Textbooks and “Only One”? Argentina for Children in the mid-20th Century. Between the Tutelary Soul and the Glorious Route

Authors

  • Noemí Girbal-Blacha National Scientific and Technical Research Council, National University of Quilmes, Quilmes, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi36.1525

Keywords:

Childhood, Reading, Peronism, Anti-Peronism

Abstract

This historical research addresses the relationship between power and culture linked to primary level education during the 1950s, in an Argentina questioning the Republican system. Education aimed at children was important. The textbooks used in this first school stage are instruments of literacy and formation of national identity and citizenship. Approaching these educational tools through two case studies, “El Alma Tutelar” and “Ruta Gloriosa”, guides the critical analysis of these primary sources, in order to describe and interpret the influence exerted on these students in diverse and conflictive political times. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, C. (1999). Intelectuales y pueblo. En C. Altamirano (Ed.), La Argentina en el siglo XX. Ariel.

Álvarez Junco, J. (1994). El populismo como problema. En J. Álvarez Junco y R. González Leandri. El populismo en España y América (pp. 11-38). Editorial Catriel.

Artieda, T. L. (2017). La alteridad indígena en libros de lectura de Argentina (ca. 1885-1940). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Ascolani, A. (2010). Libros de lectura en la escuela primaria argentina: civilizando al niño urbano y urbanizando al niño campesino (1900-1946). Educação em Revista 26 (1), 303-325. [en línea] https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100015

Ascolani, A. (2019). Reformismo pedagógico, utilitarismo y nacionalismo en las escuelas primarias de la Argentina durante la crisis de 1930. Revista Lusófona de Educaçao, (43), 149 -162.

Ascolani, A. (2020). Nacionalistas y libertarios: tensiones en torno de las conmemoraciones y símbolos patrios en la educación primaria (Argentina, 1910-1930). Revista Brasileira de Historia da Educacao, Maringá, (20), 1-23.

Bairoch, P. (1995). Mythes et paradoxes de l´histoire économique. La Découverte.

Banco de la Nación Argentina (BNA) (1948). Memoria y balance del ejercicio de 1947. BNA.

Barbero, M. I. y Devoto, F. (1983). Los nacionalistas. Centro Editor de América Latina (CEAL).

Belini, C. (2018). Una radiografía crítica de la economía peronista. El Colegio libre de Estudios Superiores y los cursos de economía argentina de 1940 y 1950. A Contra Corriente. Una revista de Estudios Latinoamericanos, 16 (1), 264-293.

Bottaro, R. (1964). La edición de libros en la Argentina. Troquel.

Braslavsky, B. (2005). Enseñar a entender lo que se lee. La alfabetización en la familia y en la escuela. Fondo de Cultura Económica.

Campbell, F. (1997). Los intelectuales y el poder. En L. Baca Olamendi e I. Cisneros (Comps.), Los intelectuales y los dilemas políticos en el siglo XX (pp. 27-32). FLACSO/Triana Editores, t. 1.

Capdevila, A. y García Belloso, J. (1957). Ruta Gloriosa. Libro de lectura para cuarto grado. Kapelusz.

Casas, B. A. (1954). El Alma Tutelar. Editorial Luis Lasserre.

Ciria, A. (1983). Política y cultura popular: La Argentina peronista (1946-1955). Ediciones de La Flor.

Corbière, E. J. (1999). Mamá me mima, Evita me ama. La educación argentina en la encrucijada. Sudamericana.

Cucuzza, H. R. (2007). Yo argentino. La construcción de la Nación en los libros escolares (1873-1930). Miño y Dávila.

Chartier, R. (2007). La historia o la lectura del tiempo. Gedisa.

De Ipola, E. (1999). El hecho peronista. En C. Altamirano (Ed.), La Argentina en el siglo XX (pp. 325-332). Ariel.

De La Torre, C. (1994). Los significados ambiguos de los populismos latinoamericanos. En J. Álvarez Junco y R. González Leandri El populismo en España y América (pp. 39-60). Editorial Catriel.

Filmus, D. (1996). Estado, sociedad y educación en la Argentina de fin de siglo. Troquel.

Foucault, M. (1985). Un diálogo sobre el poder. Alianza Editorial, 2da. Edición.

García, E. A. (1965). Desarrollo de la industria editorial argentina. Fundación Biblioteca Franklin.

Girbal-Blacha, N. (1997). Dichos y hechos del gobierno peronista (1946-1955). Lo fáctico y lo simbólico en el análisis histórico. Entrepasados, (13), 63-77.

Girbal-Blacha, N. (2012). La industria invisible. Entre las finanzas y la política. Empresas de cultura popular en la Argentina peronista (1946-1955). H-Industria Revista, (11), 110-134.

Habermas, J. (1986). Perfiles filosófico-políticos. Taurus.

Habermas, J. (1973). Problemas de legitimación en el capitalismo tardío. Amorrortu Editores.

James, D. (2006). Resistencia e integración. El peronismo y la clase trabajadora argentina. Siglo XXI Editores.

Lechner, N. (1997). Intelectuales y política. En L. Baca Olamendi e I. Cisneros (Comps.). Los intelectuales y los dilemas políticos en el siglo XX (pp. 33-35). FLACSO/Triana Editores, t. 1.

Neiburg, F. (1998). Los intelectuales y la invención del peronismo. Alianza Editorial.

Partido Peronista. Consejo Superior Ejecutivo (1988). Manual del peronista. Ediciones Los Coihues (primera edición 1948)

Presidencia de la Nación Argentina (1955). El pueblo a través del pensamiento de Perón. Presidencia de la Nación-Secretaría de Prensa y Difusión.

Presidencia de la Nación. Subsecretaria de Informaciones (1953). Segundo Plan Quinquenal. PEN.

Prost, A. (1996). Histoire, vérites, méthodes. Des structures argumentatives de l¨histoire. Le Débat, (92), Gallimard, 127-140.

Puiggrós, A. (1996). Dictaduras y utopías en la historia reciente de la educación argentina. Galerna.

Puiggrós, A. (2003). Qué pasó en la educación argentina: breve historia desde la conquista hasta el presente. Galerna.

Quattrocchi-Woisson, D. (1995). Los males de la memoria. Emecé Editores.

Rioux, J.-P. et Sirinelli, J.-F. (1997). Pour une histoire culturelle. Seuil.

Rivera, J. B. (1998). El escritor y la industria cultural. Atuel.

Sampay, A. (1975). Las Constituciones de la Argentina (1810-1972). Eudeba.

Sardi, V. (2009). El rol de la literatura en la escuela primaria argentina en el marco de la construcción de identidades nacionales (1900-1940). Tesis doctoral, UNLP. [en línea] http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.459/te.459.pdf

Secretaría de Educación (1948). Decreto 8.954, Buenos Aires, 27 de marzo (folleto).

Sidicaro, R. (1995). Contribuciones para el estudio de las ideas políticas de Perón. En Estudios Sociales. Revista Universitaria Semestral, (9), 31-38.

Somoza Rodríguez, M. (2006). Educación y Política en Argentina (1946-1955). Miño y Dávila.

Spinelli, M. E. (2000). La “Revolución Libertadora”. Proyección política. Un análisis sobre su lugar en la historiografía. En M. E. Spinelli; A. Servetto y M. Ferrari. La conformación de las identidades políticas en la Argentina del siglo XX (pp. 189-220). UNC-UNICen-UNMdP.

Tedesco, J. C. (1980). La educación argentina 1930-1955. Centro Editor de América Latina.

Tedesco, J. C. (1986). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Ediciones Solar.

Tedesco, J. C. (2020). Educación y Sociedad en la Argentina (1880-1955) (pp. 351-371). UNIPE. Editorial Universitaria. Anexo.

Terán, O. (1985). Presentación y selección. Michel Foucault. El discurso del poder. Folios Ediciones.

Toro y Gómez, C. (1935). La Escuela y la Vida. Libro de lectura para 3er grado. Editorial Kapelusz.

Wainerman, C. H. y Barck de Raijman, R. (1987). Sexismo en los libros de lectura de la escuela primaria. Ediciones del IDES 13.

Zanatta, L. y Di Stefano, R. (2009). Historia de la Iglesia Argentina. Desde la Conquista hasta fines del Siglo XX. Sudamericana, tercera parte.

Zubieta, A. M. et al. (2000). Cultura popular y cultura de masas. Conceptos, recorridos y polémicas (pp. 37-41). Paidós.

Published

2021-06-01

How to Cite

Girbal-Blacha, N. (2021). Textbooks and “Only One”? Argentina for Children in the mid-20th Century. Between the Tutelary Soul and the Glorious Route. Prohistoria. Historia, políticas De La Historia, (36), 1–27. https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi36.1525

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.