What’s new, old wo.man? Historiographies in dialogue and revisited archives
DOI:
https://doi.org/10.35305/eishir.v11i30.1507Keywords:
historiography, gender, race, archives, inclusive languageAbstract
Approaching the family, slavery, childhood and education from a gender perspective produces a renewal in certain segments of modern, colonial and contemporary historiographies. The conceptual and methodological resources linked to this perspective exalt the potential of documentation, rediscover or recreate repositories and challenge the "archive" institution. This article offers a brief overview of the critical formulations of androcentric versions of the past and the epistemological confrontations of feminist theories. It also reflects on the linking points of the rest of the articles that make up the dossier and evaluates their projections in a discipline that has long been a discipline of women's history and gender studies.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudios del ISHiR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo licenciado bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 InternacionalCreative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access).