Music, Culture and Racializations. Debates around the Category of "Black Music" in the United States
DOI:
https://doi.org/10.35305/eishir.v6i16.643Keywords:
black music, racializations, historical discontinuity, blacknessesAbstract
This article proposes a conceptual approach to the so-called African American Music. I argue, first, the need for a historical conception of racial, synthesized in the concept of racialization, according to which the racial condition is understood as a set of adscription processes secondment produced by different sources and by different actors (political, cultural, economic, media), referenced to heterogeneous discourses, institutional frames, knowledge and powers. This historical radicalization of the race allows us to meet the "staging of the race", the social interactions that function as instances where the creation, communication and interpretation of socially significant racial differences and inequalities. Considering the insistence of racialization of United States music I will seek to build, in dialogue with other interpretations, a notion of black music for observing its changes and discontinuities. Finally, I will argue that black music refuses to be understood as a homogeneous unit and its research in historical discontinuity terms encourages new considerations about the variations of their cultural meanings and opens new perspectives on the making of blacknesses in the United States.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-12-30
How to Cite
Gatto, E. (2016). Music, Culture and Racializations. Debates around the Category of "Black Music" in the United States. Estudios Del ISHiR, 6(16), 156–180. https://doi.org/10.35305/eishir.v6i16.643
Issue
Section
Artículos
License
Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo licenciado bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 InternacionalCreative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access).