The Spanish Gymnastics Federation and the “physical education problem” in Early 20th Century Spain
DOI:
https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi37.1610Keywords:
Spanish Gymnastics Federation, Narciso Masferrer, Political catalanism, RegenerationismAbstract
Within the process of institutionalisation of physical education in Spain, the Spanish Gymnastics Federation was set up in 1898 to promote the creation and federated union of gymnastics and sports associations. However, this institution suffered from the political and cultural fragilities of a society that had not yet achieved a degree of democratic culture. The lack of political support and the tendency towards Castilian nationalism partly explain the failure of this federation, which, in turn meant the failure of the educational policy to provide real support to physical education in the country.
Downloads
References
Álvarez Junco, J. (2001). Mater dolorosa. La idea de España en el siglo XIX. Taurus.
Álvarez Jurado, M., y Torrebadella, X. (2021). La recepción en España de los tratados franceses sobre Educación Física y Gimnástica (1883-1901). Ámbitos. Revista de estudios de ciencias sociales y humanidades, 46 [en prensa]
Arrechea, F. (2018). España y los Juegos Olímpicos. Análisis de la participación de los deportistas españoles en los JJOO de la Era Moderna e historia del movimiento olímpico español. CIHEFE.
Ballester, R., y Perdiguero, E. (1998). Salud e instrucción primaria en el ideario regeneracionista de la Institución Libre de Enseñanza. DYNAMIS, Act. Hisp. Med. Sci. Hist. Ilus., 18, 25-50.
Barnés, D. (1917). Apuntes para el estudio de la paidología. Imp. de la “Revista de Archivos, Biblioteca y Museos”.
Cambeiro, J. A. (2004). L’educació física en el tombant del segle XIX. Educació i Història. Revista de Història de l’Educació, 7, 134-176.
Carrillo, J. L. (1998). La salud de una ciudad: Sevilla ante la crisis finisecular. Dynamis: Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque Historiam Illustrandam, 18, 181-205.
Cossío, M. B. (1915). La enseñanza primaria en España (2ª ed.). Rojas.
Costa, J. (1901). Oligarquía y caciquismo como la forma actual de gobierno en España: urgencia y modo de cambiarla. Establecimiento Tipográfico de Fortanet.
Daniel, M. J. (2013). García Fraguas y la implantación de la educación física en España. [tesis doctoral] Departamento de Historia de la Educación, Universidad de Salamanca.
De las Barreras, J. (1903). Los ejercicios gimnásticos en el bello sexo. Barcelona: Los Deportes.
De Riquer, B. (2001). Escolta, Espanya. La cuestión catalana en la época liberal. Marcial Pons.
Demeny, G. (1900a). Congrès International de l'Éducation Physique, tenu à Paris du 30 août au 6 septembre 1900. Procès-verbaux sommaires. Paris: Imp. Nationale.
Demolins, E. (1899). En qué consiste la superioridad de los anglo-sajones. Librería de Victoriano Suárez.
Federación Gimnástica Española (1898). Estatutos de la Federación Gimnástica Española. Barcelona: Imp. y Lit. de José Cunill y Sala.
Federación Gimnástica Española (1902). Federación Gimnástica Española. Asamblea de Zaragoza. Barcelona: Imp. J. Cunill.
Juliá, S. (2015). Historia de las dos Españas. Taurus.
Lagardera, F. (1992). De la aristócrata gimnástica al deporte de masas: un siglo de deporte en España. Revista Sistema, 110-111, 9-93.
Lagrange, F. (1894). La higiene de los ejercicios en los niños y en los jóvenes. Madrid, Imp. José Jorro.
Lagrange, F. (1895). Fisiología de los ejercicios corporales. Gregorio Juste.
Lagrange, F. (1896). Ejercicio en los adultos. Imp. Gregorio Juste.
Lluria, E. (1901). Proyecto de Ensanche y Estación Invernal de Sevilla. Implantación en España de los Juegos de Sport. Est. Tip. de Fortanet.
López Gómez, S. (1899). Unificación de la enseñanza de la gimnástica por un solo método. Sevilla: Imp. El Mercantil.
López Gómez, S. (1900). Manera de armonizar la educación física con la intelectual y la moral durante todo el periodo educativo, desenvolviendo la educación integral. Sevilla: Imp. El Mercantil.
López Serra, F. (1998). Historia de la educación física de 1876 a 1898. La Institución Libre de Enseñanza. Ed. Gymnos.
Marín García, E. (2009). D. Marcelo Santos Sanz Romo, Iniciador y Propagandista de la Educación Física en España: Vida y Obra (Tesis doctoral inédita). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
Martínez Navarro, A. (1994). Los primeros espacios de educación física en los centros públicos del distrito de la Universidad Central. Revista Complutense de Educación, 2, 59-91.
Martínez Navarro, A. (1997). La educación física escolar en España. Hitos históricos, Universidad Complutense de Madrid.
Mauri, M., y Torrebadella, X. (2021). Subjetividades y dispositivos sobre el control del cuerpo femenino en la génesis del gimnasio moderno. Investigaciones Feministas, 12(2), 515-527.
McFarland, A. (2008). Regeneracionismo del cuerpo: the arguments for implanting athletics in Spain. Sport in Society, 11(6), 615-629. DOI: 10.1080/17430430802283823
Moreno Luzón, J., y Núñez Seixas, X. M. (2017). Los colores de la patria. Símbolos nacionales en la España contemporánea. Tecnos.
Nomdedeu-Rull, A., y Torrebadella-Flix, X. (2018). Antonio Viada: regeneracionismo, deporte y lengua castellana: La institucionalización de las primeras voces del fútbol en España en el Manual de Sport (1903). Arbor, 194(789), a470 https://doi.org/10.3989/arbor.2018.789n3012
Nomdedeu, A. (2019). Las aportaciones de Antonio Viada (1902) a la estrategia españolizadora del lenguaje deportivo anglosajón. Estudio a propósito del Diccionario Histórico de Términos del Fútbol. Boletín de la Real Academia Española, 99(320), 723-769.
Núñez Florencio, R. (2010). El peso del pesimismo: Del 98 al desencanto. Marcial Pons.
Pastor, J. L. (1997). El espacio profesional de la educación Física en España: génesis y formación (1883-1961). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares.
Rivero, A. (2005). Deporte y modernización: La actividad física como elemento de transformación social y cultural en España, 1910-1936. Sevilla: Wanceulen.
Rodríguez Ruiz, R. (1902). Estudio de la gimnástica desde el punto de vista de la Higiene publica. Barcelona: Tip. “La Académica” de Serra Hnos y Rusell.
Sanz, M. (1899). Primera Asamblea General de la Federación Gimnástica Española celebrada el 26 de septiembre de 1899: Memoria leída en la sesión inaugural… Imp. Central de los Ferrocarriles.
Taine, H. (1873). Inglaterra por dentro: notas sobre el carácter, costumbres, educación, gobierno, artes e industria del pueblo británico. Valencia: Imp. de J. Domenech.
Tissié, Ph. (1899). La fatiga y el adiestramiento físico. Imp. Lib. E. Rojas.
Torrebadella-Flix, X. (2015). Forjando los Juegos Olímpicos de Barcelona: La contribución de Narciso Masferrer y Sala en la configuración del deporte nacional e internacional (1900-1910). Citius, Altius, Fortius, 8(1), 61-103.
Torrebadella-Flix, X., & Olivera-Betrán, J. (2013). The Birth of the Sports Press in Spain within the Regenerationist Context of the Late Nineteenth Century. The International Journal of the History of Sport, 30(18), 2164-2196. http://dx.doi.org.10.1080/09523367.2013.854775
Torrebadella-Flix, X., Olivera-Betrán, J., M-Bou, M. (2017). The Origins of Football in Spain: From the Firts Press Appearance to the Constitution of the First Clubs (1868-1903). The International Journal of the History of Sport, 34(7-8), 471-497. https://doi.org/10.1080/09523367.2017.1365707
Torrebadella-Flix, X., Olivera-Betrán, J., y M-Bou, M. (2015). Origin and Institutionalisation of Sports and Gymnastics Associations in Nineteenth-Century Spain (1822-1900). Apunts. Educación Física y Deportes, 119, 7-54. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/1).119.01
Torrebadella-Flix, X., y Domínguez, J. A. (2018a). El deporte en la educación física escolar. La revisión histórica de una crítica inacabada. Retos: Nuevas Tendencias de la Educación Física y el Deporte, 34, 403-411.
Torrebadella-Flix, X., y Domínguez, J. A. (2018b). Las escuelas gimnásticas en España: un enfrentamiento técnico doctrinal en la educación física (1806-1936). Materiales para la Historia del Deporte, 17, 136-165.
Torrebadella, X. (2011a). La educación física y la actividad gimnástico-deportiva de las mujeres a partir de la bibliografía especializada del siglo XIX. Arenal, 18(1), 147-179.
Torrebadella, X. (2011b). Repertorio bibliográfico inédito de la educación física y el deporte en España (1800-1939). Fundación Universitaria Española.
Torrebadella, X. (2012a). Las primeras revistas profesionales y científicas de la educación física española (1882-1936). Apunts. Educación Física y Deportes, 190, 11-24.
Torrebadella, X. (2012b). Orígenes del fútbol en Barcelona (1892-1903). RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 27, 80-102. Doi. 10.5232/ricyde2012.02706
Torrebadella, X. (2014a). Los apóstoles de la educación física. Trece semblanzas profesionales en la educación física española contemporánea. Revista Española de Educación Física, 406, 57-76.
Torrebadella, X. (2014b). Regeneracionismo e impacto de la crisis de 1898 en la educación física y el deporte español. Arbor, 190 (769): a 173. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5012
Torrebadella, X. (2016). De la Asociación de Profesores y Profesoras Oficiales de Gimnástica (1891) al Colegio Nacional de Profesores de Educación Física (1948). Un análisis histórico para una crítica del presente. I parte (1891-1900). Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 79-95.
Torrebadella, X. (2017). Fragmentos para el análisis crítico de una relación hispano-cubana en torno a la educación física y el deporte (1808-1898). Cuadernos del Caribe, 24, 50-75.
Torrebadella, X., y Arrechea, F. (2019). Barcelona cuna y promotora del fútbol en España. Regeneracionismo, modernismo y nacionalismo en los inicios del fútbol (1904-1910). La Razón Histórica. Revista hispanoamericana de Historia de las Ideas, 44, 108-137.
Torrebadella, X., y Brasó, J. (2019a). El patriotismo nacionalizador del padre Andrés Manjón y la «nueva pedagogía católica» en la educación física española (1889-1936). Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 137-159. doi: 10.21703/rexe.20191836torrebadella7
Torrebadella, X., y Brasó, J. (2019b). Los juegos corporales en la educación física del siglo XIX como preludio al deporte moderno en España. Ciencia, Cultura y Deporte, 14(41), 165-177. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v14i41.1276
Torrebadella, X., y Brasó, J. (2020). El juego del cornerball, un pre-texto del pasado para crear debate en la educación física del presente. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física y Deportes, 37, 810-819.
Viada, A. (1903). Manual de sport. Librería Internacional de Romo.
Villacañas, J. L. (2017). Historia del poder político en España (3ª ed.) Barcelona: RBA.
Villares, R. (2009). Alfonso XII (1875-1902). En J. Fontana y R. Villares (dir.), Historia de España. vol. 7. Restauración y Dictadura (pp. 1-304). Marcial Pons.
Zorrilla, P. P. (2002). La Escuela Central de Profesores y Profesoras de Gimnástica (1887-1892). Apunts. Educación Física y Deportes, 69, 6-16.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Copyright of this issue © Prohistoria. Historia, políticas de la historia