The tango in the first decades of the 20th century. Practices and representations in motion: Buenos Aires, Paris, Buenos Aires.
DOI:
https://doi.org/10.35305/eishir.v8i22.858Keywords:
Tango, Buenos Aires, Paris, Social experiencies, CirculationAbstract
Before the World War one the tango was developing itself as a fashion in Paris: in this presentation I propose myself to review that fact as a social and cultural phenomenon, with it's actors and conflicts, it's products, practics and it's particular representations, the relation with it's own context. I seek to inscribe that parisian experience in a agenda of social and cultural history that shows the caracteristics and the senses of the cultural products with a wide range of circulation,the social relations that are intertwined and their ways of appropriation and resignification in every context. With this in mind I recapitulate some debates about the origin of tango and how it came to Paris taking note of the actors and processes that made it posible;then, I analize the state of the city at the moment of the arrival of the tango and the particularities that the dance took to explain it's succes, it's critics and the counterpoint that it provoked with what was considered as tango porteño.Downloads
References
Buch, E. (Octubre, 2011) A propos de la danse maudite: la censure du tango par l´eglise. Ponencia presentada en Colloque Tango.
Cadícamo, E. (1975). La historia del tango en París. Buenos Aires: 1975.
Campodónico R., y Gil Lozano, F. (2000). Milonguitas en-cintas. La mujer, el tango y el cine. En F. Gil Lozano, V. Pita y M.G. Ini, Historia de las mujeres en Argentina. Buenos Aires: Taurus.
Canaro, F. (1957). Mis bodas de oro con el tango. 1906-1956. Buenos Aires: CESA.
Cañardo, M. (2017). Fábricas de músicas. Comienzos de la industria discográfica en la Argentina (1919-1930). Buenos Aires: Ed. Gourmet.
Corbin, A. (1995). L´avenement des loisirs 1850-1960. París : Champs Histoire.
Cuello I. (1980). Coreografía del tango. En Antología del tango rioplatense. Desde sus comienzos hasta 1930. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología Carlos Vega.
Chinarro, A. (1965). El tango y su rebeldía. Buenos Aires : Continental-Service,
Flechet, A. (2013). “Si tu vas a Rio”…La musique populaire brésilienne en France au XXe siècle. París: Armand Colin.
Gobello J. (1980). Crónica General del Tango. Buenos Aires: Fraterna.
Humbert, B. (2000). El tango en París de 1907-1920. En R. Pelinski, El tango nómade. Ensayos sobre la diáspora del tango. Buenos Aires: Corregidor.
Humbert, B. (1988). Le tango a Paris, de 1905 a 1920. (Tesis de maestría). Université de Saint Denis, París.
Jacotot, S. (2008). “Entre deux guerres, entre deux rives, entre deux corps. Imaginaire et appropriations des danses de societé des Amériques a Paris (1919-1939) (Tesis doctoral). Université Paris 1. Pantehón Sorbonne, París.
Maisonneuve, S. (2010). L´invention du disque 1877-1949. Genese de l usage des médias musicaux contemporains. Editions des archives contemporaines, París.
Matallana A. (2008). Qué saben los pitucos. La experiencia del tango entre 1910 y 1940. Buenos Aires: Prometeo.
Matallana, A. (2013). El tango entre dos Américas. La representación del tango en Estados Unidos 1910-1939. Buenos Aires: Editorial A Contracorriente.
Pelinski R. (2000). El tango nómade. Ensayos sobre la diáspora del tango. Buenos Aires: Corregidor.
Romero J. y Romero, L. (dir.). (1983). Buenos Aires, historia de cuatro siglos. Buenos Aires: Ed. Abril.
Sarlo, B. (1999). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1930-1930 (3ªed). Buenos Aires: Nueva Visión.
Salas, H. (1995). El tango. Buenos Aires: Planeta.
Varela, G. (2010). Tango, una pasión ilustrada. Buenos Aires: LEA.
Varios (1997). La historia del tango. Buenos Aires: Corregidor.
Zalko, N. (2001). París-Buenos Aires. Un siglo de tango. Buenos Aires: Corregidor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo licenciado bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 InternacionalCreative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access).