Incidents, uses and appropriations of academic knowledge by society: the cases of Humahuaca (Argentina) and the Chichas Nation (Bolivia).
DOI:
https://doi.org/10.35305/eishir.v12i32.1363Keywords:
Academic knowledge, appropriation, Humahuaca, Chichas NationAbstract
This work analyzes the appropriation of scientific
knowledge by society. It takes as its axis of analysis the academic
activity carried out by the author of the work, and examines how
it was partially used or reused. The first case is located in the town
of Humahuaca, Jujuy, Argentina and the second is related to the
emergence of the Chichas Nation, which had as its epicenter the
city of Tupiza, in the Plurinational State of Bolivia. Temporarily,
our analysis is located between the beginning of the nineties of
the last century, and today. The work explores why and in what
context a certain academic knowledge is appropriate, what social
agents make it possible, for what purposes, and finally, how this
academic knowledge dialogues with others that already circulated
in society.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudios del ISHiR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo licenciado bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 InternacionalCreative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access).