Intermediate to assist: Salesian cooperators and school enrollment of poor children and young people (Buenos Aires, 1900-1930)
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v19i27.1692Keywords:
women, assistance, salesians, poverty, educationAbstract
This paper analyzes the requests and collaborations that the Argentinean Salesian cooperator made for the admission of low income children and youngsters to the schools of the congregation. The objective is to rebuild their intermediary role in the framework of the educational projects that privileged the childhood and youth considered in danger, in order to analyze how it was instrumented, on one side, in relation to the religious, and on the other side, to the elites, the State and the assisted persons. The period of time studied begins with the organization of the salesian cooperator in 1900 in Buenos Aires and finishes at the end of 1920 decade, when it was re-organized in two commissions. The sources used are pieces of correspondence supplemented by regulations, reports and press articles. We say that cooperators impacted on the decisions of religious by interacting not only with them directly but also with elites, with those responsible for the assisted and with officials who also tried to influence over the religious. Besides, we maintain that their help involved not only the circulation of money and goods, but also representations of minority, children and young people, who in most cases were poor or abandoned, orphans, offenders or criminals, both in the country's capital and in the province of Buenos Aires and Patagonia.
Downloads
References
Anapios, L. y Caruso, L. (2018). Del canillita al ciruja: políticas, experiencias y representaciones sobre el trabajo infantil en la Argentina del siglo XX. Buenos Aires, Argentina. En 100 años 100 voces. El trabajo Infantil en primera persona. San Martín: Universidad Nacional de San Martín. Recuperado de
https://www.ilo.org/buenosaires/temas/trabajo-infantil/100voces/lang--es/index.htm Aversa, M. M. (2014). El circuito de colocaciones laborales de niños y niñas asilados. Ciudad de Buenos Aires (fines del siglo XIX-principios del XX). Angelus Novus, (8), 103-128. Recuperado de https://doi.org/10.11606/ran.v0i8.107899
Bolufer, M. (2014). Multitudes del yo: biografía e historia de las mujeres. Ayer, 93(1), 85-116. Recuperado de https://revistaayer.com/sites/default/files/articulos/93-3-ayer93_RetosBibliografia_Burdiel.pdf
Bonaudo, M. (2006). Cuando las tuteladas tutelan y participan. La Sociedad Damas de Caridad (1869-1894). Signos Históricos, (8), 70-97. Recuperado de https://revistas-colaboracion.juridicas.unam.mx/index.php/signos-historicos/article/view/21885
Bracamonte, L. (2018). Estudiar con asistencia estatal: solicitudes de becas en Bahía Blanca durante la década de 1920. En Y. de Paz Trueba (Comp.), Infancia, pobreza y asistencia. Argentina, primera mitad del siglo XX (pp. 90-120). Rosario: Prohistoria.
Dalla-Corte Caballero, G. y Piacenza, P. (2006). A las puertas del Hogar: madres, niños y Damas de Caridad en el Hogar del Huérfano de Rosario (1870-1920). Rosario: Prohistoria.
de Paz Trueba, Y. (julio, 2019). Colocación y retribución. Reclamos y expectativas de niños, niñas y jóvenes a comienzos del siglo XX. Ponencia presentada en XIV Jornadas Nacionales de Historia de las Mujeres y IX Congreso Iberoamericano de Estudios de Género, Mar del Plata, Argentina.
de Paz Trueba, Y. (2020). Mujeres católicas y Estado en torno a la pobreza y la infancia: viejas y nuevas intervenciones en la provincia de Buenos Aires, 1913-1926. Anuario Escuela de Historia, (33), 1-22. Recuperado de https://anuariodehistoria.unr.edu.ar/index.php/Anuario/article/view/297
de Paz Trueba, Y. y Bracamonte, L. (2018). Movilidad y circulación geográfica. Niños y jóvenes en la provincia de Buenos Aires (Argentina), 1880-1919. Historelo, 10(20), 126–236. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/historelo/article/view/69296
Eraso, Y. (Comp.) (2009). Mujeres y asistencia social en Latinoamérica, siglos XIX y XX. Argentina, Colombia, México, Perú y Uruguay. Córdoba: Alción.
Folquer, C. (2013). Política y religiosidad en las mujeres de Tucumán (Argentina) a fines del siglo XIX. En P. García Jordán, La articulación del estado en América Latina (pp. 77-106). Barcelona: Universitat de Barcelona.
Freidenraij, C. (2020). La niñez desviada. La tutela estatal en niños pobres, huérfanos y delincuentes. Buenos Aires, 1890-1919. Buenos Aires: Biblos.
Guy, D. (2011). Las mujeres y la construcción del Estado de Bienestar. Caridad y creación de derechos en Argentina. Buenos Aires: Prometeo.
Lida, M. (2015). Historia del catolicismo en la Argentina entre el siglo XIX y el XX. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1870-1916). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Lionetti, L., Cosse, I. y Zapiola, María C. (Comps.). (2018) La historia de las infancias en América Latina. Tandil: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
Losada, L. (2008). La alta sociedad en la Buenos Aires de la Belle Epoque. Buenos Aires: Siglo XXI.
Moretti, N. D. (2014) Buenos cristianos y honrados ciudadanos. La obra salesiana y la cuestión social. Córdoba, 1905-1930. Córdoba: Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”.
Moretti, N. D. (2017). Cuestión social, niñez y educación profesional. La obra salesiana y la opción por los más pobres. Córdoba, Argentina (1905-1935). Quinto Sol, 21(2), 1-26. Recuperado de http://dx.doi.org/10.19137/qs.v21i2.1068
Moretti, N. D. (2018). Infancia y desigualdad en la pedagogía social salesiana
(Córdoba, Argentina) a comienzos del siglo XX. Folia Histórica del Nordeste, (33), 137-159. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/89561
Moreyra, B. (2009). Cuestión social y políticas sociales en la Argentina. La modernidad periférica: Córdoba, 1900-1930. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Nicoletti, M. A. (2020). Patagonia: misiones, poder y territorio: 1879-1930. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Pita, V. (2009). Política, conflictos y consensos en torno al brazo asistencial del Estado argentino. La Sociedad de Beneficencia de la Capital, 1880-1910. En Y. Eraso (Comp.), Mujeres y asistencia social en Latinoamérica, siglos XIX y XX. Argentina, Colombia, México, Perú y Uruguay (pp. 95-130). Córdoba: Alción.
Pita, V. (2020). El arte de demandar. Versiones de vida, redes políticas y solicitudes públicas de viudas, ancianas y trabajadoras. Buenos Aires, 1852-1870. Travesía, 22(1), 109-133. Recuperado de http://www.travesia-unt.org.ar/cuerponumeros.php?nlibro=29
Rodríguez, A. M. T. (2014). Las leyes laicas y la Iglesia Católica en los territorios del interior argentino (1884-1920). Revista Brasileira de História das Religiões, 7(19), 71-90. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4025/rbhranpuh.v7i19.23986
Tossounian, C. (2015). Las Asociaciones Femeninas y la Emergencia de un Estado Social: La Protección a la Maternidad y a la Infancia (Buenos Aires 1920-1940). Estudios Sociales del Estado, 1(2), 58-93. Recuperado de http://estudiossocialesdelestado.org/index.php/ese/article/view/56
Violi, P. (1987). La intimidad de la ausencia: formas de escritura epistolar. Revista de Occidente, (68), 87-99.
Zaidenwerg, C. (2016). Amar la Patria. Las escuelas del territorio rionegrino y la obra argentinizadora en el Sur. Rosario: Prohistoria.
Zapiola, C. (2009). Los niños entre la escuela, el taller y la calle (o los límites de la obligatoriedad escolar). Buenos Aires, 1884-1915. Cadernos de Pesquisa, (136), 69-81.
Zapiola, C. (2019). Excluidos de la niñez. Menores tutela, estatal e instituciones de reforma. Buenos Aires, 1890-1930. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.