Accompaniment to student trajectories from the point of view of rights: engaging inclusive practices in a mainstreaming perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/revistairice.vi44.1682

Keywords:

accompaniment to students, inclusive practices, university, human rights, mainstreaming

Abstract

The article proposes a framework of actions that have been challenging on a mainstreaming of the problem of inclusive education in the College of Exact Sciences, Engineering and Surveying of the National University of Rosario, and are translated into different modalities that can adopt the accompaniment of students. From this vision, it is conceived that student trajectories can be accompanied through interventions generated from different work spaces and from one or several institutional dimensions. In this line, the writing intends to articulate some advances in the identification of barriers to learning and participation in the framework of a research-action project, the introduction of the subject in instances of undergraduate and postgraduate training, the enable of accessible paths product of a joint work between subjects who exercise functions in teaching and in management areas. It is aimed at the socialization of experiences, debate and training, mediated by a deepening of conventions, declarations and regulations regarding educational inclusion and the university, which does not lose sight of the uniqueness of those who travel through it. In this movement, it is proposed to interrogate the positions that underlie a mainstreaming of human rights, noting that they can be addressed as a rhetorical issue or be associated with transformative practices.

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Author Biography

Nora Mirna Smitt, Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura- Universidad Nacional de Rosario

Magíster en Psicoanálisis por la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Psicóloga (UNR). Profesora de Enseñanza Media y Superior en Psicología (UNR). Profesora Adjunta, docente-investigadora responsable de la asignatura Sujetos y Aprendizajes en los Profesorados en Física y en Matemática de la Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura (FCEIA-UNR). Docente a cargo de seminarios en la Maestría en Didáctica de las Ciencias de la FCEIA-UNR y Especialización en Educación de las Ciencias Experimentales de la Facultad de Ciencias Bioquímicas y Farmacéuticas (FCByF-UNR). Miembro del Equipo de Coordinación de Área Tutoría (FCEIA-UNR). Directora y co-directora de proyectos de investigación. Evaluadora de tesis de posgrado, concursos de acceso a docencia/ tutoría en la universidad y comisiones de referato. Responsable de actividades de formación e investigación en colaboración con Universidad Veracruzana (UV-México). Miembro de Redes Interuniversitarias nacionales y latinoamericanas.

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Published

2023-06-30

How to Cite

Smitt, N. M. (2023). Accompaniment to student trajectories from the point of view of rights: engaging inclusive practices in a mainstreaming perspective. Revista IRICE, (44), 4–20. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi44.1682

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