Images of true Peronism

Authors

  • Ignacio Soneira Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de San Martín, Consejo de Investigaciones Científicas y técnicas,

DOI:

https://doi.org/10.35305/ac.v17i23.1284

Keywords:

Peronism, art, Ricardo Carpani, Iconoclasm, Politics

Abstract

This article analyzes the disputes between different factions of the Peronist movement in the sixties and seventies in Argentina, through some works by the painter, illustrator and muralist Ricardo Carpani. These disputes, which existed in trade union spaces, in public speeches, in articles of that time and in the street, adopted forms of symbolic and material violence over the years, finding a fertile territory in the images. These helped many times to build the figure of the adversary or were recipients of their hatred in others being for that reason destroyed, vandalized and intervened. The works of Carpani were in particular object of a series of criticisms, qualifications and attacks in those decades, offering an irreplaceable input to understand the period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, C. (2011). Peronismo y cultura de izquierda. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Ben Plotkin, M. (2013). Mañana es San Perón. Propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista (1946-1955). Buenos Aires: Editorial de la Universidad Nacional Tres de Febrero.

Besoky, J. (2016). En la Patria de Perón, ni judío ni masón. Aproximaciones a cultura política de la derecha peronista en los años setenta. Historia e cultura, 5(3), 199-223. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/78347;jsessionid=574F96827BAB322E81C37937AFED3AF8

Bozza, J. A. (2001). El peronismo revolucionario. Itinerario y vertientes de la radicalización, 1959-1969. Sociohistórica, 9(10), 135-169. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2942/pr.2942.pdf

Bustos, M. (2017). Un tesoro peronista que lleva años escondido en Italia. Mdz. Recuperado de https://www.mdzol.com/nota/771549-un-tesoro-peronista-que-lleva-anos-escondido-en-italia/,

Burke, P. (2005), visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Biblioteca de Bolsillo.

Cámara, M. (2015). Historia de una foto de Eva Perón y alguna conjetura extra. El río sin orillas, 8, 79-89.

Caruso, V. (2019). Derivas de la izquierda peronista a través de las lecturas de 18 de marzo y Compañero. Avances del Cesor, V(21), 41-61. https://doi.org/10.35305/ac.v16i21.991

Caruso, V., Campos, E., Vigo M. y Acha, O. (2017). Izquierda peronista: una categoría útil para el análisis histórico, Historiografías, 14, 68-90. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/46829

Cristiá, M. (2014). La haine politique dans L´Argentine du début des anneés 1970: iconoclasme et négation de l´ autre. En Luc Capdevila et Frédérique Langue (Ed.), Le passé des émotions. D´une histoire á vif Amérique Latine et Espagne (pp. 59-69). París: Presses Universitaires de Rennes.

Cristiá, M. (2014). Les monstres du péronisme. Fictions Illustreés, émotions et politique dans les aneés 1970. Amerika. Mémoires, identités, territoires, 11. https://doi.org/10.4000/amerika.5803

Didi-Huberman, G. (2015). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Freedberg, D. (2017). Iconoclasia. Historia y psicología de la violencia contra las imágenes. Buenos Aires: Sans Soleil Ediciones Argentinas.

Gené, M. (2008). Un mundo feliz. Imágenes de los trabajadores en el primer peronismo 1946-1955. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica/Universidad de San Andrés.

González Canosa, M. (2012). Las Fuerzas Armadas Revolucionarias: Orígenes y desarrollo de una particular conjunción entre marxismo, peronismo y lucha armada (Tesis doctoral inédita). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.808/te.808.pdf

Linz, J. (2004). El uso religioso de la política y/o el uso político de la religión: la ideología- sucedáneo versus la religión-sucedáneo. Concepts for the comparisons of Dictatorship. Londres: Routledge, 107-125.

Muñóz, M. A. (2008). Los artistas del pueblo 1920-1930. Buenos Aires: Fundación OSDE.

Pérez Vejo, T. (2012). ¿Se puede escribir historia a partir de las imágenes? El historiador y las fuentes icónicas. Memoria y sociedad, 16(32), 17-30. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/8291

Raimundo, M. (2001). Compañero y los orígenes del peronismo revolucionario. Sociohistórica, 8, 203-226. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2897/pr.2897.pdf

Soneira, I (2017). ¡Basta! La persistencia de una imagen. Caiana. Revista de Historia del arte y cultura visual del Centro Argentino de Investigadores del Arte, 10. Recuperado de http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=256&vol=10

Longoni, A. y Mestman, M. (2008). Del Di Tella a Tucumán Arde. Vanguardia artística y política en el 68 argentino. Buenos Aires: Eudeba.

Williams, R. (1997). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.

Williams, R. (2003). La larga revolución. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Published

2020-12-05

How to Cite

Soneira, I. (2020). Images of true Peronism. Avances Del Cesor, 17(23). https://doi.org/10.35305/ac.v17i23.1284

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.