“¿Are we in New York or are we in Buenos Aires?” A debate between tango and jazz in Caras y Caretas magazine in the 1930s
DOI:
https://doi.org/10.35305/eishir.v12i33.1367Keywords:
tango, jazz, interwar period, mass culture, identityAbstract
During the interwar period, mass culture underwent
a remarkable expansion in Argentina due to a socioeconomic
and cultural framework that improved consumption possibilities.
Such growth, to which foreign production also contributed,
aroused concerns around national identity and the quality of
the products that represented it. In this article, we propose to
analyze a debate about these matters, which lasted for months on
the “letters to the editor” section of Caras y Caretas magazine.
Its participants debated about jazz and tango, explaining the
reasons why they favored one of these genres. erefore, we
consider that this controversy provides us a window into patterns
that guided contemporaries’ cultural consumption. Based on
the debate analysis, we will argue that, due to the contrast
between imported and indigenous genres, readers shaped different
definitions of national identity and a distinction based on their
musical preferences.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudios del ISHiR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo licenciado bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 InternacionalCreative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access).