The sexual corpus delicti in the history of the Argentine cinematography: La Patota 1960 and Paulina 2015
DOI:
https://doi.org/10.35305/eishir.v6i15.614Keywords:
gender identity, sexual violence, police, cinematography, ArgentinaAbstract
Crime films and frontiers are fruitful settings to explore the transformation of representations of sexual crime. According to Ludmer (1993) beyond the criminalistic formula popularized by literature since the 19th century, there is a vast set of crime centered narratives that form a literary apparatus capable of articulating „political textualities and identity fables”. As Ludmer points out theorists such as Marx and Freud used crime as an analytic device to give an account of the contextual and culturally constructed character of social identities, the law and authority. My interest in crime as an analytic device is related to the ways in which its elaboration within the fictional universe of the film provides an account of the lies, untruth and fabrications on which identities are built, its imaginary constitution and representational limits. In this sense, the original version of “La Patota” of 1960 and its remake of 2015 “Paulina” confront us with rape as a border experience with trans-generational effects, irreducible to medical, cultural and right languages.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-08-31
How to Cite
Lozano, C. (2016). The sexual corpus delicti in the history of the Argentine cinematography: La Patota 1960 and Paulina 2015. Estudios Del ISHiR, 6(15), 35–55. https://doi.org/10.35305/eishir.v6i15.614
Issue
Section
Dossier
License
Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo licenciado bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 InternacionalCreative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access).