both for corporalities and for the words that will be possible and livable in the school space. A power dispute in which sensitivities, affections, identities, aesthetics, languages, knowledge, political positions, sexual capitals are put into play.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berlant, Lauren y Michael Warner (2002). “Sexo en público”, en Mérida Jiménez, Rafael (ed.) Sexualidades Transgresoras. Una antología de estudios queer, Ed. Icaria, Barcelona.

Britzman, Deborah (1995). ¿Qué es esa cosa llamada amor?, en Taboo: TheJournal of Culture and Education. Volumen I, primavera 1995. Traducción de Gabriela Herczeg.

Britzman, Deborah (2016). ¿Hay una pedagogía queer? O, no leas tan recto. Traducción: Juan A. Gómez y Leandro Calandra. Revista de Educación. Año 7 Nº9 | 2016. pp. 13-34. Versión original en inglés de la autora, Britzman, D. (1995) Isthere a QueerPedagogy?.

Canseco, Alberto (beto) (2017). Eroticidades precarias. La ontología corporal de Judith Butler, ediciones Asentamiento Fernseh, Córdoba.

flores, val (2013). interruqciones. Ensayos de poética activista. Escritura, política, pedagogía, La Mondonga dark, Neuquén.

---------------(2016). Afectos, pedagogías, infancias y heteronormatividad. Reflexiones sobre el daño, Bocavulvaria ediciones, Córdoba.

---------------(2017). Texto de presentación del libro F(r)icciones pedagógicas. Escrituras, sexualidad y educación, EDULP y Prosecretaria de Asuntos Académicos UNLP. Edificio Sergio Karakachoff. 23 de octubre del 2017. Disponible en: http://escritoshereticos.blogspot.com/2017/10/fricciones-pedagogicas-escrituras.html

flores, val y María Agustina Pelaez (2017). F(r)icciones pedagógicas. Escrituras, sexualidad y educación, EDULP, La Plata.

Luhmann, Susanne (1998) ¿Cuirizar/Cuestionar la pedagogía? o, La pedagogía es una cosa bastante cuir. Artículo publicado originalmente en William F. Pinar (Ed.), QueerTheory in Education, Mahwah, NJ: Lawrence ErlbaumAssociates, Inc., 1998. Traducción: Gabriela Adelstein, Buenos Aires, 2017.Disponible en: http://potenciatortillera.blogspot.com/2017/12/susanne-luhmann-por-gabriela-adelstein-y-val-flores.html

Sabsay, Leticia (2014), “Políticasqueer, ciudadanías sexuales y decolonización”, en Falconí, Diego; Castellanos, Santiago; Viteri, María Amelia (eds.), Resentir lo queer en América Latina. Diálogos con/desde el Sur, Barcelona, Egales, pp. 45-58.

Published

2018-08-14

How to Cite

flores, val. (2018). The bodies that we (do not) imagine. Language, power and education. Estudios Del ISHiR, 8(21), 24–32. https://doi.org/10.35305/eishir.v8i21.844