Bayreuth in Buenos Aires: the wagnerians and the Opera House (Argentina, 1896-1914)

Authors

  • María Josefina Irurzun UNICEN/CONICET

DOI:

https://doi.org/10.35305/eishir.v8i22.857

Keywords:

Music lovers, Wagner, Opera houses, Cultural representations, Buenos Aires

Abstract

With the imperial expansion of european modernities, one of the regular topics in reflections of Buenos Aires intellectuals had to do with the state -and citizen- abilities to institutionalize and manage the spaces of culture. In this article we propose to investigate the meanings about Opera Houses, created by Wagnerian fans during the first decades of 20th century. Specially, how representations of the Festspielhaus of Bayreuth afforded this group of amateurs to think about cultural management of an Opera House. It its suggests that the fanatics produced an idealized image of the Wagnerian project, or perhaps also a collective hope for the art of the future. In conclusion, further research is needed to keep on analysing the impacts of these representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Josefina Irurzun, UNICEN/CONICET

Profesora y licenciada en Historia por la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN), y doctoranda en Historia por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Se desempeña como becaria doctoral del CONICET, y docente en la cátedra Historia de la Cultura (DFH-UFASTA).

References

Aguilar, G. (2009). Episodios cosmopolitas en la cultura argentina. Buenos Aires: Santiago Arcos editor.

Baczko, B. (1999). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva Visión.

Badiou, A. (2013). Cinco lecciones sobre Wagner. Epílogo de Slavoj Žižek. Ed. Akal: Madrid.

Benzecry, C. (2012). El Fanático de la Ópera. Etnografía de una Obsesión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

------------------- (2014). “An opera house for the “Paris of South America”: pathways to the institutionalization of high culture”. En Theory and Society, Volume 43, Issue 2, 169–196.

Bertoni, L. A. (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: FCE.

Cané, M. (1901). “En Bayreuth” (1896). En Notas e Impresiones. Buenos Aires: Arnoldo Moen Ed.

Chartier, R. (1996), “El mundo como representación”. En El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Barcelona, Gedisa.

de la Guardia, E. y Herrera, R. (1933). El Arte Lírico en el Teatro Colón (con motivo de sus bodas de plata). Buenos Aires, Zea y Tejero Editores.

Dillon, C.y Sala, J. (1999). El Teatro Musical en Buenos Aires II: Teatro Coliseo 1907-1937 / 1961-1998. Buenos Aires, Ed. Gaglianone.

DiMaggio, P. (1982) “Cultural entrepeneurship in nineteenth century Boston”. En Media, Culture and Society, 4(1), 33–50.

---------------- (1999) “Emprendimiento cultural en el Boston del siglo XIX: la creación de una base organizativa para la alta cultura en Norteamérica”. En Auyero, J., Caja de Herramientas. El lugar de la sociología norteamericana, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.

Fernández Walker, G. (2015). Colón: teatro de operaciones, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

Frevert, U. (2001) “El artista”. En Ute Frevert, Heinz-Gerhard Haupt (et.al.), El hombre del siglo XIX, Madrid, Alianza, 333-364.

Gesualdo, V. (1961). Historia de la música en la Argentina. Tomo 2 La independencia y la época de Rivadavia 1810-1829. Buenos Aires, Libros de Hispanoamérica.

Grassi Díaz, C. (1963). Cincuenta Años de existencia de la Asociación Wagneriana de Buenos Aires, Buenos Aires, Dirección General de Cultura del Ministerio de Educación y Justicia.

Liut, M. (2011). “Prólogo”. En Wagner, Richard, El arte del futuro, Buenos Aires, Prometeo Libros.

Macedo, C. (1998), “Between Opera and Reality: The Barcelona ‘Parsifal’”. En Cambridge Opera Journal, Vol. 10, No. 1, Cambridge University Press.

Magee, B. (2013). Aspectos de Wagner, Barcelona, El Acantilado.

Mansilla, S. (2004). “La Asociación Wagneriana de Buenos Aires: instancia de legitimación y consagración musical en la década de 1912-1922”, Revista del Instituto de Investigaciones Musicológicas “Carlos Vega”, n° 18, Buenos Aires, UCA.

Pasolini, R. (1999), “La Ópera y el circo en el Buenos Aires de fin de siglo. Consumos teatrales y lenguajes sociales”. En Devoto F. y Madero M. (Dir.), Historia de la Vida Privada en la Argentina. Tomo II, La Argentina Plural: 1870-1930, Buenos Aires, Ed Taurus.

Shaw, G.B. (1922 [1898]). El perfecto Wagneriano. Buenos Aires, Ediciones Argentinas Cóndor- Ed.Tor.

Snowman, D. (2013). La Ópera. Una historia social. México, FCE.

Valenti Ferro, E. (1992), Cien años música en Buenos Aires, Buenos Aires, Ed. Gaglianone.

Žižek, S. (2005). “Foreword: Why is Wagner worth saving?”. En Theodor Adorno, In search of Wagner, Londres, Verso.

------------- (2013) “Wagner, el antisemitismo, y la ideología alemana”. En Badiou, Alan, Cinco lecciones sobre Wagner. Epílogo de Slavoj Zizek, Madrid, Ed. Akal.

Published

2018-12-31

How to Cite

Irurzun, M. J. (2018). Bayreuth in Buenos Aires: the wagnerians and the Opera House (Argentina, 1896-1914). Estudios Del ISHiR, 8(22). https://doi.org/10.35305/eishir.v8i22.857