Travel Accounts and Costume Books. On the Singularity and Standardization of the American Iconographic Repertoire in the 16th Century

Authors

  • Carolina Martínez Laboratory for Research in Human Sciences, National University of San Martin, National Scientific and Technical Research Council, San Martín, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi34.1338

Keywords:

Travel Accounts, Costume Books, America, Iconography, Early Modern Period

Abstract

This article differentiates the production of a singular iconographic repertoire on America from its ethno-iconographic use in the costume books produced in the second half of the 16th century. Firstly, it examines the way in which the experience of travelers in America was “translated” into texts and images intelligible to the European reader. Then, it focuses on the second of the intellectual operations mentioned, as it analyzes the presence of images of New World in new chains of reference and meaning. The incorporation of American iconography in costume books reveals their potentiality and limitations as visual and global devices of early-modern knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amman, Jost (1577). Habitus praecipuorum populorum, tam virorum quam foeminarum Singulari arte depicti. Trachtenbuch: Darin fast allerley und der fürnembsten Nationen/die heutigs tags bekandt sein/Kleidungen beyde wie es bey Manns und Weibspersonen gebreuchlich/mit allem viess abgerissen sein/sehr lustig und kurtzweilig zusehen, Núremberg: Hans Weigel.

Amman, Jost (1586). Gynaeceum, sive theatrum mulierum, Frankfurt: Sigmund Feyerabendt.

María Jesús Benites (2014). “Vigilias, fatigas y peregrinaciones”: viaje, relato y desamparo en los confines del imperio”, en Telar, núm. 11-12, pp. 80-97.

Bertelli, Pietro (1589). Diversarum nationum habitus centum et quattuor iconibus in aere incisis diligenter expressi, item ordines duo processionum, unus Summi Pontificis, alter Sereniss. Principis Venetiarum, opera Petri Bertellii..., Padua: s/e.

Besse, Jean-Marc (2005). “El nacimiento del atlas moderno: Ortelius, Lafreri”, en Jaurata, Francisco (ed.) El mundo de los mapas, Santander: Universidad Nacional Menéndez Pelayo.

Blanc, Odile (2006). “Ethnologie et merveille dans quelques livres de costumes français”, en Viallon, Marie (ed.) Paraitre et se vêtir au XVIe siècle. Actes du XIIIe Colloque du Puy-en-Velay, Saint-Étienne: Publications de l’Université de Saint-Étienne, 2006, pp. 79-94.

Boissard, Jean-Jacques (post. 1581). Recueil de costumes étrangers...], s/l : Jean-Jacques Boissard.

Broc, Numa (1986). La géographie de la Renaissance, París: CTHS.

Bruyn, Abraham (1581). Omnium pene Europae, Asiae, Aphricae atque Americae Gentium Habitus, Amberes: s/e.

Bruyn, Abraham y Boissard, Jean-Jacques (1581 [1570]). Habitus variarum Orbis Gentium. Habitz de nations estranges, Amberes: s/e.

Carvalho, Larissa (2019). “Contact, Perception and Representation of the ‘American Other’ in Sixteenth-Century Costume Books”, en Graziani, Irene y Spissu, Maria Vittoria (Eds.), Il mito del nemico. Identità, alterità e loro rappresentationzioni, Argelato: Minerva, pp. 235-244.

Carvalho, Larissa (2020). “Vico a Vecellio: indagações sobre a circulação de modelos nos livros de trajes do século XVI”, en Figura. Studies on the Classical Tradition, vol. 8, núm. 1, pp. 184-210.

Chicangana-Bayona, Yobenj Aucardo (2013). Imágenes de caníbales y salvajes del Nuevo Mundo. De lo maravilloso medieval a lo exótico colonial. Siglos XV-XVII, Bogotá: Universidad del Rosario.

Davies, Surekha (2016). Renaissance Ethnography and the Invention of the Human: New Worlds, Maps, Maps and Monsters, Cambridge: Cambridge University Press.

De Bry, Theodore (1590). Americae, Primera Parte, Frankfurt: De Bry.

Defert, Daniel (1984). “Un genre ethnographique profane au XVIe: les libres d’habits (essai d’ethno-iconographie)”, en Rupp-Eisenreich, Britta (ed.), Histoires de l’anthropologie (XVIe-XIXe siècles), París: Klincksieck, pp. 25-41.

Desprez, François (1562). Recueil de la diversité des habits qui sont de présent en usage tant es pays d’Europe, Asie, Afrique et isles sauvages, París: Richard Breton.

Duviols, Jean-Paul (1985). L´Amérique espagnole vue et revée selon les récits de voyage de Christophe Colomb à L. A. de Bougainville 1492-1768, París: Promodis.

El Jaber, Loreley (2013). “Lectores, autores y editores en los siglos XVI y XVII. El ‘fenómeno’ Ulrico Schmidl”, en Zama, núm. 5, pp. 135-143. Recuperado de: https://doi.org/10.34096/zama.a5.n5.1147

Ehrlicher, Hanno (2014). “Funciones de la antropofagia en la Verdadera historia de Hans Staden y en El entenado de Juan José Saer”, en Orbis Tertius, vol. XIV, núm. 20, pp. 85-94. Recuperado de: https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv19n20a10

Horodowich, Liz (2005). “Armchair Travelers and the Venetian Discovery of the New World”, en The Sixteenth Century Journal, vol. 36, núm. 4, pp. 1039-1062.

Ilg, Ulrike (2004). “The cultural significance of costume books in Sixteenth-Century Europe”, en Richardson, C. (ed.), Clothing culture, 1350 - 1650 (pp. 29-47), Aldershot: Ashgate.

Jones, Ann Rosalind (2006). “Habits, Holdings, Heterologies: Populations in a 1562 Costume Book”, Yale French Studies, núm. 110: Meaning and Its Objects: Material Culture in Medieval and Renaissance France, pp. 92-121.

Joris de Zavala, Hugette (1983). “L’allégorie de l’Amérique dans l’art européen”, en Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas/Anuario de Historia de América Latina (JbLA), núm. 20, pp. 563-574.

Kwiatkowski, Nicolás (2017). “Palabra e imagen en la modernidad temprana. Representaciones de la barbarie mediante ilustración, écfrasis y alegoría”, en Boletín de Estética, núm. 39, año XIII, pp. 43-94.

Léry, Jean de (1578). Histoire d’un voyage faict en la Terre du Brésil, autrement dite Amérique, La Rochelle: Antoine Chuppin.

Lestringant, Frank (1991). “Le déclin d'un savoir. La crise de la cosmographie à la fin de la Renaissance”, Annales. Économies, Sociétés, Civilisations, año 46, núm. 2, pp. 239-260.

Lois, Carla (2008). “América quarta pars: ¿isla o continente? El debate conceptual sobre el estatus geográfico del Nuevo Mundo en el siglo XVI”, en Fronteras de la Historia, vol. 13, núm. 2, 2008, pp. 159-279. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/833/83313202.pdf

López Palmero, Malena (2013). “Capítulo 3: Thomas Hariot: viajero y científico de la Inglaterra isabelina”, en Gandini, María Juliana, López Palmero, Malena, Martínez, Carolina y Paredes, Rogelio C., Fragmentos Imperiales. Textos e imágenes de los imperios coloniales en América, Siglos XVI-XVIII, Buenos Aires: Editorial Biblos, pp. 69-101.

Martínez, Carolina (2019a). “’Salvajes desnudos, feroces y caníbales’: textos fundacionales e imágenes cartográficas en la construcción de América como Pars Quarta”, en Tieffemberg, Silvia (comp.) Pensar América desde sus colonias. Textos e imágenes de América colonial, Buenos Aires: Biblos, pp. 37-58.

Martínez, Carolina (2019b). “Antiguos y modernos en la construcción de una nueva imagen del mundo. El auge del género cosmográfico en el siglo XVI”, en Eadem Utraque Europa, núm. 20, pp. 63-93.

Mentges, Gabriele (2007). “Pour une approche renouvelée des recueils de costumes de la Renaissance. Une cartographie vestimentaire de l’espace et du temps”, en Apparence(s). Histoire et culture du paraître, núm. 1, s/p. Disponible en: http://apparences.revues.org/104

Moseley-Christian, Michelle (2013). “Confluence of Costume, Cartography and Early Modern European Chorography”, en Journal of Art Historiography, núm. 9, s/p.

Olian, Jo Anne (2013). “Sixteenth-Century Costume Books”, Dress, núm. 3, vol. 1, pp. 20-47.

Ortelius, Abraham (1570). Theatrum Orbis Terrarum, Amberes: s/e.

Pagden, Anthony (1993). European Encounters with the New World. From Renaissance to Romanticism, New Haven & London: Yale University Press.

Pellegrin, Nicole (1987), “Vêtements de peau(x) et de plumes: la nudité des indiens et la diversité du monde au XVIIe siècle”, en Céard, Jean y Margolin, Jean-Claude (eds.), Voyager à La Renaissance. Actes du colloque de Tours 30 juin-13 juillet 1983, París: Maisonneuve et Larose, pp. 509-529.

Riello, Giorgio (2019). “The World in a Book: The Creation of the Global in Sixteenth-Century European Costume Books”, Past & Present, vol. 242, núm. 14, pp. 281–317. Disponible en: https://doi.org/10.1093/pastj/gtz047

Ripa, Cesare (1603). Iconologia, overo, descrittione di diverse imagini cavate dall’antichita, & di propria inventione, Roma: Appresso Lepido Facij.

Rubiés, Joan Pau (2008). “Imagen mental e imagen artística en la representación de los pueblos no europeos. Salvajes y civilizados, 1500-1650”, en Palos, Joan Lluís y Carrió-Invernizzi, Diana (eds.) La historia imaginada. Construcciones visuales del pasado en la Edad Moderna, España: Centro de Estudios Europa Hispánica, pp. 327-358.

Schmidl, Ulrico (2016 [1567]). Derrotero y viaje a España y las Indias, Paraná: Editorial de la Universidad Nacional de Entre Ríos.

Staden, Hans (1557). Warhaftige Historia, Marburg: Kolbe.

Staden, Hans, Duas viagens ao Brasil, Introdução de Eduardo Buenos, Porto Alegre, L&PM, 2019.

Subrahmanyam, Sanjay (2005), “On World Historians in the Sixteenth Century”, en Representations, vol. 91, núm. 1, pp. 26-57.

Thomas, George Anthony (2014) “Fashion and Nationalism: Political Critique in Early Modern Costume Books”, en Laberinto Journal, núm. 7, pp. 8-26.

Van Groesen, Michiel (2012). The Representations of the Overseas World in the De Bry Collection of Voyages (1590-1634), Leiden: Brill.

Vecellio, Cesare (1598). De gli Habiti antichi et moderni di Diverse Parti del Mondo, Venecia: Gio. Bernardo Sessa.

Vega, Alejandra (2014). “Trajes del teatro del mundo: vestimenta, sujetos y diferencia americana en la primera modernidad”, en Nuevo Mundo Mundos Nuevos [En línea], Debates, Puesto en línea el 03 junio 2014. Disponible en: http://journals.openedition.org/nuevomundo/66794

Vespucio, Américo (1505). Mundus Novus, Núremberg: s/e.

Voigt, Lisa y Brancaforte, Elio (2014). “The Traveling Illustrations of Sixteenth Century Travel Narratives”, en PMLA, vol. 129, núm. 3, pp. 365-398.

Waterschoot, Werner (1979). “The title-page of Ortelius’s Theatrum orbis terrarum: A comment”, en Quaerendo, núm. 9, pp. 43-68.

Published

2020-12-01

How to Cite

Martínez, C. (2020). Travel Accounts and Costume Books. On the Singularity and Standardization of the American Iconographic Repertoire in the 16th Century. Prohistoria. Historia, políticas De La Historia, (34), 5–37. https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi34.1338

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.